Bukefalos 28 år!

Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Det är ju givetvis inte det ultimata att avla med de generna, problemet är att majoriteten av de bästa overofärgade hingstarna i sverige är bärare av just denna gen.
Vilket betyder att de är hingstar som är i europaeliten och även i en del fall så bra att de även skulle hävda sig ypperligt även i USA.
Så det är väl inte så konstigt att man vill kunna föra en kontrollerad avel på dessa individer.
Varför det blev tillåtet att avla med den genen här var att det inte fanns tillräckligt stöd i svenskt djurskydd för ett förbud gentemot eu-lag.

Okey, tack för svar...

De gav lite fler frågor dock ;)

de bästa overofärgade hingstarna i sverige är bärare av just denna gen.
Det handlar alltså om en viss färg? (Har googlat men fick inget direkt begrepp om viss färg?)
Alltså dessa hingstar är bara bra hingstar i just den färgen?
Så skulle man ha förbud, så skulle man förlora avel på hingstar i en viss färg?
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Okey, tack för svar...

De gav lite fler frågor dock ;)


Det handlar alltså om en viss färg? (Har googlat men fick inget direkt begrepp om viss färg?)
Alltså dessa hingstar är bara bra hingstar i just den färgen?
Så skulle man ha förbud, så skulle man förlora avel på hingstar i en viss färg?

Inte färg utan viss typ av färgteckning, till största delen i alla fall eftersom majoriteten av bärare av genen är overos.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Inte färg utan viss typ av färgteckning, till största delen i alla fall eftersom majoriteten av bärare av genen är overos.

Oki, jag googlade lite till :) Så nu vet jag allt om Daschen.. Fullblodet som reggades som paint ;)

Men det handlar alltså kort o gott om en viss färgsättning då?
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Oki, jag googlade lite till :) Så nu vet jag allt om Daschen.. Fullblodet som reggades som paint ;)

Men det handlar alltså kort o gott om en viss färgsättning då?

Inte färgsättning utan färgteckning oavsett vad färgen är. Annars tror jag du fattat rätt.
Som sagt på paintinfo finns det mesta man beöhver veta och varför paintfolket vill använda sig av dessa hästar (för det finns ju även ston med genen inte bara hingstar här i sverige).

Visst är han snygg Daschen, jag känner ju ägaren men har tyvärr aldrig sett honom i verkligheten på grund av det geografiska.:D
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Jodå, jag vet det, avlar själv paint så;)

Har dock valt att bara avla på negativa djur
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Du får vel lese på litt til. For det første heter ikke genet overo, overo betyr aldeles ingenting. Vi snakker om frame-genet, som slett ikke er koblet til denne defekten. Det er selve frame-genet som, i dobbelt opplegg, forårsaker defekten. Så ja, alle heterozygote frame-hester er bærere av dette genet.

Er ikke konsensusen i dag at roan ikke er letalt i dobbelt opplegg likevel? Om det likevel er det, så er det forskjell på et embryo som forsvinner på et tidlig stadium og et føll som bæres fram bare for å gå en smertefull og uunngåelig død i møte.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Jag fattar inte är alla bärare av genen fläckiga?

För i sånna fall borde det ju inte vara några problem att sålla bort menar jag, man korsar helt enkelt inte 2 fläckiga med varandra, eller missar jag nåt här?

Frame-genet kan lett gjemme seg bak andre hvite mønstre, eller bare ikke dukke opp. Det finnes helt ensfargede hester som har testet positivt for genet.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

*kl*

Kan man DNA-testa för detta?
Om så är fallet så är det väl inte så svårt, bara att låta bli att para bärare med varandra.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

*kl*

Kan man DNA-testa för detta?
Om så är fallet så är det väl inte så svårt, bara att låta bli att para bärare med varandra.

ja, man DNA testar.
och det är fortfarande inte tillåtet att avla om både sto och hingst är bärare.
genen är helt ofarlig om bara den ena är bärare.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

ja, man DNA testar.
och det är fortfarande inte tillåtet att avla om både sto och hingst är bärare.
genen är helt ofarlig om bara den ena är bärare.

Det kan ju så vara, men avlar man på individer med denna gen trots att man endast använder en part så att det blir lagligt. Med tiden har man inga inga negativa individer kvar, hur tänker man då? Är det då man ska genomdriva att det är ok att avla på trots att bägge individerna bär på genen?
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Here we go again.. Och visst kan man vinkla artiklar:angel:....

Det finns test för att kolla status om ens häst har OLW genen. Har den genen så korsar man den INTE med en annan bärare = garanterat inga lidande och döda föl av OLWS. Obervera att en häst som bär på en kopia av genen är en helt frisk häst.

Tycker vi är ganska dumförklarade eftersom de tror att vi kommer avla hejvillt på anlagsbärare. Stämmer det att det fötts EN fölunge som hade OLWS under alla år där vi avlade fritt. EN! Hur många ickevita föl dör av koliksymtom i övrigt under första två-tre levnadsdagarna? Menar inte att skylla ifrån eller mörka den här frågan men undrar hur stort problem det egentligen är?

Av vad jag förstått så väljer många bort en anlagsbärare mot en icke anlagsbärare. De anlagsbärande hingstarna har säkert fått en nedgång i ston jämfört med innan. Folk är inte dumma! Men många anlagsbärare är av mycket god stam, har mycket goda prestationer och eftersom man inte får en OLWS ankomma med icke anlagsbärare så vill man antagligen få fram en mycket snygg, duktig och bra avkomma. Tokigt va!

Läste att någon sagt att om man får avla på hästar som bär en kopia av genen så skulle teoretiskt alla hästar sen bära på genen. Är det inte Mendels lag som säger att risken/chansen att föra tex denna gen vidare är baserad per betäckning, per individ så teoretiskt skulle lika gärna INGA hästar få genen.

Vet att det var en lite dum jämförelse men problemet som jag ser i hela den här debatten som egentligen rör sig om resseciva gener är lite oroväckande i ett långt perspektiv. Visst strävar vi alla bra hästar MEN.....
I takt med att forskningen går framåt så kommer vi säkert att upptäcka många många resseciva gener som i dubbel uppsättning kan vara letala (dödliga) inom alla raser/djurslag. Är då förbud det rätta sättet att hantera det? Eller är det upplysning? Skulle det bli ett förbud IGEN för anlagsbörare av OLW så kommer alla resseciva gener att behöva granskas. Vem ska bestämma vilka lethala resseciva gener som är ok(Konstantskimmelgenen).

Vilket avelsunderlag kommer vi att få i lilla Sverige? I övriga världen är inte reccesiva gener samma debatt som tex de dominanta generna som orsakar lidande och problem i enkel uppsättning. Där kan jag tycka att ett förbud är mer befogat.

Vilka kommer att få avla/ta föl på sina hästar i framtiden om alla resseciva gener förbjuds? Och hur många tester måste man i framtiden ta på sina hästar innan man avlar? 5? 12? 35? Har tagit 5 på min. Men jag väntar på resterande 30........ Ja. Jag har Quarter.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Funderar på hur kommer det sig att Svenska travsportens centralförbund, Svenska hästavelsförbundet, Avelsföreningen för svenska varmblodiga hästen, Svenska islandshästförbundet och Svensk galopp känner så varmt för att ta upp kampen om just OLW genen som främst finns inom paintpopulationen?
Någon som vet?
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Med tiden har man inga inga negativa individer kvar, hur tänker man då? Är det då man ska genomdriva att det är ok att avla på trots att bägge individerna bär på genen?

Ja det är min fundering också... det ena leder väl till det andra. Men jag kanske är ute på väldigt hal is om jag uttalar mig om att jag tycker det verkar väldigt kortsiktigt och korkat tänkt?:angel:
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Alla som bedriver avel med djur borde intressera sig för utseende och mentalitet kopplat till funktion och inget annat. I annat fall finns det andra intressen att syssla med som inte drabbar levande varelser.
Annika
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Funderar på hur kommer det sig att Svenska travsportens centralförbund, Svenska hästavelsförbundet, Avelsföreningen för svenska varmblodiga hästen, Svenska islandshästförbundet och Svensk galopp känner så varmt för att ta upp kampen om just OLW genen som främst finns inom paintpopulationen?
Någon som vet?


Jag som är inom travet funderar också på det faktist.....

Men jag har en annan fråga om det är ok.

Om man har en paintmärr hur går det till från början?
Har den papper på att den bär genen eller får man testa själv?
Står sådan info t.ex i hästen pass?

Dessa frågor, mest ifall stoet säljs vidare.

Sedan:
Om man ska betäcka märren, finns det databas och listor på hingstarnas tetstresultat?
Står dessa resultat med i katalogerna?

Och ytterligare en fråga.
Har man semin-verksamhet på denna ras?

Detta undrar jag då jag har läst om att just paint har en liten avelsbas i Sverige och då måste använda det som finns här.
Om det bedrivs seminverksamhet borde det ju vara lättare att kassera från rätt håll och hämta sperma från utlandet...

AM
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Raderat, hade missat att läsa alla inlägg och detta tillförde inget nytt
 
Senast ändrad:
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Knapplån

Saken är väl den att alla seriösa avelsmänniskor DNA-testar sina hästar angående genen, men det är ju de oseriösa uppfödarna (de som föder upp djur utan att tänka på sjukdomar, hållbarhet och mentalitet tänker jag på i första hand) som struntar i att kolla hästarna som ställer till det.

Men å andra sidan, just det problemet kommer man väl aldrig ifrån, oavsett vilken sorts avel det än rör sig om.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Funderar på hur kommer det sig att Svenska travsportens centralförbund, Svenska hästavelsförbundet, Avelsföreningen för svenska varmblodiga hästen, Svenska islandshästförbundet och Svensk galopp känner så varmt för att ta upp kampen om just OLW genen som främst finns inom paintpopulationen?
Någon som vet?

Avelsförbund oavsett ras är väl intresserad överlag att avel sker i en bra anda, att man inte bedriver avel på defekta individer där det medför rent djurplågeri pga människans syn på avel.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Det finns alltså ett DNA-test för denna gen? Så att man lätt kan undvika att avla bärare med varandra.

I sådana fall ser jag inte varför det är så upprörande. Då går det ju att avla på hästar med genen och faktiskt undvika att dubblera genen.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Funderar på hur kommer det sig att Svenska travsportens centralförbund, Svenska hästavelsförbundet, Avelsföreningen för svenska varmblodiga hästen, Svenska islandshästförbundet och Svensk galopp känner så varmt för att ta upp kampen om just OLW genen som främst finns inom paintpopulationen?
Någon som vet?

De frågade jag mig med??!!!:grin::confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp