Kronofogden

Sv: Kronofogden

[...]Hans förfallna räkningar är alltså från olika lånföretag och som nu har hamnat hos inkasso och påväg mot KF. Han har inte pratat med inkassobolagen om betalnibgplan för han säger att det inte är lönt för han har inte råd att betala av det...

Jag tror det är dags att ta ett snack med honom, även om det egentligen inte är ditt ansvar:

1. Om han kan sälja sin speldator för 8000 så kan han ju använda pengarna till att betala av skulder med. Det är ju faktiskt nästan 10 % av det han är skyldig. Om han letar lite i garderoberna kan han kanske hitta fler grejor. Några vänner till mig hade garageloppis. Alla saker de egentligen skulle kört på tippen inbringade 6000 kr. Många bäckar små... genom att gå igenom och sälja av egna grejor borde han kunna få ihop 15 - 20000 i alla fall.

2. För många år sedan handlade min dåvarande sambo på mitt bensinkort och dolde det hela för mig till det var för sent och det gick till inkasso. Jag blev naturligtvis galen, men ringde i alla fall inkassobolaget och gjorde upp en avbetalningsplan med dem. Det var absolut inga problem. Nu var det inga 90 papp, snarare tio men med den ekonomin jag hade då (doktorandlön, inte så mycket) så kändes det ändå. Jag var väldigt lättad över att få en avbetalningsplan och på ett halvår var jag av med skulden. Naturligtvis blev det lättare för mig att göra på detta sätt än om jag låtit det gå till KFM! Jag betalade den summa vi bestämt gemensamt varje månad. Jag fattar inte riktigt hur din sambo menar att han inte har "råd" att betala av skulderna men har "råd" att låta det gå till KFM. Det sistnämnda lär ju påverka ert gemensamma liv betydligt mer.
 
Sv: Kronofogden

Det kam vara så att varje bolag vill ha en summa som totalt blir mer än vad han kan betala per månad. Och då är KFM lättare.
 
Sv: Kronofogden

Nej du riskerar inte att betala hela hyran själv, han ska betala sin del.en har du så lite att du inte klarar din halva av era gemensamma kostnader så kan han få behålla mer pengar.
 
Sv: Kronofogden

Däremot ska din sambo se till så att han förhandlar med sina fodringsägare så att han får ner räntan och lite sånt. Allting som inte är skulden ska ni försöka få ner kostnaderna på. Men KFM är väldigt väl bemötande och sköter allt sånt där riktigt fint i de flesta fall.

Jag håller helt med. Jag jobbade i ett projekt tillsammans med Kronofogden för några år sedan och jag kan verkligen understryka det som jag har fetstilat. Ringer man till dem i tid så kan (och vill!) de hjälpa till med väldigt mycket. De har trots allt även en rådgivande funktion och vill inget hellre än att folk ska undvika att hamna hos dem.
 
Sv: Kronofogden

Brevet från Kronofogden hade kommit idag så nu är han redan där. Eftersom vi inte har gemensam ekonomi så får han faktiskt ta det ansvaret själv, jag har sagt ungefär 30ggr att han ska ringa inkassobolagen men det vill han inte så då får det väl vara så.

Fick tag i en tjej på KF idag också, hon sa att eftersom jag har betydligt mkt mindre inkomst än vad min sambo har så kommer min ekonomi inte påverkas, han kommer fortfarande kunna betala hälften av de "husliga" kostnaderna.
 
Sv: Kronofogden

Nu frågar ju TS om det här kommer att påverka henne. Inte om hur hon ska hjälpa sin sambo i den här situationen. Tvärtom är hon ju tydlig med att han får ta hand om sin skit själv.

Sen är det naturligtvis så att det påverkar henne. Om sambon nu endast har något slags existensminimum under den tid det tar att avbetala skulden, så är ju hans ekonomiska rörelseförmåga väsentligt begränsad. Det betyder ju krasst sådana saker som att om TS vill gå ut och äta eller åka på semester, så får hon antingen göra det ensam, med någon annan eller bjuda med sig sambon.
 
Sv: Kronofogden

hyran på lägenheten är totalt 6000kr,

Han har inte pratat med inkassobolagen om betalnibgplan för han säger att det inte är lönt för han har inte råd att betala av det...

Sambon har en hyffsat bra lön, ca 19 000kr efter skatt,

Men va? Vilken värld lever han i egentligen? :banghead:

Han har en hyra på 3000 (=16000 kvar).
Om han har HÖGA övriga räkningar, köper dyr mat OCH roar sig, så bör han ändå ha typ 10 000 kvar att betala SKULDER med.
Har han låga omkostnader och snålar så lär han kunna betala av ännu mer.

Hade det där varit min sambo hade jag gett honom en smäll och sagt åt honom att växa upp. :up:
Jag menar, om ni fortsätter leva tillsammans så kommer det där drabba dig också, även när skulden är avbetalad.
 
Sv: Kronofogden

Nu undrar ju jag sådär spontant varför någon vill bygga upp en framtid med en sån människa...b:crazy:
 
Sv: Kronofogden

Man kan väl älska en människa även om denne är känd hos KFM? Vissa slarvar med disken, andra med pengar. Det gäller väl främst att låta var och en sköta sitt i en sådan situation.

Inte lätt, men jag hade heller inte kastat bort ett förhållande enbart beroende på detta, om det fortfarande går att prata om situationen.
 
Sv: Kronofogden

Tänker väl mera på hur man vågar skaffa hus och sånt.

Det kan man väl låta bli?
Att skaffa hus alltså.

Det går ju rent praktiskt att ordna så att sambon inte kan trassla iväg med pengar.
Om han bara har tillgång till ett konto med fickpengar och när de är slut så är de.
 
Sv: Kronofogden

Fast exminimum hos kfm är inte lika tufft som från Soc. Om sambo lär sig att planera finns det utrymme för någon bio och restaurang också.

KFM kommer ju inte ta hennes pengar.

Och det kommer vara borta på ett år ungefär.
 
Sv: Kronofogden

En som inte kan hålla i pengarna. Kanske jag jämför för mycket med den person jag hade i mitt liv. Han kunde varken hålla i sina eller mina pengar.

Jag blir mest rädd över att man kanske inte kan skaffa hus/gård så som man tänkt sig. Eller att personen inte kan hålla i pengarna då man skaffar familj och plötsligt räcker inte matpengarna.

Fast som sagt kanske mina tankar är rätt påverkade av vad jag själv upplevt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 233
Senast: cherie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 386
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Gammal medlem under anonymt nick Vi funderar på att skaffa barn men har svårt att bestämma när Han: har fast jobb, inga konstigheter...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 972
Senast: Anonym6
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp