Kromfohrländer...! och lite annat :)

Lillstrumpa

Trådstartare
Jag och min sambo har en blandis hane på 2 år (Labrador/Rhodesian ridgeback). Och funderar nu på att skaffa en till.

Är väldigt intresserad av Kromfohrländer, är det någon här som har en eller vet lite mer om rasen så vore det väldigt uppskattat med info. :laugh:
Har läst om en del på nätet om de men eftersom att de inte är så vanliga så står det ju inte såå mycket.

Vad ska man tänka på när man ska skaffa en till hund? Har bara haft en i taget tidigare..
Jag kommer inte ihåg hur länge vi var hemma med Melton när han var valp innan vi kunde lämna honom ensam, hur har ni gjort med era?

Oj, det är mycket funderingar hit och dit. :)

/Amanda
 
Sv: Kromfohrländer...! och lite annat :)

Jag var också väldigt intresserad av den rasen tidigare men då jag bara var intresserad av den släthåriga varianten så kändes det rätt hopplöst iom att det bara fanns en kennel i norden (danmark) som födde upp det hårlaget, vad jag kunde hitta i alla fall =/

Släthårig kromis :love:
http://www.hundekosmos.de/images/2cols2.jpg

Hur länge man måste stanna hemma med valpen beror ju på hur det går med ensamhetsträningen ;) men det tar ju ett bra tag att träna så att de kan vara ensamma i 4-5-6 timmar :)
 
Sv: Kromfohrländer...! och lite annat :)

Har funderat på hur den släthåriga ser ut, jättefin den med! Fast jag är nog mer förtjust i den strävhåriga ändå :)
Jo det är klart att det är väldigt individuellt från hund till hund, vi hade tur med blandisen. Han har varit jätteduktig med det.
Tror du att det är lättare att ensamträna en hund som inte blir "helt" ensam, hon kommer ju så gott som alltid ha sällskap av Melton?
 
Sv: Kromfohrländer...! och lite annat :)

Tjae jag gillar ju inga strävhåriga nämnvärt så valet föll sig ju ganska självklart för min del :D

Ja svårt att säga, har ingen aning faktiskt :o men samtidigt så måste man ju även träna valpisen på att vara helt ensam också i fall att den andra hunden blir sjuk eller något annat som gör att den kommer vara borta under några dagar. :)
 
Sv: Kromfohrländer...! och lite annat :)

Jag som trodde att det bara fanns strävhårig? Har inte varit intresserad av rasen tidigare pga att jag inte finner det särskilt tjusande för ögat (oj, så ytligt jag låter :angel:). Men den släthåriga var ju urfin! :love:
 
Sv: Kromfohrländer...! och lite annat :)

Nix den finns i två godkända hårlag, sträv och slät :)

//Smulis som också är en aning ytlig ibland :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej alla bukare! (Ja, detta är tyvärr en till rastråd ;)) Läget är sådant att jag är på jakt efter rasen för mig, eller nått sånt, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 381
Senast: Explorer
·
Hundavel & Ras Jag har inga planer just nu på att skaffa en hund till,men någon gång i framtiden kommer det att bli en valp:) För att göra en lång...
2
Svar
29
· Visningar
12 943
Övr. Hund Jag går nu i valpköpartankar då jag kommer att studera på distans och alltså vara hemma i 3 år framöver, känner att inget tillfälle är...
2
Svar
34
· Visningar
3 891
Hundavel & Ras Jag och sambon har bestämmt oss att skaffa hund i höst och kollade runt lite vilken ras vi ville ha. Efter att ha letat upp tonvis med...
Svar
3
· Visningar
1 033
Senast: Janey
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp