Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

men jösses! VARFÖR? finns ju X antal friska hästar!
varför avla fram djur som riskerar att dö snabbt och plågsamt? vem får ut vad av det?:crazy:
hoppas att ingen är dum nog att göra det...
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

varför blir jag inte förvånad???Jag tycker att har man förbjudit det så har man...vad är detta för trams????Tar man ens hänsyn till djuret som drabbas????Usch....
Låt paint vara paint säger jag bara!!!
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Återigen människans fåfänga.

Problemet är väl att denna färg är väldigt värdefull och man får mkt pengar för hästarna. Därför tar man risken och "lite svinn får man räkna med" :grin:
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Blir så förbannad!

Varför ska man avla mer? Vi har perfekta hästar som vi har! Snart blir väl aveln så överdriven att hästarna blir sjuka och får men vid 3 års ålder :(
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Kinesisk nakenhund har en liknande letalgen men har aldrig förbjudits.
PL
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Jag fattar inte är alla bärare av genen fläckiga?

För i sånna fall borde det ju inte vara några problem att sålla bort menar jag, man korsar helt enkelt inte 2 fläckiga med varandra, eller missar jag nåt här?
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Nej dom dör i livmodern.
PL

Jasså okej!

Just nu pratar jag om hästar, klart att hundar har massor av avelsfel också. Tex Bulldoggar som inte kan andas p.g.a för kort nos och bassethound som ska släpa sin mage i marken och hundar som ska ha så mkt överdrivet mkt hud som möjligt..
 
Senast ändrad:
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Ja du missar frågan om det överhuvudtaget är ok att avla på letalgener.
PL
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Blir så trött på alla som direkt de hör att det finns en dödlig gen inblandad skriker att det djurpågeri mm.... :mad:
Äger själv en Paint och har på grund av detta varit tvungen att sätta mig in i hur det fungerar. MEN vi måste faktist testa våra hästar så att det inte avlas på två anlagsbärare utan är den ena bärare av genen måste den andra vara testad N/N.
Detta med att 25% blir bärare av genen är egentligen ren bullshit, det har gjorts undersökningar i USA och där har man kommit fram till att antalet bärare i % är betydligt lägre.
Frågan är om man förbjuder den aveln i lilla sverige tror någon verkligen på allvar att USA bryr sig om det, det enda som händer är att de svenska paintarna kvalitetsmässigt halkar ännu längre efter än de redan är.
Nej, jag anser att en kontrollerad avel med genen kommer att fungera, hellre det än att folk med rädsla för att få avelsförbud på sina hästar struntar i att testa. Bättre att man vet exakt vilka individer som är bärare och avlar därefter.
Förresten så är inte OLWS den enda dödliga gen som finns, ni med roan-färgade hästar tex, den genen är ju också dödlig i dubbel uppsättning och då skulle ju inte ni heller få avla på era hästar på grund av att en gen kopplad till deras färg kan vara dödlig. :angel:
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Jag fattar inte är alla bärare av genen fläckiga?

För i sånna fall borde det ju inte vara några problem att sålla bort menar jag, man korsar helt enkelt inte 2 fläckiga med varandra, eller missar jag nåt här?

OLWS är kopplat till O-genen som finns hos overos men inte hos tobianos eller toveros. Så det har att göra vilken typ av teckning det handlar om.
Så korsar man tex två frame overos är chansen nästan 100% att båda bär på OLWS-genen.
Tar man en overo och en tobiano så är är det enbart overon som kan bära på genen.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Blir så trött på alla som direkt de hör att det finns en dödlig gen inblandad skriker att det djurpågeri mm.... :mad:
Äger själv en Paint och har på grund av detta varit tvungen att sätta mig in i hur det fungerar. MEN vi måste faktist testa våra hästar så att det inte avlas på två anlagsbärare utan är den ena bärare av genen måste den andra vara testad N/N.
Detta med att 25% blir bärare av genen är egentligen ren bullshit, det har gjorts undersökningar i USA och där har man kommit fram till att antalet bärare i % är betydligt lägre.
Frågan är om man förbjuder den aveln i lilla sverige tror någon verkligen på allvar att USA bryr sig om det, det enda som händer är att de svenska paintarna kvalitetsmässigt halkar ännu längre efter än de redan är.
Nej, jag anser att en kontrollerad avel med genen kommer att fungera, hellre det än att folk med rädsla för att få avelsförbud på sina hästar struntar i att testa. Bättre att man vet exakt vilka individer som är bärare och avlar därefter.
Förresten så är inte OLWS den enda dödliga gen som finns, ni med roan-färgade hästar tex, den genen är ju också dödlig i dubbel uppsättning och då skulle ju inte ni heller få avla på era hästar på grund av att en gen kopplad till deras färg kan vara dödlig. :angel:


Enligt mig så tkr jag ändå inte att man ska avla på detta! och hur kan du säga att det vi forskat fram är fel? Jämfört med USA..

Djurplågeri är det i allra högsta grad! Vrf ska man avla på en dödlig gen när vi har redan fina, friska och sunda färger?
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Eftersom du påstår att den etablerade kunskapen är bullshit får du gärna komma med något som stöder ditt påstående!
PL
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp