Kronisk magkatarr - eller varför kräks han?

Bukefalos 30 år!

Ja, alltså, det är ju inte 100% säkert att min katts problem beror helt på tanden, den kan ju ha spätt på ett redan befintligt hetsätningsbeteende. Veterinären var också tydlig med att det kan krävas uppdelning av maten i småportioner även efter att tanden är fixad just pga att hetsätningen kan vara ett inlärt beteende. Just nu ska ju katten dessutom få i sig antibiotika två gånger om dagen, så då blir det uppdelning av maten oavsett (först en liten "boll" som innehåller antibiotikan, sedan en lite mindre matportion direkt efter). Efter visst experimenterande här hemma har vi också kommit fram till att bästa sortens mat är den av mousse-typ, alltså en rätt mjuk homogen massa, snarare än bitar i sås eller gelé. Nu är vi uppe i åtta dagar utan kräkningar så jag är försiktigt positiv :) Och tanden ska givetvis fixas oavsett!
Nu när jag tänker efter så kräktes Sparky oftare när hon också hade en ledsen tand, så jag tycker det låter logiskt.

Ny uppdatering: Herr Katt hemma igen efter tandoperation och munrengöring. Han hade en varböld vid hörntanden och dessutom ytterligare två dåliga tänder som togs bort - samt lite tandsten på kvarvarande tänder. Vi fortsätter antibiotikakuren som vi påbörjade förra veckan, han får smärtstillande i några dagar och självklart mjuk och lättuggad mat nu en tid. Så får vi hoppas att hans förhållande till mat lugnar ner sig lite när han inte har ont i munnen längre. :heart

Uppdatering en vecka efter tandoperationen: Han verkar må fint - har inte gått ner något mer i vikt utan verkar hålla sig stabil och äter sin mat som han ska - utan att få upp den igen! Tror att jag kanske fått lite "hjälp" av att han varit lite öm i munnen och därför ätit långsammare/försiktigare. Jag har också delat upp maten lite i samband med att han fått sin medicin. Nu är antibiotikakuren slut sedan ett par dagar och han får sin mat i skålen 2 ggr per dag som vanligt - dock enbart mat som är av det mjukare slaget, inga bitar som han kan svälja hela. Och det verkar fungera! Ingen hetsätning och inga kräkningar! :) Så nu hoppas vi att detta håller i sig och att vi får ha kvar denna mysiga kattherre ett gäng år till!

Liknande trådar

• Nääär vänder det?
  • Tips mot hårbollar!
  • Katt som inte tål att äta möss??
  • Kan magkatarr visa sig såhär på hund?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026