Kroppsångest inför spa

Jag har aldrig varit på ett regelrätt spa, men dem som pratar om det, då låter snarare som om de sitter i en pool med en drink än att de gör behandlingar. 😅

Nja, inte riktigt sant. Spa är snarare större delen av tiden i en loungestol, fåtölj eller soffa med morgonrock på. Sen finns det ju de ju dricker drinkar. Jag brukar bara dricka gurkvatten och te. Badar gör jag lite då och då men inte hur mycket som helst. Jag läser en hel del när jag är på spa. Eller sitter och halvsover eller småpratar med mitt sällskap.
 
Nja, inte riktigt sant. Spa är snarare större delen av tiden i en loungestol, fåtölj eller soffa med morgonrock på. Sen finns det ju de ju dricker drinkar. Jag brukar bara dricka gurkvatten och te. Badar gör jag lite då och då men inte hur mycket som helst. Jag läser en hel del när jag är på spa. Eller sitter och halvsover eller småpratar med mitt sällskap.
Jag går inte på spa så ofta men de gånger jag har varit så har vi spenderat väldigt många timmar i varmt bubbelbad. Framförallt om det finns utomhus. Varierar nog. Ser framför mig att en möhippa på spa troligen kommer hänga mycket i varm pool med bubbel i handen.
 
Som andra har skrivit ingår kimono på många spa eller en badrock. Vi har varit på Asia spa i Varberg massor gånger, och det är verkligen en rätt avslappnad känsla kring det hela- Där finns många olika kroppsformar och man går runt med kimono när man rör sig mellan dom olika bad/avdelningar.

Är det ett stort spa som är bokat eller har ni en mindre avdelning för er själva?

En sån topp som en har länkat häröver och ett par bikini shorts finns tex på bonbrix här: https://www.bonprix.se/produkt/bads...&version=SWI&matchkey=136078727746_1812621873
dom har även längre modeller som är mer åt badshorts hållet om man tycker det känns bättre :)
 
TW om övervikt och känslor kring det.

Jag ska på spa om två veckor med en möhippa och jag har sån ångest över det att jag vill gråta. Hippan är för en gammal barndomsvän till mig som älskar spa och allt som hör till så det var en ganska självklar aktivitet. Men jag vill INTE behöva visa mig bland folk i badkläder. Jag slutade liksom med det för 10 år sen när det blev för jobbigt. Har precis börjar klara att visa mig i cykelbyxor som går ner till knäna när jag tränar.

Har kämpat mot tanken att svälta de senaste veckorna för att försöka få det mindre jobbigt men har hållt mig någorlunda bra till kostplanen ändå. Men jag känner mig så himla fet och ful bara.

Till saken hör att jag är en av tre tärnor så känner inte att jag kan hoppa av heller. Hur mycket kläder kan man ha på sig på ett spa utan att det ser alltför konstigt ut?
Leta efter badkläder du känner dig bekväm i, det är inte något konstigt att ha heltäckande badkläder och inte köpa nya för att gå på spa. Min pyttesmala svägerska har alltid badshorts och lång bikinitopp, har aldrig ens reflekterat över varför. Själv går jag aldrig trots hyfsat normal vikt bararmad på stranden om jag inte badar utan har alltid tunn skjorta över bikini/baddräkt då jag har ärftlighet för hudcancer och en hud som lätt bränns just på överkroppen. Det kommer gå utmärkt, och du har ju redan skrivit själv att ingen bryr sig och att vi inte skulle skriva det, men det är ändå värt att påpeka igen.
 
Inte heller jag har varit på spa, men måste erkänna att det låter olidligt tråkigt! :o
Det kan helt bero på! Jag hade nog också fått myrkrypningar efter ett tag, men kan ändå förstå att om det är vänner man inte träffar så ofta (eller bara tycker väldigt mycket om) så är det trevligt att sitta och snacka. Att göra det på en annan plats än bara hemma kan också vara en bonus ibland. Alldeles lagom mycket miljöombyte.

Däremot så dyker det ibland trådar upp på buke om chefer som vill dra dit sina medarbetare för bjuda dem på en trevlig upplevelse, och för mig låter det helt horribelt.
 
Det kan helt bero på! Jag hade nog också fått myrkrypningar efter ett tag, men kan ändå förstå att om det är vänner man inte träffar så ofta (eller bara tycker väldigt mycket om) så är det trevligt att sitta och snacka. Att göra det på en annan plats än bara hemma kan också vara en bonus ibland. Alldeles lagom mycket miljöombyte.

Däremot så dyker det ibland trådar upp på buke om chefer som vill dra dit sina medarbetare för bjuda dem på en trevlig upplevelse, och för mig låter det helt horribelt.
Ja jag hade nog kunnat stå ut med en möhippa på ett spa, men precis som du skriver så var nog min tanke just mer på chefer som ska ha någon gemensam träff där. Har hört om det också och det är liksom nästan hårresande varje gång, jag skulle liksom inte ens kunna förmå mig att ta mig igenom det.
 
Man kan ju välja själv tänker jag. Lite beroende på Spats utbud och sällskap så har jag varit bara i vatten/bastu eller nästan bara på land i morgonrock.
Självklart!
Mitt inlägg var som motvikt till övriga som hänvisade till att man inte badade utan hände mest ovan vatten. 😉
 
Nja, inte riktigt sant. Spa är snarare större delen av tiden i en loungestol, fåtölj eller soffa med morgonrock på. Sen finns det ju de ju dricker drinkar. Jag brukar bara dricka gurkvatten och te. Badar gör jag lite då och då men inte hur mycket som helst. Jag läser en hel del när jag är på spa. Eller sitter och halvsover eller småpratar med mitt sällskap.

Det beror väl på hur man är.
Vi badar i princip bara, sitta och snacka i en fåtölj är inte alls vår grej.
 
Det kan helt bero på! Jag hade nog också fått myrkrypningar efter ett tag, men kan ändå förstå att om det är vänner man inte träffar så ofta (eller bara tycker väldigt mycket om) så är det trevligt att sitta och snacka. Att göra det på en annan plats än bara hemma kan också vara en bonus ibland. Alldeles lagom mycket miljöombyte.

Däremot så dyker det ibland trådar upp på buke om chefer som vill dra dit sina medarbetare för bjuda dem på en trevlig upplevelse, och för mig låter det helt horribelt.

Jag har varit på spa med jobb två gånger. Supertrevligt båda gångerna! Så tacksam för att jobbet bjudit på det 😍
 
Badar man verkligen så mycket när man är på spa tänker jag? Jag föreställer mig mest människor i badrock som rör sig mellan olika behandlingar och ibland kanske hamnar i bastu. :)
Oavsett har det kommit många fina förslag, jag hade också varit obekväm och förmodligen valt något i stil med linne och shorts och badrock, eller min batwing-tunika.
Jag är på spa flera gånger om året just för att få bada varmt och länge. Ibland med ritualer, sällan med behandlingar. Men"spa" används om många olika inrättningar så det lönar sig att läsa på innan.

På något ställe har det funnits nakenbastu och -bad som ett alternativ men mestadels är man antingen med badkläder i en pool eller i en badrock. Tiden man "visar sig" i baddräkt är oftast begränsad till när man kliver upp och ner i poolen.
 
Som andra har skrivit ingår kimono på många spa eller en badrock. Vi har varit på Asia spa i Varberg massor gånger, och det är verkligen en rätt avslappnad känsla kring det hela- Där finns många olika kroppsformar och man går runt med kimono när man rör sig mellan dom olika bad/avdelningar.
Har också varit där flera gånger och håller med dig, MEN det är krav på att man tvättar sig i tvättrummet utan badkläder innan man går in i spa-avdelningarna, och det kan även jag som har noll kroppsångest tycka är lite jobbigt… Jag är liksom inte bekväm med att hålla på och tvätta mig naken inför främmande människor bara för att vi råkar vara av samma kön!
 
Har också varit där flera gånger och håller med dig, MEN det är krav på att man tvättar sig i tvättrummet utan badkläder innan man går in i spa-avdelningarna, och det kan även jag som har noll kroppsångest tycka är lite jobbigt… Jag är liksom inte bekväm med att hålla på och tvätta mig naken inför främmande människor bara för att vi råkar vara av samma kön!

Det är så olika från spa till spa. The Lodge har t.ex. duschbås med skynke så det är helt insynsskyddat när duschar. Medan Yasuragi (när jag var där för snart 15 år sen) hade i princip helt öppet. Men de har ju byggt om en del sen dess. Hur det ser ut nu vet jag inte. På Tylösand är det duschbås med väggar mellan men inget skynke. De enda som kan se en är de som går till/från en av de andra duscharna. De som byter om vid skåpen kan inte se de som duschar. Ystad Saltsjöbad har nåt liknande med väggar mellan duscharna men inget skynke/dörr om jag inte minns fel.
 
Har också varit där flera gånger och håller med dig, MEN det är krav på att man tvättar sig i tvättrummet utan badkläder innan man går in i spa-avdelningarna, och det kan även jag som har noll kroppsångest tycka är lite jobbigt… Jag är liksom inte bekväm med att hålla på och tvätta mig naken inför främmande människor bara för att vi råkar vara av samma kön!
Har man den typen av kroppsångest som ts verkar ha och det är möhippa (troligen privat bokat) tycker jag man kan tvätta sig med badkläder på. Kanske lite mer ohygieniskt men vad fan 🙄
 
Har man den typen av kroppsångest som ts verkar ha och det är möhippa (troligen privat bokat) tycker jag man kan tvätta sig med badkläder på. Kanske lite mer ohygieniskt men vad fan 🙄
*lånar knapp*

TS
Det är heller inte ovanligt att badkläderna behålls på under själva tvagningsriten.
 
Har också varit där flera gånger och håller med dig, MEN det är krav på att man tvättar sig i tvättrummet utan badkläder innan man går in i spa-avdelningarna, och det kan även jag som har noll kroppsångest tycka är lite jobbigt… Jag är liksom inte bekväm med att hålla på och tvätta mig naken inför främmande människor bara för att vi råkar vara av samma kön!
Jag tvättar mig med baddräkten på 😅alltså jag brukar dra tvålen under och sen gå in och skölja av mig i duschen. Jag har gjort så varje gång och inge har sagt något. Om någon skulle sägs till då hade jag förklarat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp