Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Varför i hela friden har dennan diskution blivit så stor IGEN!!??? Denna gen har i årtal diskuterats på detta forum och jag blir lika arg varje gång jag läser detta!!! Hur korkade kan folk vara som inte tar reda på ren fakta innan de uttalar sig!!!
peter_lundin kommer med ett bra påpekande redan på först sidan... Att K. Nakenhundar även har denna gen.... Men INGEN av er kritiska människor LÄSER vad han menar.. Utan Ni är såååå upprörda att man avlar så fölen blir sjuka och dör inom 48 timmar!!!!! Vem F*N säger att så avlas det????? Vi pratar om negativ/positiv avel vilket INTE medför att fölet dör. Det blir inte ens sjukt som vissa av er påstår i era inlägg!!! Positiv/positiv avel däremot gör att risken (om än minimal) finns att fölet dör... Denna avel ÄR förbjuden......

Sen vill jag ifrågasätta... Varför är det bara Paintarna som SKA testas??????? Denna gen finns i så många andra raser, men eftersom det bara är Paintarna som ska testas vet vi överhuvudtaget inte hur stor utsräckning det finns i de andra raserna.... Kan påpeka att OLW genen finns även hos MARSVIN.... När kommer testet på dessa????? Men framför allt på övriga hästraser!!! För i denna diskution känns det lite som att hästarna är det viktigaste djuret för att slipp lidandet.... Pateiskt tycker jag för denna gen finns i MASSA andar djurarter. OM nu ALLA hästägare, då framför allt dem som ska avla, hade lämnat in ett OLW test hade nog många av våra hästgare grävt ner sig.... Detta är så utbrett att Ni inte tycks fatta.... Quarterfilket??? Har Ni inte testat era sto/hingstar innan de betäcker/betäcks?? Nu vill jag inte ha ett surt argt svar. Ställde frågan för att få ALLA att tänka till en gång för alla.....

Ps Vi har en fin fin Dressyr häst med stor bukfläck...... Tror Ni denna hingst e testad????? Hmmm nä just det Han e ju INGEN paint,....
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Så visst om man har ett förbud så tar man bort hela avelsbasen på den delen av paintrasen. Så går det när man bygger upp en ras eller del av en ras på en letalgen.
PL



Men den uppfattningen får man inte om man läser en dels info i tråden?

Om man avlar gdk, då innebär det att för enkelhetens skull och rent statistiskt, ett negativt sto som betäcks med en positiv hingst och får 8 föl får 4 helt rena avkommer, hur kan detta innebära inavel?,generna finns kvar hos de individer som nu är rena?


Eller finns inget intresse av hingstar som dessa pga att de inte får den attraktiva färgsättningen?
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Men den uppfattningen får man inte om man läser en dels info i tråden?

Om man avlar gdk, då innebär det att för enkelhetens skull och rent statistiskt, ett negativt sto som betäcks med en positiv hingst och får 8 föl får 4 helt rena avkommer, hur kan detta innebära inavel?,generna finns kvar hos de individer som nu är rena?


Eller finns inget intresse av hingstar som dessa pga att de inte får den attraktiva färgsättningen?

Men peter_lundin är ju för ett totalförbud dvs. du ska inte ens få para bärare med icke-bärare (trots att du i en sådan kombination garanterat inte får några drabbade föl). Bort med alla bärare på en gång. Jag har ingen aning om det kommer medföra inavelsproblematik för jag vet inte hur stor andel av paintarna det är som bär på anlaget, men det är en tänkbar konsekvens.

De hingstar som huvudsakligen bär på genen är som jag har förstått det inte de hingstar som ger den mest eftertraktade färgsättningen. Det är de hingstar som är de bäst presterande hästarna.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Glömde ju... jag tänkte på konstantskimlar i största allmänhet. Men visst är väl Tap In konstanskimmel också? Personligen ser jag det dock inte som så riskfyllt med en konstantskimmel i travaveln. Risken att han ska betäcka en annan konstantskimmel är väl minimal. Men ändå, är han konstantskimmel så har han faktiskt haft avelsförbud i snart 10 år han också, precis som OLWS-bärarna.... Helt onödigt i mina ögon. Vad tycker du? Han sprider ju anlaget vidare. Ett letalt anlag alltså.

Faktist intressant inlägg du skrev.:)

Och jag frågade om detta också samtidigt som jag frågade över lag hur det skulle bli om alla travare testades och vad som skulle "åtgärdas"
Har inte fått svar än.

Jo. Dom som är bra på färger säger ju då att Tap In är en konstantskimmel.

Och han har då väldigt mycket föl. Bra sådana...jaja...lite vassa kanske :D
Själva har vi också använt honom och fått Jodyvin.

Om vi tar nu just Jodyvin. Den sålde vi men kommer kanske att köpa tillbaka henne som fölsto senare då hon är färdig på ovalen.

Jag är dåligt insatt i skimmelanlaget då det är sällsynt inom travet.
Dom ryska orlov har det ju med sig men då är det vanliga avblekbara.


Vad jag funderar på är väl hur i hela fridens Tap In blev konstantskimmel.
Ser bara brunt i stammen. :confused:

Mutation? Naffa fatar inte sånt.

Vidare så skrev jag ju tidigare om att travarna har i vissa fall högt IC.
(inavelskofficiens för dom som inte vet)

Tap In märrar finns det ju drösvis av och frågan är väl hur det skulle se ut om dessa testades?

Två konstantskimmlar sa du ju i tidigare inlägg...
Men Tap In ger ju också bruna, svarta, svartbruna osv.
Jodyvin är ju i stort sett svart. Jaja....svartbrun..
Har dessa också genen med sig?
Eller är det helt knutet till färgen?

Hoppas jag inte svamlar här men får liksom en känsla att man skall rensa utanför egen trapp innan man ger sig på andra...d.v.s.
Dom som skrev i tidningen skulle kanske ha tänkt på hur det då är med sin egen ras..

Nu är jag väldigt självkritisk.

Jag anser fortfarande att man skall sortera bort individer med letalgener..
Men då måste jag nog sätta mig in i vår egen ras först....

AM
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Ganska komiskt att detta är det enda du reagerar över i texten.......
Visar att du e mer intresserad i enbart hästavlen än om våra andra raser som det avlas på, som har samma defekt. Annars hade du inte kommenterat enbart detta lilla.
Betydligt mindre än 25 % är risken. Skriver denna siffra för att gardera mig.
Innan detta förbud kom... Hur många OLW föl föddes det???? Någon som vet detta????;)

Nu vill jag tro i min enfald att INGEN hästägare VILL el ens RISKERA att fölet dör inom 48 timmar. Därför OM man håller sig till lagen är risken 0% att ett olw´s föl föds.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Hej

Eftersom Bukes väljer att inte lägga ut den pressrelease De fått mailat till sig tar jag mig här friheten att dela med mig av denna
Ganska viktigat att ta med alla sidor OM man nu som Moderat väljer att starta denna tråd....... Många skrev om detta, när anmälan kom men inte alla dessa väljer att lägga det de inte själv vill. Anser att OM det inkommer ett pressrelese i en uppenbart så viktigt sak ska man som tidning/sait vara demokratisk nog att låta samtliga sidor låta sin röst bli hörd!!!!!

Kategori: Nyheter
Införd: 2009-02-14 10:54:16

OLWS-frågan är nu ute på en ny runda efter en anmälan från flera förbund. Paintföreningen som driver avelsfrågan ger här sin syn på ärendet via sin advokat Eva Kornhall.

Pressrelease

Sveriges avelsorganisationer ute på tunn is!

Med anledning av avelsorganisationernas anmälan av Kommerskollegium kan undertecknad i egenskap av ombud för bl a Swedish Paint Horse Association, SPHA, anföra följande.

Avelsorganisationerna påstår i pressen, genom Emma Thorén Hellsten, att ver-kets ändringar i djurskyddsföreskrifterna i förlängningen leder till att hela popu-lationen inom berörda raser blir bärare av det omdiskuterade anlaget. Uttalandet är direkt felaktigt, se nedanstående uttalande från en av de ledande genetikerna i världen professor Philip Sponenberg

“If frame overos are mated to horses that do not carry that mutation, then the results in the foals will be 50% frame overos, and 50% that lack the gene. Every frame overo is heterozygous, so none of them can pass the gene along 100% of the time.”

Det förslag som legat till grund för EU-kommissionens och även Kommerskolle-giums förändringsarbete och som har lett fram till de av SJV antagna ändringarna vilar på vetenskaplig grund och uppfyller alla krav som kan ställas. Idag är den svenska regleringen i överensstämmelse med EG-rätten samtidigt som Sverige är ett föredöme inom unionen genom införandet av en begränsning som även tillgo-doser djurskyddet.

Inga föl riskerar att bli sjuka och uppgiften om att hela populationen blir bärare faller på sin egen orimlighet. Det är frågan om ett recessivt anlag som måste fin-nas i dubbel upplaga.

Att peka ut en enskild ras i ett försök att komma åt Kommerskollegium, som up-penbarligen har misshagat vissa av de styrande inom hästnäringen, med oriktiga påståenden och som riskerar att skada en enskild ras och dess avelsförening är allvarligt.

Det riktiga hade istället varit att peka på det positiva i att nu utpekad ras, Paint, och dess avelsförening, på vetenskaplig grund, med stöd av Jordbruksverkets regeländring har kunnat anta en avelsplan som garanterar såväl den genetiska mångfalden som ett fullgott djurskydd.
Till detta kan läggas att det svenska regelverket idag dessutom står i överensstämmelse med EG-rätten, vilket även det är av väsentlig betydelse.

Fler föreningar har anledning att titta på Swedish Paint Horse Association arbete för att lösa den genetiska defektfrågan. Idag har nu diskuterad gen hittats hos nio olika raser bl a fullblod och Islandshästar och fortlöpande hittas nya defekter allt eftersom den genetiska forskningen gör framsteg. Frågan berör därför alla avels-föreningar och inte som man nu tycks göra gällande en förening som har valt att stå utanför SH.

Uppsala den 12 februari 2009

Eva Kornhall
Advokat

Slut citat :-) Hoppas läsningen kunde få endel att förstå lite i vad detta handlar om
Kristel :-)
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Nu är det ju så att den sk. Moderat, som du skriver, är Gunnar.
Han lägger ut olika tidningsartiklar från "häst-världen"
Sedan är det för oss att diskutera vad som står, sägs, tycks i artikeln.

Ibland halkar nyheterna lite efter.
( spekulation om vem som skulle vinna Prix d´Amerique kom 3 dagar efter loppet gått..typ)
Din pressrealease kanske hade kommit ut ändå, via Ridsport eller liknande.

Under tiden diskuterar man saker vidare...
Alla har sina egna åsikter, och tur är väl det.


AM
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Ganska komiskt att detta är det enda du reagerar över i texten.......
Visar att du e mer intresserad i enbart hästavlen än om våra andra raser som det avlas på, som har samma defekt. Annars hade du inte kommenterat enbart detta lilla.
Betydligt mindre än 25 % är risken. Skriver denna siffra för att gardera mig.
Innan detta förbud kom... Hur många OLW föl föddes det???? Någon som vet detta????;)

Nu vill jag tro i min enfald att INGEN hästägare VILL el ens RISKERA att fölet dör inom 48 timmar. Därför OM man håller sig till lagen är risken 0% att ett olw´s föl föds.

Det har under alla år rasen funnits i Sverige fötts ett (1) föl i Sverige med sjukdomen, Lethal White kallas det då (och det var i början, man visste ingenting om OLWS i Sverige då). Så det är verkligen inget stort problem! Diskussionerna är alltså helt orimliga. Dessutom ger sig inte SH på andra raser och andra recessiva anlag som har resulterat i sjukdom.

Dessutom så är ju det fortfarande förbjudet att para två bärare med varandra!
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Jag förstår att du nu kanske blir lite mer fundersam i frågan. Det är bra tycker jag. Det är verkligen en svår fråga. Det är så lätt att bli upprörd och snabbt tycka att "självklart ska vi inte avla med dessa". Man kommer inte ifrån att det finns mängder av muterande gener. Gener som man kan kontrollera och då bara "finns där", utan att göra någon som helst skada.

Anlaget Rn (Rn=Roan) resulterar i det som kallas för konstant-skimmel. Undersökningar har visat att den i dubbel uppsättning (homozygot) är letal (dödlig).
Källa: Fakta Husdjur nr 8/1995, "Förutsäg hästens färger" skriven av Dan Axel Danielsson. Utgiven av Sveriges Lantbruksuniversitet.

Sen har du t.ex. JEB hos Adennerhästarna: Junctional Epidermolysis Bullosa (JEB), en hudsjukdom där hudlagren inte "fäster" mot varandra som de ska, men även munhåla och tunga drabbas.

Genen är recessivt (precis som OLWS t.ex.) så det behövs två bärare för att fölet ska bli sjukt. Ett drabbat föl lider oerhört och lever ofta inte längre än en vecka.

I nordamerika räknar man med att ca 35% av ardennerpopulationen är bärare av genen. Sjukdomen upptäcktes på 30-talet av svenska veterinärer och i början av 90-talet hade man identifierat den muterade genen och ett test togs fram. Tyvärr verkar detta test inte användas inom Ardenneraveln i Sverige. Men SJV & SH jagar inte dem med blåslampa....

Ett (1) Quarterföl har fötts med HERDA i Sverige, detta också en hudsjukdom, där huden lossnar i stora sjok... En plågsam sjukdom som man inte direkt ser hos ett föl, det kan bryta ut när hästen blivit några år... SH kasserade hingsten, stoet brydde man sig inte om. Man ser extremt få annonser där hästarna testats mot Herda, som är starkt utbredd bland framför allt Reining-/kohästarna. Man finner heller ingen större information om detta. Quarterhästarna jagas inte heller av myndigheterna.

Arabiska fullblod har SCID som det finns test för. Jag är högst osäker på omfattningen att man testar. SH jagar dem inte i alla fall.
Osv osv osv.

Men Painthästägarna som tar sitt ansvar för en kontrollerad avel och testar sina hästar samt informera om detta, de jagas med blåslampa. De borde istället ses som en förebild!

Vill man prata djurskyddsåtgärder, så finns många andra viktigare frågor att engagera sig i.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Nu är det ju så att den sk. Moderat, som du skriver, är Gunnar.
Han lägger ut olika tidningsartiklar från "häst-världen"
Sedan är det för oss att diskutera vad som står, sägs, tycks i artikeln.

Ibland halkar nyheterna lite efter.
( spekulation om vem som skulle vinna Prix d´Amerique kom 3 dagar efter loppet gått..typ)
Din pressrealease kanske hade kommit ut ändå, via Ridsport eller liknande.

Under tiden diskuterar man saker vidare...
Alla har sina egna åsikter, och tur är väl det.


AM

Detta har funnits ute sedan den 14 feb, samtidigt som tidningarna fick detta fick Moderaten det också, på mail tydligen (om jag inte e har fått fel för mig)... Tycker bara att alla ska väl få säga sitt...
Du har helt rätt i att detta är ett chatt forum och att diskuteras det och man säger vad man tycker osv osv....
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

TACK!!!! Det var detta jag ville någon annan skulel skriva och inte bara "baka" in det i min text innan... Men jag tror inte att det kommer att diskuteras mindre för detta, tyvärr.....
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Men peter_lundin är ju för ett totalförbud dvs. du ska inte ens få para bärare med icke-bärare (trots att du i en sådan kombination garanterat inte får några drabbade föl). Bort med alla bärare på en gång. Jag har ingen aning om det kommer medföra inavelsproblematik för jag vet inte hur stor andel av paintarna det är som bär på anlaget, men det är en tänkbar konsekvens.

De hingstar som huvudsakligen bär på genen är som jag har förstått det inte de hingstar som ger den mest eftertraktade färgsättningen. Det är de hingstar som är de bäst presterande hästarna.

Nej jag tycker inte att ett totalförbud vore nödvändigt om man utnyttjade informationen till att avla bort letalgenen istället för att avla vidare på den.
Angående prestation så roade jag mig med att kolla meritlistan på några amerikanska topphingstar av overotyp. Enbart utställningsmeriter på dem jag kollade.
PL
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Jaså du, :grin: vilka hingstar kollade du då? Ärligt talat, tror du vi sitter och ljuger? Har du kollat på de svenska hingstarna och deras meriter? Skärp dig!


Och vad menar du med att du inte tycker att det är nödvändigt med ett totalförbud? Om du vill att det inte ska vara lagligt att para negativ med positiv så är det ju ett totalförbud du vill ha!!!!


Fattar du inte, att bara för att det är lagligt så betyder inte det att alla hästar med olws genen för den sakens skull promt måste avlas på, utan att om alla andra viktiga kriterier för ett bra avelsdjur finns så ska det vara OKEJ!
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Nej jag tycker inte att ett totalförbud vore nödvändigt om man utnyttjade informationen till att avla bort letalgenen istället för att avla vidare på den.
Angående prestation så roade jag mig med att kolla meritlistan på några amerikanska topphingstar av overotyp. Enbart utställningsmeriter på dem jag kollade.
PL

Men du, det blir ju i praktiken ett totalförbud om man gör som du förespråkar, tar alla bärare ur avel omedelbart. Eller hur?
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Angående prestation så roade jag mig med att kolla meritlistan på några amerikanska topphingstar av overotyp. Enbart utställningsmeriter på dem jag kollade.
PL

Ärligt... jag vil vääääldigt gärna ha lite mer info om din lilla undersökning.

En snabb koll av Leading Sires listan på APHA vad gäller enbart performance klasser visar att av 15 hingstar (pallade faktiskt inte kolla fler) så är 2 st icke overos. Och då har jag inte kollat NSBA.... kollar man reining och ranchhästar är andelen tobianos högre, men inom de flesta performancegrenar är det en mördande utklassning av overos!


I Sverige har vi bland annat hingstarna Whatafrecklynxkent, Sporty Danny och Whata Luck -allround vilkas meriter och avkommors meriter nog knappast går att diskutera, och på reiningsidan Cut From Diamond.


Jag har inte ens tittat på painthästarna inom NSBA; NRCHA; NRHA och dom tävlingorganisationerna men kan garantera att där finns en ansenlig mängd overos där också.....
 
Senast ändrad:
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Nej jag tycker inte att ett totalförbud vore nödvändigt om man utnyttjade informationen till att avla bort letalgenen istället för att avla vidare på den.
Angående prestation så roade jag mig med att kolla meritlistan på några amerikanska topphingstar av overotyp. Enbart utställningsmeriter på dem jag kollade.
PL

Jaha ja lilla vän vart kollade du upp dessa "topp hingstar" då? APHA? NRHA? NSBA?....eller var???

Dina inlägg verkar det gå troll i!!

:grin:
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Vad gäller hingstarna du nämner, så är t.ex. Sporty Danny den Painthingst i Europa med i särklass högsta poäng!

Whatafrecklynxkent kommer i mars i år att höjas till ELIT på avelsvärderingen. ELIT tilldelas pga avkommornas prestationer. "Frecke" själv är ju ruggigt meriterad i så gott som alla tävlingsgrenar och han har alltså visat att han nedärver sina goda egenskaper också. Han har också en avelsvärderad avkomma, hingsten Tors Mighty Bear som premierats med hela 41 poäng! Tors Mighty Bear är testad negativ för OLWS.

Whata Luck är redan ELIT-premierad och kommer att verka i svensk avel 2009. Han har varit "landsförvisad" under senare år och verkat i Tyskland. Något som Frecke och Sporty Danny också gjort. De har verkat i såväl Danmark som Tyskland och Belgien.

Nu får svenska uppfödare äntligen möjligheten att välja dessa topphingstar också. Vilket naturligtvis gynnar rasen. Paintrasen är fortfarande liten här i Sverige så det är inte många ston per hingst vi pratar om. Men avelsbasen blir klart bredare i och med att det nu finns fler individer som kan delta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp