Kronofogden ringde just... Funderingar...

Sv: Kronofogden ringde just... Funderingar...

Men ditt och hennes avtal galler ju fortfarande! Varfor krangla till det och blanda in KF??
Om det nu ar sa att KF saljer hasten for att den ar hennes, sa ar ju hon fortfarande skyldig dej kopesumman...om du inte fatt den sa kan du i din tur ta malet sa langt som till KF for att fa ut din summa.

Jag har aven ett anant forslag som gor att du slipper bli inblandad. Har inte kvinnan nagra saker du kan fa istallet for kontanter?? Du behovde ju inte pengarna sa du, sa varfor kanske inte ta nagon sulky hon har, eller kanske nagra tacken, klippmaskin, trans, vad som helst egentligen. Bara du kommer upp i kopasumman. Det gor att hon slipper betala i kontanter, kvinnan ager hasten och du slipper vara inblandad i KF.

Som sagt inte jag som blandat in KF, förmodar att hon har fler skulder som gått så långt... Faktum är att hon har haft hästsportaffär dock via internet, inte med någon lager hemma och för min del kan jag lika gärna ta en sele eller något (som jag behöver) istället för häst, detta har varit uppe på tapeten när vi pratade sist, men jag vet ju inte om hon har skulder även till det företaget också så hon inte får hem grejer...

Jag uppdaterar er när jag pratat med henne, har inte fått tag i henne än, var uppe i hennes stall idag då jag hade vägarna förbi i annat ärende, hon var tyvärr inte där men hästen var i alla fall i ett prima skick... Som sagt, ska jaga henne lite och höra hur vi kan lösa det här.

För att startanmäla en häst inom travet måste man stå som ägare, därav ägarskiftet. Enligt STC är det leasingkontrakt som gäller för eventuella skulder och ägarpapper, och där står det ju att jag äger hästen... Och eftersom jag har kvitto från gamla ägaren trodde inte kronofodsmyndigheten att det skulle vara problem idag.
För att STC ska blanda sig i en leasing måste kontraktet vara skrivet på minst ett år, Jag hyr aldrig ut mina hästar på ett år utan möjlighet att säga upp dem, blir kusken rädd för hästen efter två månader innebär det att hästen får stå i tio månader, då är de försakade för mig att sätta igång som travhäst igen Dock gäller leasingkontrakt även utan STC´s inblandning..

I det leasingavtal som finns upprättat och går att köpa av ASVT som ska följa med finns:
§3. Avtalet kan/kan ej upphöra innan avtalstiden löpt ut. Om detta kan brytas i förtid är förutsättningarna för detta i såfall:

På kontraktet står att efter ett år skall nytt kontrakt skrivas eller så skall leasaren få köpa ut hästen
§1. Detta kontrakt gäller för tiden …../ ….. 200… till ….. / ….. 200…
Kontrakttiden skall bestämmas på minst ett (1) år för att leasingkontraktet skall kunna registreras hos STC, se 55 § Registreringsreglemente för svensk Travsport. Har ej kontraktet skriftligen uppsagts av endera parten, senast två (2) månader före dess utgång gäller det tills vidare med två (2) månaders uppsägning

Varför inte använda ett "inbördes" leasingkontrakt som är juridiskt hållbart och godkänt av STC?

KFM är nog inte intresserad av hästen såvida den inte betingar ett ganska högt värde då det är förenat med en del kostnader. De undviker i mesta möjlig mån att mäta ut djur då de då åker på en massa kostnader för uppstallning, mat, ev veterinär etc. Och är det tveksamt om man får ut kostnadstäckning för hästen så kan KFM kräva in pengar i förskott av borgenären. Finns det då inte täckning för alla kostnader så riskerar ju borgenären dessa pengar.

Så jag tror inte att detär så stor risk att de tar hästen såvida de inte är säkra på att kunna sälja den snabbt och till ett bra pris. Och om det är - ursäkta uttrycket - en avdankad travare ör ju chansen till ett bra pris inte så stor.

Har faktiskt frågat en kronoassistent om just detta,och ungefär så sa han.

För då måste man skriva det på ett år, vi sände in ett annat kontrakt med liknande villkor och de vägrade de godkänna, på grund av att det skulle vara skrivet på ett år (detta gäller en annan häst och en annan leasingtagare). Vi valde då att skriva ett kontrakt sinsemellan av två själ (gäller även ovan nämnda häst)

1. Kontraktet är juridiskt gällande i alla fall eftersom det klart och tydligt står vem som är ägare och att leasingtagaren ska stå för hästen så att denna kan tränas och startas i trav (samt att leasingtagare står för samtliga kostnader). Ringde en jurist igår och kollade läget en extra gång och jodå, det gäller likaväl som ett standardkontrakt av STC.

2. Jag berättade kort om min kompis, som faktiskt är en av få som jag känner som använt ASVH´s kontrakt. Detta händer: Hästen kommer till B-tränaren där den enligt kontrakt ej får flyttas utan att ägare vet om detta. Hästen flyttas i alla fall till en proffstränare (kontraktsbrott med andra ord) som i sin tur sätter en spärr på hästen efter några månader då han hävdar att leasingtagaren inte betalat hästens träning. Min kompis och hans pappa bli naturligtvis arga och ringer STC som faktiskt står med på kontraktet. STC vägrar att göra något och berättar att tränaren visst kan mäta ut hästen och behålla denna så det blir hans egen, både juridiskt och i praktiken, finns alltså ingen chans för min kompis att vinna en eventuell rättegång. Så, det slutar med att dessa får lösa ut hästen av proffstränaren för 35.000 kr...
Så, dessa kontrakt är med andra ord inte värda mer än papperet de är gjorda på:smirk: DÄRFÖR använder inte jag dessa... Flera av mina bekanta gör det inte heller, utan skriver egna och vanligt ägarskifte... Dumt så här i efterhand kanske, å andra sidan sa ju juristen nu igår att det gäller, så förmodligen blir det inget med hästen för KFM...

För då måste man skriva det på ett år,
det är just denna paragrafen är till för.. att man kan bryta kontraktet innan OM man skriver in anledning/anledningar

§3.Avtalet kan/kan ej upphöra innan avtalstiden löpt ut. Om detta kan brytas i förtid är förutsättningarna för detta i såfall:

Skulle ha haft det kontraktet framför mig då så jag hade svart på vitt när det gällde den andra hästen, för det kontraktet godkände de inte, TROTS att jurist tittat igenom det innan och att det skulle vara godkänt:confused: Vi skrev ju ett eget kontrakt som vi skrev liknande de paragraferna, men det hjälpte inte, tyvärr... Nu har den tränaren som leasar den hästen äldigt god ekonomi så det hoppas jag verkligen att det inte blir strul där, för den hästen är värd lite mer pengar:crazy: Men ska prata med henne om vi kan göra på något annat sätt, är ju svårt för mig att veta om folk blir jagade av kronofogden...

Hur som helst så är ju inte läget så nu, så det spelar ingen roll i det här fallet, och som sagt med facit i handen skulle man ha använt ett sådant kontrakt... Men, när folk i ens närhet blivit brända trots att de använt av STC utfärdade kontrakt, så som sagt... Det är många fler som gör som jag gjort... Och oftast blir det heller inga problem... Jag tror faktiskt inte heller att det blir problem i det här fallet, efter mer fakta... Som sagt, kontrakt gäller (utom stc´s då uppenbarligen;) )...

Nu när jag leasade sista så markerade faktiskt "kan inte" brytas i förtid men just nu spelar det ingen roll, för kontraktstiden har löpt ut och nu gäller två månaders uppsägning från båda sidor.

Hoppas det löser sig för dig

Jo, allt löser sig alltid på något sätt, och som sagt... Lätt att vara efterklok, får tänka på det nästa gång jag leasar ut något:crazy: Kan man vara helt säker om det verkligen börjar strula:confused: ??

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 389
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 725
Senast: Bullen22
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 612
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V