Bukefalos 28 år!

Kronisk bronkit

L

linnean

Har hittat en trevlig liten pålla... Dessvärre har hon kronisk bronkit :( Dock har hon varit symptomfri i två år. Skulle ni köpa en sådan häst :confused: :confused:
 
Det beror HELT på vad du kan erbjuda henen för stallmiljö anser jag. Hon är symptomfri nu, men hur står hon nu, vad äter hon nu, vad har hon för strö, hur är utevistelsen etc?

Kan du erbjuda ett LUFTIGT stall med BRA luft, där inga hästar står på halm, där alla hästar utfodras med silage och där de går ute mycket så javisst. Eller om du kan erbjuda utebox etc.

Men ta reda på lite mer VAD som krävts för att hon ska ha hållit sig symptomfri, annars riskerar du att köpa henne och efter 2 månader är det kört igen, eftersom hon är i en miljö hon inte klarar av.
 
Nej....Man ska inte köpa på sig problem redan från början. Har själv haft en "hosthäst", så jag vet hur mkt som spelar in för att dom ska må bra.
 
Nej. Det finns en hel del trevliga och framförallt friska hästar därute.
 
Ja, det hade jag. Har redan en symptomfri bronkithäst i bagaget (numer utlånad på foder) och har mkt goda erfarenheter vad det gäller att kunna hålla hästen symptomfri om man anstränger sig vad det gäller miljö, utevistelse, foder mm.

Tycker att Alexandras råd om att kolla VAD de gör för att hon ska må bra idag verkar mycket klokt att följa. Om du sedan kan konstatera att du har möjlighet att ge henne samma förutsättningar vad det gäller miljö etc, så varför inte?, om du är beredd på att lägga det lilla extra pysslet med blöt mat o allt annat som det trots allt innebär att ha en allergiker.

Skulle dock göra en ordentlig besiktning med endoskopi innan köp, för att vara helt säker på att det "bara" är bronkit och att det inte börjat utvecklats till kvickdrag (mycket otroligt i och med att hästen är symptomfri, men ändå). Om fallet varit så hade jag däremot INTE köpt.

Jag red Lätt klass fälttävlan o tränade på MSV B nivå på min symptomfrie bronkithäst utan minsta problem. Vet tyckte f ö det var det bästa jag kunde göra att hålla honom i den höga konditionen. I dag är han dock pensionär (fick förtidspension pga en senskada för 5 år sedan) och promenadrids och går lite dressyr, men han är, som tur är, lika symptomfri ändå :) , och fyller 19 i maj.

Jag hade 100 ggr hellre köpt en pålle med symptomfri bronkit än en som haft problem med ben, rygg ed.

Lycka till!

Anna-Karin
 
Ja, som ni säger ska det ju övervägas noga. Det känns ju som att man köper på sig ett onödigt moment liksom... Är ju viktigt att kunna erbjuda hästen det den behöver för att må bra!
 
Det lät ju spännande, hur är det konstaterat kronisk bronkit?
Mitt sto fick hosta en vinter, hade spånbox och BRA hö, gick ute ca 10 timmar per dag. Veterinären kom ut och konstaterade kronisk bronik, gav slemlösande och vad det nu är man mer ger dem. I alla fall. Efter detta så bytte jag box i stallet, ingen större skillnad, kanske lite mindre kall om vintrarna bara och jag har inte hört henne hosta en endaste gång!!! Detta är tre år sedan.
Är det då kronisk bronkit? Två månaders hosta och aldrig innan eller efter? Har märkt att många veterinärer gärna kallar alla hostar för kronisk bronik... Bara en morgonfundering såhär...
 
Ja, det var ju en bra fråga... Vet bara att det stod kronisk bronkit, men någon bakrund till det vet jag inte. Blev mest nyfiken på vad ni här på Buke skulle göra.
 
...Har faktiskt funderat på det samma vad det gäller min valack... Han var sjuk EN gång, behandlades o bytte sedan stall (står dock i ett vanligt stall även nu, inte utebox). Självklart har vi som haft had om honom varit mkt noggranna med blött foder, god stallmiljö o mkt utevistelse, men frågan är ju om man kan kalla en sjukdom KRONISK när hästen bara visat symptom vid ETT ENDA tillfälle. Ska nog fråga lite olika vet om det hela...

Min gamla ponny (20 år i år) är oxå dammkänslig (men ingen vet har givit henne diagnosen kronoísk bronkit, dock). Det har hon varit sedan hon var fyra och jag köpte henne (o troligen även innan det, hon började kraxa redan första vintern jag hade henne), men henne har det räckt med shysst stallmiljö, utevistelse o blöt mat för att hålla i schack i alla år. Prövande för sisådär 5 år den att låta bli att blöta höet, men det funkade inte. Hostan kom som ett brev på posten efter en vecka.

Tja, det var lite av mina erfarenheter i ämnet.

Tjohej, o lycka till med vilken totto du än köper, Linnean!
 
Var läste du när du skriver att "det stod kronisk bronkit"? Viktigt tycker jag är att veta EXAKT vilket utlåtande veterinären har givit och låta undersöka hästen igen (arbetsprov troligtvis).
Med en allergisk häst har du en del extrajobb och är begränsad vad gäller val av stall (oftast är det utebox/ lösdrift som gäller), grovfoder och strö mm.
 
Min fölis åkte på två rejäla luftvägsinfektioner ganska tätt. Vet varnade då noga för att det fanns en inte helt obetydlig risk att hon skulle kunna utveckla kronisk bronkit. Så jag bytte strö och började ge hösilage (hon stod i MYCKET välventilerat kallstall redan innan).

Enligt vet kan det gå fortare än man tror att utveckla en kronisk bronkit, men det går inte på ett ögonblick. Däremot var det inte ovaligt att ägarna viftat bort den där enstaka hostningen vid fodring, och de där två - tre hostningarna i början av traven. Och sen blir de alldeles förtvivlade när hästen börjar hosta mer och de tar ut vet och får diagnosen kronisk bronkit. Det GER symptom innan det blir kronisk, men det behöver inte vara mycket och det ska uppmärksammas.

Därför man inte bara ska rycka åt axlarna om hästen hostar ibland vid fodring eller ibland vid början av ridturen utan man ska kolla upp det direkt.
 
Läste det i en annons. Det stod bara så, "kronisk bronkit sedan två år tillbaka". Ingen mer info om det.
 
När hästarna på ridskolan där jag rider hostar i början av lektionen säger ridläraren att "dom har väl lite höhosta..."
 
Du måste ha missuppfattat mig totalt!

Jag menade inte att det var något att rycka på axlarna åt - tvärt om!!! Min valack fick diagnosen kronisk bronkit för fem år sedan och sedan dess har vi självklart skött honom därefter. Glädjande nog har han varit helt symptomfri.

Jag hade haft honom i 3 år när han började hosta för första gången, åkte till klinik när han hostat till ofrån ett par veckor, fick kronisk bronkit som diagnos, medicinerade honom o bytte stall och sedan dess har han ALDRIG varit sjuk.

Min enda fundering här i sammanhanget var just om det verkligen är rätt att kalla en sjukdom som en 19- årig häst haft symptom av under tre veckor för många år sedan för KRONISK? Det var ordvalet o inget annat jag funderade över. Skulle hellre säga att han är dammkänslig, allergisk eller liknande. Han har ju trots allt bara haft symptom i ett stall, som han stod i ett par månader innan o en vecka efter att han blivit sjuk.

Har all respekt för minutiöst pysslande med dammhästar, har ju som sagt 2 st som mår prima.
Anna-Karin
 
Inom (veterinär)medicinen behöver "kronisk" inte betyda att sjukdomen inte går att behandla eller att den inte kan försvinna. Kronisk kallas de sjukdomstillstånd som varat mer än två-tre veckor, vilket onekligen kan vara lite förvirrande.

Diagnosen kronisk bronkit ställs huvudsakligen utifrån kliniska symptom. Kompletterande undersökningar kan vara endoskopi av luftvägarna och ett sk bronkoalveolarlavage (BAL) där inflammatoriska celler från lungorna kan utgöra grund för diagnosställandet.

Din häst fick alltså en korrekt diagnos och med största sannolikhet skulle han få tillbaka symptomen om han ställdes i ett stall där han verkligen exponerades för de utlösande faktorerna.

Angående köp av kvickdragshäst - kräv utvidgad veterinärundersökning, helst med endoskopi och arbetsprov (arbetstolerans). Provrid i ridhus och se hur det fungerar (utomhus kan det gå bra, frågan är ju vad du vill använda hästen till nu och i framtiden). Följ fö Alexandras råd!
 
Inom (veterinär)medicinen behöver "kronisk" inte betyda att sjukdomen inte går att behandla eller att den inte kan försvinna. Kronisk kallas de sjukdomstillstånd som varat mer än två-tre veckor, vilket onekligen kan vara lite förvirrande.

Diagnosen kronisk bronkit ställs huvudsakligen utifrån kliniska symptom. Kompletterande undersökningar kan vara endoskopi av luftvägarna och ett sk bronkoalveolarlavage (BAL) där inflammatoriska celler från lungorna kan utgöra grund för diagnosställandet.

Din häst fick alltså en korrekt diagnos och med största sannolikhet skulle han få tillbaka symptomen om han ställdes i ett stall där han verkligen exponerades för de utlösande faktorerna.

Angående köp av kvickdragshäst - kräv utvidgad veterinärundersökning, helst med endoskopi och arbetsprov (arbetstolerans). Provrid i ridhus och se hur det fungerar (utomhus kan det gå bra, frågan är ju vad du vill använda hästen till nu och i framtiden). Följ fö Alexandras råd!
 
OK! Intressant information! Då förstår jag ordvalet bättre.

Kronisk betydde i min värld ständig och obotbar, och det var därför jag funderade på ordvalet i samband med diagnos av min häst. Kronisk HÄLTA= obotbar eller mkt långdragen (år) hälta, väl ändå? Inte 17 kan man väl säga att en häst som varit halt i några veckor är kroniskt halt? Tänker här på tidsaspekten som du nämnde i ditt inlägg. Det är ju vanligt med flera månaders läkning av led o senproblem,
t ex, men inte kallas det för kronisk hälta för det?

Är fullt medveten om att min valack med stor sannorlikhet skulle bli dålig om han utsattes för vad det nu var han reagerade emot den gång han blev sjuk, o han sköts självklart "som en hosthäst" trots att han aldrig mer visat symptom. Vem vet, det är ju mkt möjligt el t o m troligt att det just är därför han aldrig gjort det mer.

AKO - Svenskläraren som just fått huvudbry p g a ordet "kronisk" ;)
 
hej!
Har en liten ponny som har konstaterat kvickdrag, och hon hostar i stort sett aldrig! någon gång när man släpper ut henne, annars har det varit INGENTING, sammanlagt kan man säga att hon har hostat kanske fyra-fem gånger under dom senaste fyra månaderna, och då har det bara varit en enda hostning, alltså inga attacker..

så mitt råd skulle vara att kolla upp hästen ordentligt och om vet verkar tycka att den är okej, plus att du kanske inte har några jätteförväntningar på att de ska bli din framtida tävlingshäst så tycker jag absolut inte att det ska vara något hinder!!

Lycka till!! :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
556
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag står inför ett tufft beslut om att eventuellt låta min bästa vän på 20 år få somna in. Jag har ägt honom sedan han var 7 år...
Svar
8
· Visningar
1 341
Hästvård Vi har hittat en häst som är perfekt på alla vis. Dock har stallet den står i skabb och hästen är synligt drabbad. Är det idiotiskt att...
Svar
2
· Visningar
785
Senast: Cambrie
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 475
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp