Krisberedskapsveckan 2021

tanten

Trådstartare
Nu startar den årliga krisberedskapsveckan.

https://www.msb.se/krisberedskapsveckan

Läser och ser att jag nog skulle klara mig ganska bra ett tag. Har källa att hinka vatten ur. Har vedspis som kan värma köket och laga mat på (och gott om ved!). Jordkällare till kylskåpsvaror och gott om torrvaror i skåpet. Ficklampor har jag.

Bor inte så att översvämning är sannolik. Möjligen att en kraftig storm skulle kunna fälla något träd på tomten. Men jag har vänner med motorsågar. Mobilen kan laddas i bilen. En batteriradio kan jag leta fram.
 
Nu startar den årliga krisberedskapsveckan.

https://www.msb.se/krisberedskapsveckan

Läser och ser att jag nog skulle klara mig ganska bra ett tag. Har källa att hinka vatten ur. Har vedspis som kan värma köket och laga mat på (och gott om ved!). Jordkällare till kylskåpsvaror och gott om torrvaror i skåpet. Ficklampor har jag.

Bor inte så att översvämning är sannolik. Möjligen att en kraftig storm skulle kunna fälla något träd på tomten. Men jag har vänner med motorsågar. Mobilen kan laddas i bilen. En batteriradio kan jag leta fram.
Ja, jag känner likadant. Vi klarar oss länge. Är preppare 👌🏻
 
Nu startar den årliga krisberedskapsveckan.

https://www.msb.se/krisberedskapsveckan

Läser och ser att jag nog skulle klara mig ganska bra ett tag. Har källa att hinka vatten ur. Har vedspis som kan värma köket och laga mat på (och gott om ved!). Jordkällare till kylskåpsvaror och gott om torrvaror i skåpet. Ficklampor har jag.

Bor inte så att översvämning är sannolik. Möjligen att en kraftig storm skulle kunna fälla något träd på tomten. Men jag har vänner med motorsågar. Mobilen kan laddas i bilen. En batteriradio kan jag leta fram.
Känner mig inte heller "träffad" som målgrupp.
Det enda jag kan känna saknas är en vevradio, så det ska jag faktiskt köpa (när jag får tummen ur...).
 
Nu startar den årliga krisberedskapsveckan.

https://www.msb.se/krisberedskapsveckan

Läser och ser att jag nog skulle klara mig ganska bra ett tag. Har källa att hinka vatten ur. Har vedspis som kan värma köket och laga mat på (och gott om ved!). Jordkällare till kylskåpsvaror och gott om torrvaror i skåpet. Ficklampor har jag.

Bor inte så att översvämning är sannolik. Möjligen att en kraftig storm skulle kunna fälla något träd på tomten. Men jag har vänner med motorsågar. Mobilen kan laddas i bilen. En batteriradio kan jag leta fram.
Samma här, speciellt nu när vi dessutom får elda i kakelugnen och köksspisen.
Vi har dessutom även motorsåg och tillgång till reservgenerator. 10 min promenadväg till gård med mjölkdjur och skulle det verkligen braka iväg så får vi väl snurra igång mjölkutrustningen vi har kvar i ladugården och köpa oss några egna kor. ;)
 
Ja nu när köksspisen är ordentligt sotad :cautious: ska det nog gå bra ;)
Kan hinka vatten ur en gammal brunn men jag ska nog kolla min motorsåg tyckte inte det gick att spänna kedjan tillräckligt
Tillägg det var alltså därför det var reklam från MSB på tvn förut fast jag tittade nog inte så noga för jag kommer inte ihåg den :o
 
Senast ändrad:
Jag har jättedålig koll på krisberedskap, men jag har iaf så att jag klarar mig ute i skog vid behov :p Kan jag hålla sällskap med killen jag träffar så blir det ännu lättare. Då har vi rejält tält, liggunderlag, sovsäckar (som klarar ner till nollgradigt, och vi har flera som då går att kombinera för att klara ännu kallare). Vi har möjlighet att med gas få igång stormkök för matlagning ute samt vattenrenare. Jag har hyfsat bra koll på vad man kan plocka och äta i naturen och han har gått en överlevnadskurs. Vi klarar oss nog ganska bra ett längre tag utan allt som i vanliga fall förenklar vardagen.
 
För egen del (läs: det privata hushållet) har vi hyfsat god krisberedskap och det gäller nog en rätt stor andel av befolkningen på landsbygden.
De största och mest påtagliga utmaningarna finns snarare i den gemensamma samhällsstrukturen, imo. Covidpandemin har t ex belyst många nivåer av bristfällig krisberedskap, och då har det ändå handlat om ett relativt avgränsat behov. Samordning mellan olika myndigheter och samhällsaktörer brister i många krislägen, vårt samhälle i stort är helt enkelt så splittrat och suboptimerat att det inte alltid existerar något tydligt ansvarstagande helhetsgrepp. Många viktiga samhällsfunktioner hanteras idag av kommersiella aktörer vilka av förklarliga skäl ofta har begränsad robusthet och - fullt förståeligt - ett högst begränsat samhällsansvar, medan kravbilden för deras leveranser ofta saknar långtgående riskbedömningar. Deras huvudansvar ligger istället, och skall förstås ligga, gentemot sina ägare.

Enkelt uttryckt har vi exakt den nivå av samhällelig krisberedskap som vi, genom politiska beslut kring framför allt privatisering och kommunalt/regionalt självstyre, önskat oss på våra bara knän under decennier.
 
han har gått en överlevnadskurs.

Åh, det lät intressant. Vad lär man sig? Alltså, jag fattar ju på ett ungefär, men är säkert sånt jag inte tänkt på också.

-------------

Jag skulle nog kunna klara mig fint i någon av våra stugor. Vi skulle dock kanske ha bunkrat med lite konserver eller så i dem, det har vi inte...
 
Bor i lagenhet i stan - har katastrofal krisberedskap, men anda nog battre an de flesta i stan iom att jag har ett hyfsat lager med konserver.
Har dock absolut noll formaga att varma upp lagenheten eller ombesorja sanitation och vattenforsorjning, sa ryker det ar jag kord (forutom fran att lagenheten ar forhallandevis liten, hyfsat isolerad och vi kan dra in filtar och tacken till ett rum..
 
Min sambo och jag har nördat ner oss ganska bra i krisberedskap och är okej utrustade i dagsläget. Vi bor bra på en höjd med egen åkermark, skog och lite bete. Hus med självcirkulationssystem från kökskaminen, så värme får vi även om elen går. Egen odling som gör oss självförsörjande på vissa råvaror. Konservlager i matkällaren. Men förbättringsmöjligheter finns, näst på tur är nog ett väl utrustat förbands- och medicinskåp.
 
Åh, det lät intressant. Vad lär man sig? Alltså, jag fattar ju på ett ungefär, men är säkert sånt jag inte tänkt på också.
Allmänt användbara och även ätbara växter och hur man ordnar mat, hur man vet om vatten är bra eller inte, bygga vindskydd, sårvård m.m. Jag har inte gått någon själv, det blir lite bökigt att ha med hundarna på sådan, men det verkar helt klart vara en bra grej :) Sedan gäller det ju att hålla kvar kunskapen också. Killen jag träffar går igenom allt åtminstone teoretiskt varje gång vi är ute i skog och berättar gärna om allt, då lär jag mig och han kommer ihåg allt.
 
Allmänt användbara och även ätbara växter och hur man ordnar mat, hur man vet om vatten är bra eller inte, bygga vindskydd, sårvård m.m. Jag har inte gått någon själv, det blir lite bökigt att ha med hundarna på sådan, men det verkar helt klart vara en bra grej :)
Problemet med det är bara att om det skulle ske någon sorts storskalig katastrof och man bor i närheten av mycket andra människor så skulle alla naturresurser rätt snabbt försvinna. ”Alla” tänker att jag kan alltid fiska och samla växter.

Jag gillar också såna kurser men mest för att jag gillar att vara ute i naturen.
 
Jag tänker att man behöver vara förberedd på den lite mindre krisen. Dvs inte det som gör att man med bara en ryggsäck behöver överleva i vildmarken för tid och evighet. Utan de kriser som faktiskt kommer med ojämna mellanrum. När jag måste klara mig i min bostad en vecka eller två utan el. Det är nog det scenariot man behöver vara förberedd för. Hur klarar jag mig en vecka om det slutar att rinna vatten ur kranen, ingen el och ingen Ica? Hur ska jag hålla värmen, laga mat? Vatten är en trång resurs där det snabbt blir akut om man inte är förberedd.
 
Jag är tämligen väl förberedd eftersom jag är uppvuxen med att det rätt ofta var elavbrott så tänket att klara sig själv är jag van vid. Sedan har jag ju vedspis och veduppvärmning så det är inga problem.

Just nu är jag hos särbon... här ska det mycket till innan det blir kris :cool: Kommer ryssen kan vi börja med gerillakrigföring också :rofl:
 
Allmänt användbara och även ätbara växter och hur man ordnar mat, hur man vet om vatten är bra eller inte, bygga vindskydd, sårvård m.m. Jag har inte gått någon själv, det blir lite bökigt att ha med hundarna på sådan, men det verkar helt klart vara en bra grej :) Sedan gäller det ju att hålla kvar kunskapen också. Killen jag träffar går igenom allt åtminstone teoretiskt varje gång vi är ute i skog och berättar gärna om allt, då lär jag mig och han kommer ihåg allt.

Okej! Ja, det låter ju bra!
 
Allmänt användbara och även ätbara växter och hur man ordnar mat, hur man vet om vatten är bra eller inte, bygga vindskydd, sårvård m.m. Jag har inte gått någon själv, det blir lite bökigt att ha med hundarna på sådan, men det verkar helt klart vara en bra grej :) Sedan gäller det ju att hålla kvar kunskapen också. Killen jag träffar går igenom allt åtminstone teoretiskt varje gång vi är ute i skog och berättar gärna om allt, då lär jag mig och han kommer ihåg allt.
Min kompis gick en överlevnadskurs för bara tjejer och hade hundarna med sig. Hon sov med hundarna i bilen (skåpbil) eftersom hundarna inte fick vara i stugorna men de fick vara med ute.
 
Det är ju svårare i en lägenhet med lite plats för förvaring (rent vatten går bara att ha några tiotals liter i förråd), men i övrigt är jag rustad för en kortare kris.
(Utöver mediciner, eftersom man inte får ta ut mer än att man klarar absolut max tre månader. 🙄)

Värme klarar vi genom att smälla upp tältet i vardagsrummet med människor och katter i mysiga alpinsovsäckar, och varmvattenflaskor och i allra värsta fall värmeljus därinne. 😅 Varmvatten och matlagning har jag kök och gas för ett par veckor. Sen får vi gå över till det lilla vedköket (såpass litet att det lätt eldas med pinnar eller kottar) och stå ut med att laga mat utomhus.

Mat finns, liksom i de flesta hem, för ett gäng veckor redan utan bunkring. Det är väl inte så roligt att äta enbart havregryn och olja till sist, men ingen kommer må dåligt av det. (Kattmat har jag för någon månad, sen får det bli till att vittja råttfällorna...)

Toalett löser vi enkelt ett par dygn genom potta med absorbtionspåsar, blir det mer långvarigt än så får hinktoa med vanliga påsar placeras på balkongen, och latringrop grävas i dungen utanför huset. Det stora problemet kommer nog bli hur grannarna hanterar sin hygien...

Vatten får vi ta oss en bit för att få tag på vettigt rinnande. Vattenfilter med hygglig kapacitet och vattenreningstabletter finns, och jag hade nog safeat med att även koka det som ska förtäras som det är.

Inom ett par dagar bör vi allihop försöka ta oss till stugan där bättre uppvärmning och vattentillgång är lättare att lösa, och där vi även har bättre möjligheter att direkt bygga upp utedasset igen och gräva upp gräsmattan till förmån för köksträdgård. Där går det även att hålla ett par höns och kaniner om det behövs.

Ironiskt nog är det vevradio som saknas. En bra sådan står på önskelistan.
 
Vad gäller livsmedel så finns mjölkkor i närheten, en granne har potatisodling med många ton i förrådet. En annan granne och vän har mindre slakteri och djur.
Jag vet hur man gör fil coh yoghurt så jag kan konsevera mjölk att hålla lite längre än några dagar.
Och som sagt, vedspis för matlagning och värme finns. Är det sommar finns jordkällaren. Och då finns grönsaker i mina land.

Ät lite glad över att hysterin att montera bort alla vedspisar försvunnit. Nu är trenden motsatt, man sätter in vedspis igen där det tidigare funnits.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp