Kritiserat ridcenter säljs – hot om miljonvite

Lena Natt och Dag, som länge drivit hästverksamhet på Akka Ridcenter i Skåne, säljer nu sin gård. Bakgrunden till beslutet är att både hon och företaget hotas av vite om en miljon kronor om verksamhet fortsätter att bedrivas på gården.
 
Från det jag sett är det några personer gått in för att förstöra för henne och lyckats få med länsstyrelsen och arbetsmiljöverket på tåget, tycker det är ett väldigt tråkigt slut :(
 
Så länge du följer gällande regelverk så spelar det ingen roll om några till exempel anmäler? Kommer kontrollmyndighet dit och allt är ok händer det inget mer?
Jag kommer ihåg hur det började och då var det bara mindre brister som jag läste om, vad som hänt under senare år vet jag inte så jag borde kanske inte kommenterat det här, ångrade faktiskt efter jag skrivit men det går inte att redigera i efterhand.

Men allmänt fungerar det inte alltid som du skriver, hur de här bedömningar görs varierar mycket och de är ganska godtyckliga, jag vet flera fall där de släppt igenom väldigt mycket utan anmärkning, sen finns det de där de jagat personer för obetydligheter.
 
Jag kommer ihåg hur det började och då var det bara mindre brister som jag läste om, vad som hänt under senare år vet jag inte så jag borde kanske inte kommenterat det här, ångrade faktiskt efter jag skrivit men det går inte att redigera i efterhand.

Men allmänt fungerar det inte alltid som du skriver, hur de här bedömningar görs varierar mycket och de är ganska godtyckliga, jag vet flera fall där de släppt igenom väldigt mycket utan anmärkning, sen finns det de där de jagat personer för obetydligheter.
Hon har väl konsekvent inte velat rätta brister och försökt trolla mellan henne som privatperson och företaget?
Dessutom är det väl överklagat i flera instanser?
 
Från det jag sett är det några personer gått in för att förstöra för henne och lyckats få med länsstyrelsen och arbetsmiljöverket på tåget, tycker det är ett väldigt tråkigt slut :(

Nej, det har varit katastrofala ridläger och brister i åratal. Hon har väl åtgärdat en del under åren men det är samma sak om och om igen. Så nej, hon har i allra högsta grad förstört för sig själv.
 
Jag kommer ihåg hur det började och då var det bara mindre brister som jag läste om, vad som hänt under senare år vet jag inte så jag borde kanske inte kommenterat det här, ångrade faktiskt efter jag skrivit men det går inte att redigera i efterhand.

Men allmänt fungerar det inte alltid som du skriver, hur de här bedömningar görs varierar mycket och de är ganska godtyckliga, jag vet flera fall där de släppt igenom väldigt mycket utan anmärkning, sen finns det de där de jagat personer för obetydligheter.
Jag var där på ridläger och redan då för typ 25 årsen var det mer eller mindre katastrof, såg det dock inte då men nu efteråt inser jag ju hur fel så mycket var. Det här är inte något nytt eller något som inte pågått under väldigt långt tid. Det handlar inte om några mindre brister.
 
Måste bara inflika litegrann att jag hade kul på lägret, det är efteråt jag inser hur otroligt riskfyllt saker och ting var och oansvarigt. Jag fick tex hänga på till galoppbanan över dagen och fick hantera 3 åriga hingstar själv helt utan erfarenhet, totalt livsfarligt i situationen på många sätt. Slutade också med att jag bröt ett revben i slutet av lägret pga att jag red en 3 årig hingst barbacka på en lektion med många andra hästar plus ston i hagarna bredvid, den hingsten var mer intresserad av dom andra hästarna än att lyssna på mig som knappt hade någon riderfarenhet att prata om så han bockade av mig gång på gång.

Kanske var inte andra med om dom riskerna, men jag tror inte jag var den enda som sattes i otroligt riskfyllda situationer. Nu när man kan mer om hästar och hur dom fungerar så förstår jag inte hur hon kunde sätta mig och andra i den situationen som tex på den lektionen, en lös hingst bland små ponnysar med småbarn är ingen höjdare.
 
Jag har läst lite på sociala media och i artiklar och det berättas otroliga historier som att hon höll "slavar" från Mauritius, unga pojkar som tvingades arbeta 24 h(!) per dygn för att de "åt för mycket" och de fick inte lön som de utlovats, mannen från Mauritius som förmedlat de här killarna och rekommenderat ridskolan hade fått pengar från Mauritius för att betala henne (varför kan man ju undra om de skulle få lön?) vittnar om att han betalat, såklart kontant och utan någon form av kvitto eller annat bevis.

Någon annan beskriver om hur fruktansvärt hemsk där var med spritflaskor och ölburkar slängda överallt. En mamma som hade sin dotter på ridskolan skrev ett långt inlägg att hon själv fick agera ridlärare och det var så fruktansvärt smutsigt att hon själv tog dit städgrejor och städade toaletter och annat, konstigt nog lät hon dottern fortsätta rida där.

Osv.

Jag har inte själv haft insyn i hennes verksamhet men det verkar underligt att det kunnat pågå så länge i så fall, ingen förälder vill väl skicka sitt barn till ett sånt ställe?

Att hon inte skött det ordentligt tror jag på och som ovan berättat kan det nog ha funnit brister i säkerhetstänket, vet själv om att många förr hade en annan syn än idag, men kan inte komma ifrån att mitt intryck är att vissa personer gått in för att dreva mot och försöka sänka henne och jag vet också hur det började för ett tiotal år sedan.
 
Måste bara inflika litegrann att jag hade kul på lägret, det är efteråt jag inser hur otroligt riskfyllt saker och ting var och oansvarigt. Jag fick tex hänga på till galoppbanan över dagen och fick hantera 3 åriga hingstar själv helt utan erfarenhet, totalt livsfarligt i situationen på många sätt. Slutade också med att jag bröt ett revben i slutet av lägret pga att jag red en 3 årig hingst barbacka på en lektion med många andra hästar plus ston i hagarna bredvid, den hingsten var mer intresserad av dom andra hästarna än att lyssna på mig som knappt hade någon riderfarenhet att prata om så han bockade av mig gång på gång.

Kanske var inte andra med om dom riskerna, men jag tror inte jag var den enda som sattes i otroligt riskfyllda situationer. Nu när man kan mer om hästar och hur dom fungerar så förstår jag inte hur hon kunde sätta mig och andra i den situationen som tex på den lektionen, en lös hingst bland små ponnysar med småbarn är ingen höjdare.
Har det hänt många olyckor där?

Håller helt med om det olämpliga i det du beskriver, dock vet jag flera som låtit barn arbeta med hästar utan tillsyn, synen på säkerhet var annorlunda förr.
 
Har det hänt många olyckor där?

Håller helt med om det olämpliga i det du beskriver, dock vet jag flera som låtit barn arbeta med hästar utan tillsyn, synen på säkerhet var annorlunda förr.
Ingen aning, skulle inte förvåna mig dock. Säkerheten på andra ridläger jag varit på har varit bra tycker jag, inga konstigheter alls. Akka stack ut kan man säga när det gällde det där. Det var inte ett normalt risktagande som skedde där, inte ens för att vara förr.
 
Jag har läst lite på sociala media och i artiklar och det berättas otroliga historier som att hon höll "slavar" från Mauritius, unga pojkar som tvingades arbeta 24 h(!) per dygn för att de "åt för mycket" och de fick inte lön som de utlovats, mannen från Mauritius som förmedlat de här killarna och rekommenderat ridskolan hade fått pengar från Mauritius för att betala henne (varför kan man ju undra om de skulle få lön?) vittnar om att han betalat, såklart kontant och utan någon form av kvitto eller annat bevis.

Någon annan beskriver om hur fruktansvärt hemsk där var med spritflaskor och ölburkar slängda överallt. En mamma som hade sin dotter på ridskolan skrev ett långt inlägg att hon själv fick agera ridlärare och det var så fruktansvärt smutsigt att hon själv tog dit städgrejor och städade toaletter och annat, konstigt nog lät hon dottern fortsätta rida där.

Osv.

Jag har inte själv haft insyn i hennes verksamhet men det verkar underligt att det kunnat pågå så länge i så fall, ingen förälder vill väl skicka sitt barn till ett sånt ställe
Det finns ju föräldrar som hyr stallplats & lämnar sina barn & ungdomar i Göran Lindbergs stall så... Alla målsmän verkar inte göra inte en riskanalys...
 
Jag har läst lite på sociala media och i artiklar och det berättas otroliga historier som att hon höll "slavar" från Mauritius, unga pojkar som tvingades arbeta 24 h(!) per dygn för att de "åt för mycket" och de fick inte lön som de utlovats, mannen från Mauritius som förmedlat de här killarna och rekommenderat ridskolan hade fått pengar från Mauritius för att betala henne (varför kan man ju undra om de skulle få lön?) vittnar om att han betalat, såklart kontant och utan någon form av kvitto eller annat bevis.

Ja och Lena hade ju en bild på dom på sin facebook, hon sa senare att dom bara var praktikanter och därför fick dom ingen lön. Men på sin facebook skrev hon att dom arbetade där :rofl:
 
Ja och Lena hade ju en bild på dom på sin facebook, hon sa senare att dom bara var praktikanter och därför fick dom ingen lön. Men på sin facebook skrev hon att dom arbetade där :rofl:
Praktik är väl att arbeta under handledning? Men dygnetrunt arbete kan jag hålla med om låter väl tufft, och att de sen hölls som slavar dessutom ...
 
men kan inte komma ifrån att mitt intryck är att vissa personer gått in för att dreva mot och försöka sänka henne och jag vet också hur det började för ett tiotal år sedan.
Se dom som hjältar istället som, trots att hon fortsatt, orkat kämpa för att få det nedlagt. Det är inte ett drev, det är ihärdiga försök att få bort en person som inte är lämplig och som utsätter folk och djur för fara.
 
Praktik är väl att arbeta under handledning? Men dygnetrunt arbete kan jag hålla med om låter väl tufft, och att de sen hölls som slavar dessutom ...
Så hon skulle ta emot praktikanter från ett land utanför EU och då borde det varit plättelätt för henne presentera deras arbetstillstånd https://www.migrationsverket.se/Pri...nder/Praktikant---internationellt-utbyte.html

Så här har hon alldeles själv plockat fram alldeles tillräckligt med rep.

(hint: praktikanter kan med största möjlighet inte komma från Afrika för att utbilda sig i ett svenskt stall - däremot kan en person som får tillräcklig lön för stallarbete få rätt att stanna här (vilket när detta hände var runt 13 000 kr i månaden). En person som kommer och får sitt avtalade "lönearbete" "omförhandlat" till en "praktikplats" ska alltså skickas hem - har hen då en skuld till en privat arbetsförmedlare så sitter hen på pottkanten rejält, vilket hen iofs redan gör när lönen uteblir)
 
Uppgifter som att de hölls som "slavar", att de arbetade 24h timmar per dygn, att de arbetade mot utlovad lön samtidigt som mannen som förmedlade dem säger att de betalade för att vara där och en hel del annat tror jag inte på, de är inte sanna helt enkelt. Det gör det svårt att avgöra vilka andra saker som stämmer och vilka som inte gör det.

Jag vet också att det här pågått i drygt tio år och hur det startade med en person, då aktiv här på forumet och han hade en hel del poänger men drev det som ett slags korståg mot enskilda och mot hästnäringen som helhet på ett sätt som inte jag stödjer.

De här dreven är riktigt obehagliga tycker jag, det är ofta rykten och påståenden som blir värre för varje gång de återberättas, ibland helt påhittade saker, ibland missförstånd och ibland väldigt uppförstorat. Och personen som utsätts har i princip ingen möjlighet att försvara sig när man går ihop i grupp.

Det berättas ovan om brister i säkerheten för 25 år sedan, förstahandsinfo och dessa tror jag på, finns inte anledning att ifrågasätta. Men det är ganska länge sedan och jag vet själv från när jag växte upp hur man ofta lät barn sköta insläpp och annat som kan vara ganska farlig saker även för vuxna.

I det här fallet hade jag velat se exakt vad som gjort att länsstyrelsen dömt ut hennes verksamhet och även själv sett det på plats för att kunna avgöra vad jag anser. Är det brister som har stor reell betydelse eller är det formalia eller mindre saker?

Hårda fakta skulle behövas alltså för att kunna avgöra. Det är väl en ganska klok inställning?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det känns som om jag är i ett vakuum för närvarande. Jag har lämnat mitt gamla jobb bakom mig men inte kommit in i det nya än, varken...
Svar
0
· Visningar
260
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 445
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp