Krönika: ”Självklart ett monumentalt misslyckande”

Först ställdes distansritten in. Efter det dressyrens finaste klass – küren. Det hela är självklart ett monumentalt misslyckande för arrangören och frågan måste ställas – är ett samlat ridsport-VM verkligen den optimala lösningen?

Låt mästerskap gå på samma plats hela tiden.
Är det någon som skulle vilja arrangera det varje gång?
Tryon fick ju ta över efter att Bromont i Kanada backade ur pga ekonomiska problem?
Och vem ska arrangera det 2022, Lexington och Samorin i Slovakien har backat ur tydligen?
https://www.tidningenridsport.se/fei-efterlyser-vm-arrangorer-till-2022/

Jag kan inte hitta att det är klart med arrangör för 2022 så det kanske inte blir ett samlat VM :crazy:

Tja Aachen finns ju, som tex. Det är helt galet att vi ska arrangera tävlingar på alla dessa olika platser hela tider, kostar ju enorma summor pengar.

Fast Lexington är väl också ett hästsportcentrum och de backade ur inför 2022? De hade ju WEG 2010 och det fungerade väl bra jag kan inte komma ihåg att det var några större bekymmer?
Aachen hade det 2006 men de har ju inte visat något intresse för att arrangera det igen? Just nu verkar ju ingen vilja arrangera WEG 2022? Så vem skulle vilja ta ett permanent ansvar för ett så pass stort evenemang då det dessutom alltid verkar gå med ekonomisk förlust?

Fast Lexington är väl också ett hästsportcentrum och de backade ur inför 2022? De hade ju WEG 2010 och det fungerade väl bra jag kan inte komma ihåg att det var några större bekymmer?
Aachen hade det 2006 men de har ju inte visat något intresse för att arrangera det igen? Just nu verkar ju ingen vilja arrangera WEG 2022? Så vem skulle vilja ta ett permanent ansvar för ett så pass stort evenemang då det dessutom alltid verkar gå med ekonomisk förlust?
Alltså borde det väl vara lättare att dela upp det..?
Känns som om fler skulle kunna vara intresserade om det var uppdelat

Det vore väl jättesynd att dela upp.
Tänk parallell med friidrott.
Jättetrist med ett "löpar-VM", ett "höjdhoppsVM", ett slägg-VM och så vidare.

Även om jag förstår problemet och svårigheten i att göra ett så stort arrangemang som ryttar-VM.

Det vore väl jättesynd att dela upp.
Tänk parallell med friidrott.
Jättetrist med ett "löpar-VM", ett "höjdhoppsVM", ett slägg-VM och så vidare.

Även om jag förstår problemet och svårigheten i att göra ett så stort arrangemang som ryttar-VM.
Skillnaden är ju att inom friidrott så ryms alla grenar på en arena och kan dessutom gå parallellt med varandra.. Hade man kunnat ha hoppning, dressyr, fälttävlan exempelvis på ett ställe hade det underlättat. Problemet med distansen hade kanske inte uppkommit och man hade inte behövt ytterligare en arena för western med annat underlag osv

Skillnaden är ju att inom friidrott så ryms alla grenar på en arena och kan dessutom gå parallellt med varandra.. Hade man kunnat ha hoppning, dressyr, fälttävlan exempelvis på ett ställe hade det underlättat. Problemet med distansen hade kanske inte uppkommit och man hade inte behövt ytterligare en arena för western med annat underlag osv

Reining, inte western om man ska vara petig.
Jo, visst är det ett problem att olika grenar kräver olika underlag, och att det är enorma anläggningar som behövs.

Samtidigt ser jag ju att vissa av FEI och SvRF grenar liksom är i finrummet och andra inte får komma in.
FEI - och därmed SvRF - inkluderar ju egentligen sportkörning, voltige och working equitation också.
Dessa grenar får ju knappt vara med. Det finns VM i de grenarna också.
SvRF behandlar sina medlemmar rätt olika beroende på disciplin: Svenska Reininglandslaget är inte inbjudna att vara med... senast det begav sig, fick ryttarna själva finansiera hästarnas resor...
Sportkörningen: där har nyligen varit ett VM. Det gick inte så lysande för svenskarna - men de hade ju inte alls samma förutsättningar som de som nu är och har varit i hetluften på ryttar-VM.
Kuskarna fick själva finansiera sin resa och sitt uppehälle till och vid VM.

Reining-folket och kuskarna får inte vara med i finrummet...

Man skulle kunna önska/hoppas att ett gemensamt VM skulle kunna leda till att alla discipliner behandlas lika av riksförbundet SvRF och därmed kan man tänka sig en vinst med att inte separera...

Men visst, som sagt, det är inte en enkel sak att arrangera.

Jag tycker ett samlat VM är fantastiskt roligt men just nu verkar ju ingen vilja arrangera det för det verkar för tungt och för dyrt? Hur det ska bli 2022 återstår väl att se men om det ska bli ett samlat VM måste väl nästan planeringen för detta börja snart och då måste ju först en plats vara klar

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Hur många handläggare krävs det för att förstå att man inte orkar mer? Sedan december 2023 har jag bollats mellan Arbetsförmedlingen...
Svar
2
· Visningar
617
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 559
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 465
Senast: Otherside
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 468
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka