Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Ja, och som uppfödare är det fruktansvärt tråkigt att se de bästa hingstarna försvinna utomlands (förvisso till andra glada uppfödare) bara för att Sverige tror sig kunna stoppa en viss gen genom att förbjuda det bästa avelsmaterialet! Med resultat att vi får ett avsevärt sämre avelsmaterial över lag här.

*kl*

OM denna gen skulle kunna ta över, så hade den gjort så förlänge sedan, åtmistone eskalerat! För att inte tala om alla letala gener som inte är identifierade än! :eek:

Anledningen till att det i princip aldrig föds några lethal white föl i världen är just tester och kontrollrad avel!!!!! Inte förbud......
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Ganska komiskt att detta är det enda du reagerar över i texten.......
Visar att du e mer intresserad i enbart hästavlen än om våra andra raser som det avlas på, som har samma defekt. Annars hade du inte kommenterat enbart detta lilla.
Betydligt mindre än 25 % är risken. Skriver denna siffra för att gardera mig.
Innan detta förbud kom... Hur många OLW föl föddes det???? Någon som vet detta????;)

Nu vill jag tro i min enfald att INGEN hästägare VILL el ens RISKERA att fölet dör inom 48 timmar. Därför OM man håller sig till lagen är risken 0% att ett olw´s föl föds.

Jag tror att den faktiska procentsatsen i verkligheten blir ca 6%, rätta mig cowsense om jag har fel...:angel:

Och med tanke på att ett enda Lethal White föl fötts i Sverige sedan rasen kom hit (innan avelsförbud och innan OLWS test), torde visa på hur "vanlig" denna åkomma är förekommande.
 
Senast ändrad:
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Varför i hela friden har dennan diskution blivit så stor IGEN!!??? Denna gen har i årtal diskuterats på detta forum och jag blir lika arg varje gång jag läser detta!!! Hur korkade kan folk vara som inte tar reda på ren fakta innan de uttalar sig!!!
,....

Det ligger mycket i det du skriver i ditt inlägg, jag tror efter 10 år med "problemet" att en stor bit är rasen och disciplinen i sig, våra westerndiscipliner och våra raser är inte "godkända" eller "fina nog" för vissa andra discipliner...
Fördomarna är ofta många...tyvärr.

Men hade detta handlat om någon "svensk" ras eller någon penningastinn organisation hade problemet inte framstått på det här viset...

Jag provade en gång att föra en diskussion om recessiva gener eller rasrelaterade sjukdomar och andra tillstånd...det blev knäpptyst som i graven, det fanns INGEN som ville ens medge att problemet förmodligen finns hos alla raser...

Det är lätt att haka på och tortera en minoritetsras som det görs med Paintarna, antalet hästar och antalet intressenter är ännu för litet för att väga någon tyngd i diskussionerna...

Hade detta gällt någon annan ras skulle jag försökt sätta mig in i problematiken utan fördomar och satt mina åsikter därefter. Jag har idag rätt stor kunskap om just OLWS, men även HYPP och andra recessivt nedärvningsbara tillstånd och sjukdomar, jag var tvungen att studera ämnet djupgående för att kunna slåss för min ståndpunkt! Och jag kan ärligt säga att jag hade resonerat på exakt samma sätt om det gällt en annan ras!
Recessivt nedärvningsbara sjukdomar och tillstånd som är testningsbara=Godkänd avel negativ/positiv!!

:banana:
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Länk till pressmeddelandet lades in av en användare för länge sedan i denna tråd:
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=11974549&postcount=125

Som någon skrev brukar jag länka till de hästrelaterade nyheter jag hittar. Jag hinner dock inte alltid lägga ut allt direkt ibland kan det bli lite väl sent med vissa saker. Men det mesta av intresse kommer faktiskt med förr eller senare ;)
Men jag väljer själv vad som skall vara med och vad som skall placeras väl synligt på förstasidan.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Däremot kan jag gott erkänna att ditt och mitt tänkande då det gäller avel går isär en del.

Som du förstått så avlar ju travfolk mest på prestation men här går nog gränsen skulle jag tro.

För jag, som uppfödare, vill inte sprida genen vidare, vilket jag alltså kan göra om jag betäcker min friska märr med en högpresterande hingst som bär bokstavsgen.
Detta för även om avkomman inte är sjuk så har den en "sjuk" gen som jag inte vill sprida vidare.


För mig är det det enda sättet att få "hela skutan på rätt köl"

AM

En stor skillnad när det gäller travavel kontra paint/qurteravel är när det gäller temperament.
En hingst med Nevele Prides temperament hade inte haft en chans att komma in i aveln när det gäller paint/quarter eftersom vi vill ha hästar som coola, samarbetsvilliga och mycket stabila temperamentmässigt.
Det ska vara hästar som vet när de ska koppla "av" och när de ska koppla "på".
Inom travet vet jag att det finns många både hingstar och ston som är mycket vassa i temperamentet inte bara tidigare nämda NP.

Nu är inte detta ett påhopp på travaveln utan bara en jämförelse i vilka saker vi ser lite olika på och vad som är viktigt hos våra hästar.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

När det gäller avel oavsett ras är det viktigaste att avla fram en trevlig och hållbar häst, passande att bära en ryttare.

Angående OLWS så kan man styra detta genom att inte avla på positiva bärare och därmed föds inga individer som blir lidande. Det är ett ansvar både för hingst -och stoägare.

Angående färgavel är det oerhört viktigt att inte bara tänka på färg som mål och färgteckning utan att exteriören är det viktigaste och sedan temperamentet.

När man står där med en vackert tecknad häst som inte kan bära en ryttare utan specialskoning m.m. då har färgaveln misslyckats i flera led.

Benställningen bak hos hästen är viktig för att bära upp ryggen och där sitter hästens motor. Benställningen fram påverkar hästens hållbarhet.

Den som avlar på färg och färgteckning måste ta sig en rejäl funderare.
Avlar man på tillräckligt bra individer?
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

*kl*

Inte fasen bryr sig jordbruksverket i om du rider i en engelsk sadel eller i en westernsadel med en massa glittrande conchos på !

Och sen när skulle någon med brun halvblodsvalack se ner mer på western än på trav ?

Det finns paralleler med andra fall med andra djurarter...

Personligen så tycker jag inte att man ska avla vidare på vissa individer... och för mig spelar det ingen roll om du rider western, engelskt, kör, springer bakom hästen eller bara har din häst som kramdjur.

Det enda jag intresserar mig för är risken att det ska födas föl med OLWS, helt enkelt därför att det är en oerhört smärtsam död för det lilla fölet.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

*kl*

Inte fasen bryr sig jordbruksverket i om du rider i en engelsk sadel eller i en westernsadel med en massa glittrande conchos på !

Och sen när skulle någon med brun halvblodsvalack se ner mer på western än på trav ?

Det finns paralleler med andra fall med andra djurarter...

Personligen så tycker jag inte att man ska avla vidare på vissa individer... och för mig spelar det ingen roll om du rider western, engelskt, kör, springer bakom hästen eller bara har din häst som kramdjur.

Det enda jag intresserar mig för är risken att det ska födas föl med OLWS, helt enkelt därför att det är en oerhört smärtsam död för det lilla fölet.


Jordbruksverket har backat i frågan om totalförbud på avel med genbärare, så det är ju givetvis inte SJV jag åsyftar med mitt inlägg!

Den sista "explosionen" har inte kommit från SJV utan från andra håll....
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Intressant är att det finns paintavlare som anser att man borde stoppa all avel på positiva hingstar o tillåta avel på positiva ston. En ok lösning som halverar genförekomsten i varje generation.
PL
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Intressant är att det finns paintavlare som anser att man borde stoppa all avel på positiva hingstar o tillåta avel på positiva ston. En ok lösning som halverar genförekomsten i varje generation.
PL

Eh...ja men DET är ju en sund inställning till det hela...:crazy: Allrahelst eftersom just dom sk seriösa uppfödarna står med en hingst som inte bär OLWS genen och då självklart gärna vill ta emot positiva ston....:cool:

Hur räknar du när du påstår att genförekomsten halveras i varje generation??
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Intressant är att det finns paintavlare som anser att man borde stoppa all avel på positiva hingstar o tillåta avel på positiva ston. En ok lösning som halverar genförekomsten i varje generation.
PL

Varför är det OK att avla på positiva ston men inte hingstar? Jag vet att hingstar gärna lämnar fler avkommor än ston, men det går ju att reglera. Sätt istället upp ett långsiktigt kontrollprogram vars mål är att minska genfrekvensen utan att avelsbasen tar skada och kvalitén på hästarna sjunker. Man kan tom. lägga in en målsättning om att det år X ska förbjudas att registrera bärare.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Inte mitt förslag utan från en paintavlare som inte ser OLWS genen som något positivt. Detta är bara ett sätt av många tänkbara att på sikt avla bort genen vilket de militanta peronerna här inte verkar se som ngt mål.
Nej det spelar ingen roll vilket kön man forbjuder avel på positiva djur men det är enklare att kontrollera ett mindre antal.
PL
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Intressant är att det finns paintavlare som anser att man borde stoppa all avel på positiva hingstar o tillåta avel på positiva ston. En ok lösning som halverar genförekomsten i varje generation.
PL

Ja du...jag förstår vem du menar, och jag vill nog påstå att denna paintuppfödare inte har den uppfattning pga någon genetisk "omtanke" utan pga högst egna ekonomiska intressen. Du pratar om en uppfödare med positiva ston och som till dessa köpt en negativ hingst. Samma uppfödare har för övrigt under förbudstiden även tagit emot andra positiva ston för betäckning trots att det varit förbjudet...
Och att denna diskussion kommit upp precis nu, inför första avelssäsongen med OLWS-bärarna tillåtna, kan vi nog "tacka" just denna uppfödare/hingstägare för. Som nu fått konkurrens av riktigt bra och högt meriterade hingstar....

För övrigt så är det ju fritt val för alla stoägare att välja den hingst de vill.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Att vi i lilla Sverige skulle kunna avla bort denna gen är minst sagt orimligt. APHA registrerade år 2007 drygt 35.000 hästar, av dessa fanns 58 stycken i Sverige...

Och varför diskuteras inte t.ex. JEB hos Ardennern? Forskarna har kommit fram till att drygt 30% av ardennerhästarna bär på denna recessiva gen som ger en plågsam hudsjukdom. På ardennerföreningens hemsida finns ingen information om detta. Uppfödarna testar inte sina djur trots att test finns.

SCID hos araberna. Hur många arabhästuppfödare testar denna gen?

Herda, vanligt förekommande på reininghästar. Finns test, men man ser inga uppmaningar till test. Tror att jag sett en enda hingstannons där man uppger att man också testat för Herda. Och då är Herda en sjukdom inte nödvändigtvis drabbar just föl, utan den kan blossa upp i 2-3 årsålden....

Lika många föl har fötts i Sverige med Herda som med Lethal White, nämligen ett (1). Men inga diskussioner pågår där. Myndigheterna jagar inte dessa hästar. Bara paintrasen och OLWS diskuteras.

osv osv osv. Det här är en mycket större fråga än vad många verkar inse. Forskarna vet att det inte går att utrota alla mutationer som finns, och hela tiden uppstår nya. De vet att den väg som är att gå är att forska, identifiera genen och ta fram test så att man undviker parningar av två bärare.

Det är bara här i Sverige som folk är så naiva och tror att man genom förbud kan avla bort dem... 58 av 35.000 hästar år 2007.....
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Kan diskutera alla möjliga ärftliga sjukdomar o har gjort det i en massa sammanhang men nu råkar denna tråd handla om OLWS o att många här verkar tycka att det är helt ok att avla vidare på en letalgen.
Det handlar dessutom inte om vad folk gör i USA utan vad vi gör här!
PL
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Det finns bara en anledning att avla på djur med genetiska fel, PENGAR, PENGAR, PENGAR och ännu mera PENGAR!
Är djuret (oavsett vilket) populärt, "chickt" eller en statuspryl (jämför Paris Hilton och chihuahua) kan det ge en hel del klirr i kassan för uppfödaren (ca 15000:- för en chihuahua-valp). Då är det inte så noga med generna och vad resultatet blir efter ett tag, väldigt vanligt med inavel och dylika styggelser i hundvärlden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp