Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Är det ingen som ser något etiskt problem att avla vidare på en letalgen bara för att man med en test kan undvika att bärare korsas med varandra???
PL

Eftersom du frågar, jag håller med dig, synd att genetiskt test inte används till att ta bort sådan gen från avelsarbetet.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Eftersom du frågar, jag håller med dig, synd att genetiskt test inte används till att ta bort sådan gen från avelsarbetet.

Vad är det som säger att testet inte används på det sättet? Det faktum att man inte omedelbart tar alla positiva individer ur avel? Det pekar snarare på ett sunt tänk. tar man bort en stor del av avelsmaterialet kan man istället få problem med inavel.

Rom byggdes inte över en natt.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Ja, det har jag läst otaliga ggr som förklaring i tråden, men varför skulle det bli inavelsproblematik bara av borttagandet av denna gen?

Det finns ju s.a.s individer med samma stammar, t.o.m helsyskon, som de man inte skulle få avla på.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Ja, det har jag läst otaliga ggr som förklaring i tråden, men varför skulle det bli inavelsproblematik bara av borttagandet av denna gen?

Det finns ju s.a.s individer med samma stammar, t.o.m helsyskon, som de man inte skulle få avla på.

Tror någon skrev att 95% av alla overo-hingstar bär på denna gen och att det faller sig så att de flesta toppmeriterade hingstar råkar vara just overos. Ska man då helt sonika rata dessa 95% och därmed förlora väldigt många bra avelshingstar? Kanske med konsekvensen att kvalitén sjunker och det blir svårt att få tag på bra avelsmaterial?

Jag vet inte heller hur avelsbasen ser ut, men att omedelbart ta bärare av en recessiv gen ur avel kan många gånger medföra att man selekterar bort en allt för stor del av avelsbasen och så får man problem med inavel istället. Det är en tänkbar konsekvens (men jag påstår inte att det absolut måste bli så).

Eller ska man helt enkelt ta att kvalitén på hästarna får sjunka bara för att man på kort tid ska eliminera en gen som inte orsakar skada i enkel upplaga? När man istället kan tänka långsiktigt. Man kan hålla uppe kvalitén, kanske tom. förbättra den samtidigt som man successivt eliminerar genen. Det kan göras utan att det föds en enda individ med anlaget i dubbel upplaga. Jag vet vad jag skulle välja och jag har inga etiska tvivel kring det.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Med största sannolikhet är de ca 5% som inte bär på genen heller inte genetiskt sett frame overos utan en kombination av andra färggener som råkar se ut på det sättet. Så visst om man har ett förbud så tar man bort hela avelsbasen på den delen av paintrasen. Så går det när man bygger upp en ras eller del av en ras på en letalgen.
PL
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Med största sannolikhet är de ca 5% som inte bär på genen heller inte genetiskt sett frame overos utan en kombination av andra färggener som råkar se ut på det sättet. Så visst om man har ett förbud så tar man bort hela avelsbasen på den delen av paintrasen. Så går det när man bygger upp en ras eller del av en ras på en letalgen.
PL

Fast man har ju inte byggt upp den grenen av aveln på en letalgen utan den har följt med som en bieffekt.

Och det går att fortsätta med sund avel utan att döda hela den grenen av aveln i ett svep, men den möjligheten vägrar du ju se som en möjlighet av en ren princip. En dumprincip (eftersom ingen tar skada av att bärare paras med icke-bärare).

Du brukar ju vara en ivrig förespråkare av att hålla en bred avelsbas, främja genetisk variation (eller har jag fel?) så jag förstår faktiskt inte hur du kan förspråka att man tar bort alla bärarna i ett svep. Sådana ingrepp brukar kunna medföra en allt för kraftig minsking av avelsbasen.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Om man har en ras uppbyggd på en letalgen o inte kan klara vidare avel om man avlar bort letalgenen så har rasen inget större berättigande enligt min mening.
Det du kallar dumprincip kallar jag etik.
PL
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Om man har en ras uppbyggd på en letalgen o inte kan klara vidare avel om man avlar bort letalgenen så har rasen inget större berättigande enligt min mening.
Det du kallar dumprincip kallar jag etik.
PL

De kan avla vidare och eliminera genen, de kan bara inte göra det över en natt. Hur sker sjukdomsbekämpning i rasavel generellt när det handlar om recessiva anlag? Jo, man tar sjuka individer ur avel. Handlar det om en recessivt ärftlig sjukdom som det inte finns DNA-test för tas även föräldrarna (som är kända bärare) ur avel.

Har man ett DNA-test testar man och ser till att inte göra kombinationer som ger sjuk avkomma och så minskar man successivt genfrekvensen av den specifika genen.

Det är så man på ett sunt och genomtänkt eliminerar en recessiv sjukdom i en population. Avel handlar ju om ett långsiktigt perspektiv. Saker och ting sker inte över en natt. Det viktigaste är att man inte ägnar sig åt avel som ger sjuka individer.

Förklara gärna den etiska teorin bakom din princip. Etik intresserar mig.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

I det här fallet så är det bara overodelen av rasen som är uppbyggd på letalgenen. Jag skrev ras eller del av ras i inlägget innan men det orkade du tydligen inte läsa.
PL
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Vad är det som säger att testet inte används på det sättet? Det faktum att man inte omedelbart tar alla positiva individer ur avel? Det pekar snarare på ett sunt tänk. tar man bort en stor del av avelsmaterialet kan man istället få problem med inavel.

Rom byggdes inte över en natt.
Eftersom en rejäl del av paintrasen består av hästar av den typ som är bärare av letalgenen så skulle det bli problem inom just den rasen.
PL
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Eftersom en rejäl del av paintrasen består av hästar av den typ som är bärare av letalgenen så skulle det bli problem inom just den rasen.
PL

Jag tror de flesta raser, oavsett djursslag, får oerhört svårt att överleva om man kategoriskt ska plocka bort bärare av recessiva sjukdomsanlag ur avel. Är det inte en sjukdom är det en annan. Det finns inga genetiskt perfekta individer.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Du har så rätt i det du säger. I denna debatt så har man fokuserat på en enda genmutation. Det finns hur många som helst och nya uppstår hela tiden.

Forskningen har nu tagit sig in i en ny fas, man har funnit ett sätt att snabbare lokalisera mutationer och kan därmed snabbare ta fram gentest för att förhindra sjukdom. Det är nämligen så "de lärde" tänker: hitta genen, ta fram ett test så att man kan undvika lidande.

Man vet nämligen att detta inte går att stoppa. Nya mutationer uppstår hela tiden. Hos hästar, hos hundar, hos människor, hos fiskar osv osv osv.

Men här i lilla Sverige verkar folk tro att vi är Gud allsmäktige och för alltid kan bli av med dessa mutationer. Det är mycket naivt. Vi kommer inte att kunna utrota dem, men vi kan kontrollera dem. Några av dem i alla fall. Och med forskningsframstegen så kommer vi att kunna kontrollera fler och fler av dem.

Det är särskilt naivt när det gäller en mutation hos rasen Painthorse, världens tredje största ras. Varav ett par hundra finns i Sverige....

Läs artikeln som publicerades så sent som i förra veckan:
http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=13605

Googla gärna också på recessiva sjukdomar så kommer ni att finna mycket intressant läsning, bland annat på Socialstyrelsen och Karolinska Institutets hemsidor.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Visst uppstår nya mutationer hela tiden men det innebär inte att det är rätt att avla vidare på dem!
PL
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Du kan knappast undvika det. Det är bara så att vi inte är medvetna om alla och vi har inte tester för alla ärftliga sjukdomar.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Men på vilket sätt är det ett försvar för att medvetet avla vidare på en känd letalgen?????
PL
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Och över till något helt annat, jag tror inte ett smack på att travaveln skulle kassera sina elithästar ifall de bar på en recessiv gen! Och faktum är att ett antal av dem garanterat gör det, man vet bara inte om det.... Sen har vi ju konstantskimmelanlaget som är dödligt i dubbel uppsättning, även om de flesta aborteras tidigt.

Intressant.
Har faktist vidarebefodrat din tvärsäkra kommentar till STC och ASVT..
Återkommer med svar sen.

Angående konstantskimmel...menatr du Tap In??

AM
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Det ska bli spännande att se vad de svarar. Fast egentligen borde ju svaret självklart vara att de "naturligtvis kommer att ta bort dem", med tanke på att STC också representeras i de artiklar som nu figurerar och i den anmälan som gjorts. Frågan är om gemene travhästägare står bakom det...

Men jag tror ändå, att den dagen verkligheten kommer ikapp dem, så tror jag att hästägarna kommer att skrika högt när deras elitloppsvinnare inte får användas i avel pga av att han bär på en muterad gen som man kan testa för. I travvärlden så är det ju också helt andra pengar! Jag vet ingen som blivit miljonär på paintavel här i landet... :-)

Å andra sidan så får de väl göra som painthingstägarna gjort under senaste åren, köra sin häst ner till Europa, där de får verka i aveln. Så försvinner bra avelsmaterial från Sverige. Men nere i Europa blir de glada förstås!
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Glömde ju... jag tänkte på konstantskimlar i största allmänhet. Men visst är väl Tap In konstanskimmel också? Personligen ser jag det dock inte som så riskfyllt med en konstantskimmel i travaveln. Risken att han ska betäcka en annan konstantskimmel är väl minimal. Men ändå, är han konstantskimmel så har han faktiskt haft avelsförbud i snart 10 år han också, precis som OLWS-bärarna.... Helt onödigt i mina ögon. Vad tycker du? Han sprider ju anlaget vidare. Ett letalt anlag alltså.

Inom islandshästaveln så premieras t.o.m. konstantskimlarna extra vid avelsbedömning. Färgen är svår att få, så den är eftertraktad. Så i det fallet premierar alltså SH färgavel :angel: Alltmedan en medlem i deras genetiska råd i dagspressen nu anklagar Overoavlen för att vara färgavel...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp