Bukefalos 28 år!

Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

VARFÖR måste vi mot alla odds avla på dessa gener? För att få liite finare färger? `är det verkligen det viktigaste?
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Enligt mig så tkr jag ändå inte att man ska avla på detta! och hur kan du säga att det vi forskat fram är fel? Jämfört med USA..

Djurplågeri är det i allra högsta grad! Vrf ska man avla på en dödlig gen när vi har redan fina, friska och sunda färger?

Var finns dessa friska sunda färger? Roan? Den är dödlig i dubbel uppsättning.
Overo färgen finns i fler raser än paint, då bode ju även dessa testas. Eller hur?
Som det hittils varit är det enbart paint som haft kravet på test för att visa att de ej har genen. Varför vi vet så mycket, för att man i USA har forskat ingående för att veta hur man ska avla för att slippa få föl som dör inom ett dygn, något som ingen vettig uppfödare vill uppleva.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Ja, jag har inte sagt ngt om en specifik färg eller gen, vet man att de m,an avlar på är en sjukdomsgen tkr jag att det är helt fel att avla! Man ska förbättra aveln, inte göra den sämre.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Ja i det här fallet försöker du helt klart sopa under mattan!
PL

Jag sopar ingenting, men däremot finns det dödliga gener hos många djurraser som ingen verkar vilja sätta sig in i av rädsla för att även de ska få samma problem i frågan som vi paintägare haft.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Kinesisk nakenhund har en liknande letalgen men har aldrig förbjudits.
PL

Detsamma gäller ju faktiskt merle-genen hos hundar också, fast där får man ju avelsstopp på sobelfärgade valpar i parning med merle x sobel och helt registreringsförbud på merle x merle.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Exakt vad är det som händer i kroppen när de föds med denna defekt? Hur klarar det sig genom hela fosterstadiet, ut i världen och sedan dör efter ett litet tag på jorden så att säga? Varför kastar inte stoet/fölet dör tidigare?
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Men du ifrågasätter etablerad genetisk kunskap utan att komma med fakta. Nog är det att sopa under mattan. Att peka på andra problem för att skymma egna är också ett sätt att sopa under mattan.
PL
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Ja, det finns jättemkt sjukdomsfel i aveln, ändå fortsätter den! Men du verkar inte tycka det är ngt fel att utnyttja OLWS-genen men det är en sjukdomsgen och vrf ska man avla då? liksom varför avla på tex schäfer som tydligen ska ha så underställda bakben som möjligt?
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Ja, är det inte samma med harlekinfärgen hos Grand Danois? Eller kan man para samma färg där?
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Har inte detaljerna i huvudet men en icke utvecklad tarmkanal ger normalt sett inga problem förrän efter födseln när ungen börja dia.
PL
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Ok. Är tarmarna det enda som drabbas av detta? När det är tal om syndrom tex så är det ju en "kedja" av defekter eller vad man ska kalla det, men det är alltså inte frågan om detta här?
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

*kl*

Men är inte det viktiga att vi ju faktiskt avlar på ett sätt som UTESLUTER att det föds sådana föl????

Det är kontrollerat och kommer inte att innebära problem för avkomman, vad är då problemet?

Vidare tror jag attd et flesta FÖREDRAR att avla på individer som inte är bärare av genen, jag gör iaf det, och därmed så borde den ju försvinna, eller i alla fallbli ovanlig???
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

*KL*

Här kan ni gå in och läsa mer om OLWS.
Klicka på *Avel* och gå sedan vidare till OLWS-frågan 28/1, där står en hel del matnyttigt.

http://www.paintinfo.se/
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Det kanske inte hör hit men jag delade stall med en albinoshettis en gång. Det var ett föl som kommit på köpet vid ett köp av ett annat föl. Uppfödaren sa att denne brukade avliva sådana föl men att hon inte varit hemma då den föddes och hennes man inte haft hjärta att ta bort den... hur som haver så vartefter fölet växte så uppstod mer och mer problem. Han var konstant rinnig i ögonen och vet. konstaterade att han saknade tårkanaler. Vidare började hans bakhovar att vrida sig framåt så att han liksom stod på själva kotan efter ett tag... Han hade säkert fler problem men jag minns inte för jag var inte gammal och det var längesedan.

Innan de tog bort honom röntgades han och vet. (som jobbat många år på klinik) sa bla att hon aldrig sett en så missbildad häst vid liv :crazy: En sorglig historia, och hästen blev såklart inte gammal.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Jag är en av de paintägare som är petig med generna och jag är enbart intresserad av hingstar som är N/N och fritestade på andra kända sjukdomar och annat ärftligt.

Att man inom paintaveln vet så mycket om ärftliga sjukdomar/gener är för att man forskat om det. Det finns pengar i USA och eftersom rasen är stor där, så lägger man ner pengar på forskningen.

Jag vill se att fler raser får samma koll. Hur många inom halvblodsaveln kan säga att de vet vilka sjukdomar som hästen kan testat mot och hur många kan visa att hingsten inte för vidare "dåliga gener"? (Många raser som inte har koll, men där det faktiskt förekommer ärftliga sjukdomar - men som inte nämns. Kanske för att man ser på fallen som "otur"?)
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

De hästar som bär genen är friska djur, de har alltså inte sjukdomen. Genen måste komma från båda föräldrarna för att fölet ska få sjukdomen. Man måste testa hästarna för att få använda dem i avel och en av dem måste vara fri från genen. Om man då betäcker en häst som bär på genen men en som inte bär på genen kan fölet alltså inte utveckla sjukdomen.

Då har man ju uteslutit risken att få ett OLWS-föl. Till skillnad från vissa andra länder där man inte ens måste testa föräldrarna så tycker jag att Sverige tar ansvar för sin avel.

Här står mer att läsa om OLWS.
http://www.paintinfo.se/default.asp?url=http://www.paintinfo.se/rwdx/cache/olw_764.asp
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

*knapp*
Nu är jag kanske lite pucko och svaret finns säkert i någon av alla de artiklar o undersökningar o fakta sidor det länkats till, men jag hoppas någon trots det har lust att svara...

Har jag fattat det rätt?
Denna gen har alltså varit förbjuden avla på i Sverige, men nu är det tillåtet?
Och så frågan:
Varför vill man avla på dessa djur? Vad har de att tillföra som gör att det är värt risken?

*nyfiken*
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Det är ju givetvis inte det ultimata att avla med de generna, problemet är att majoriteten av de bästa overofärgade hingstarna i sverige är bärare av just denna gen.
Vilket betyder att de är hingstar som är i europaeliten och även i en del fall så bra att de även skulle hävda sig ypperligt även i USA.
Så det är väl inte så konstigt att man vill kunna föra en kontrollerad avel på dessa individer.
Varför det blev tillåtet att avla med den genen här var att det inte fanns tillräckligt stöd i svenskt djurskydd för ett förbud gentemot eu-lag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp