Krossade hästdrömmar – en ekonomisk självrannsakan av ridsporten

Så länge ridfakturorna är dyrare än fotbollsträningarna kvarstår frågan hur många kan se ridsporten som en inkluderande sport. Nu behövs en öppen debatt och självrannsakan, menar debattören och grundskoleläraren Fanny Engström.

Jag blir alltid så fascinerad av att ridsporten (och hundsporten) är så vit - ca 20% av befolkningen har utomeuropeisk bakgrund, men det är mycket få ridskolor där det avspeglas. Men det samma gäller även t.ex. travsporten (där dock spelet är mer utbrett)
Jag tror att hästsporten är väldigt vit för att den i Sverige till mycket stor del är en kvinnosport medan den i stora delar av resten av världen är en manssport. Det gör att det blir en stor kulturkrock mellan vad som är kvinnligt och vad som är manligt samt hur ok det är inom vissa kulturer att blanda pojkar och flickor på samma aktivitet.

Jag tror att hästsporten är väldigt vit för att den i Sverige till mycket stor del är en kvinnosport medan den i stora delar av resten av världen är en manssport. Det gör att det blir en stor kulturkrock mellan vad som är kvinnligt och vad som är manligt samt hur ok det är inom vissa kulturer att blanda pojkar och flickor på samma aktivitet.

Jag håller med. Jag tänkte samma tanke men kunde inte formulera det lika bra som du så jag lät bli.

Det kan ju vara så att om en man/pojke från en utomeuropeisk kultur är hästintresserad (men i hans land så är ridning manligt kodat, vilket det är i stora delar av världen) så kanske han inte tilltalas av att gå på en vanlig svensk ridskola med 95% kvinnor/tjejer.

Men där lyfte du något intressant. Skulle ridsporten kunna bli mer inkluderande om man hade fått samma ekonomiska förutsättningar från kommunen som t ex fotboll och ishockey får? Det kostar massor att hålla igång en ridskola men med ekonomiska bidrag på samma nivå hade fler kunnat börja rida på åtminstone ridskola.
Det verkar ju dock inte alls ha hjälpt hockeyn som fortfarande är dyrast.

Dock kanske det är annat än avgifter som kostar i hockeyn, typ personlig utrustning?

Jag håller med. Jag tänkte samma tanke men kunde inte formulera det lika bra som du så jag lät bli.

Det kan ju vara så att om en man/pojke från en utomeuropeisk kultur är hästintresserad (men i hans land så är ridning manligt kodat, vilket det är i stora delar av världen) så kanske han inte tilltalas av att gå på en vanlig svensk ridskola med 95% kvinnor/tjejer.
Samtidigt som föräldrarna kanske inte tycker att det är en lämplig sysselsättning alls för hans syster, så de kommer inte att föreslå den spontant för henne.

Senast ändrad:
Dock måste jag säga att ridsporten gott kunde bli lite mer inkluderande för pojkar. Då kanske man kunde få in fler utomeuropeiska på samma gång.

Märks väldigt tydligt i vår kommun, allaktivitetshuset tvingas ha olika tjejaktiviteter och tjejintroduktioner och är väldigt kritiserade för att ha runt 30% tjejer eller vad det var. I nästa andetag (nästa artikel) säger samma kommun att de ska satsa extra på fritidsverksamhet för tjejer i stallet för att kompensera att allaktivitetshuset har så få tjejer. Men stallet får inte ett uns inte ett andetag kritik för att det är oerhört mycket mindre än 30% killar på ridlektionerna och deras fritidsaktiviteter. Det känns som att varken kommuner eller ridsportförbund ens försöker :)

Men i det resonemang du för är sponsorernas intresse baserat på att det INTE är en inkluderande sport (utan intresset bygger på att föräldrarna är intressanta som kundunderlag för t.ex. Mercedes).
Ja. Men min tanke är att mer pengar in i sporten kan göra den tillgänglig för fler, om de används rätt. Men visst, störst betydelse skulle det kanske ha för dem som tävlar på hobbynivå, och de har förvisso redan ett visst kapital (om de tävlar egen häst).

lite OT men kort inflik till diskussionen om representation av kon och ras/hudfarg inom ridsporten - i Storbritannien dar jag finns ar det ocksa i huvudsak en vit sport, men pa "min" ridskola som alltsa finns i London och aktivit arbetar for att vara en inkluderande och tillganglig plats aven for de utan ekonomiska medel sa har vi mer eller mindre en 50/50 konsrepresentation och en blandning av hudfarger - men det hade varit intressant att se hur val var etniska mix representerar den i kommunen i stort..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka