Krubbitning

Detta, skulle jag säga, betyder att du tagit bort krubba, vattenhink osv. Hur kan jag tolka det på annat vis?
Hon tog själv bort krubban och vattenhinken är av en sort hon inte kan ta stöd mot (eftersom hon annars välter ut vattnet och står utan hela natten, inte bra).

Mest en kommentar menat för att inte få kommentaren att göra det.
 
En häst jag hade på foder för längesedan krubbade mycket och det blev värre när hon tyckte att fodret var väldigt gott. La man ett äpple i krubban t ex så krubbade hon något hemskt men gav man det i handen så blev det inte så. Hon skyddade också sin mat i boxen på ett mycket aggressivt sätt. Min egensnickrade teori var att när hon fick ur handen gick inte hennes stress igång, alltså stressen över att någon skulle ta hennes mat men var hon i boxen så kom den där stressen genast och krubbningen blev så mycket värre. Mängden foder spelade alltså in, ju mer foder desto mer stress.

Den här hästen började krubba på betet som åring. Dvs. där mat fanns i överflöd men där hon uppenbarligen kände sig så stressad att krubbningen startade. Hade det varit idag och det veterinärt inte gick att hitta orsaken hade jag provat med citronmeliss som kan underlätta för magen och kanske också andra rent lugnande örter som kamomill och liknande. Jag hade också gett munkpeppar året runt.

Jag frågade tidigare i tråden hur mycket yea-sacc hon får. Det för att ibland räcker inte grunddosen på 50 gram utan man kan behöva höja till både det dubbla och trippla för att just den individen ska få tillräcklig hjälp.
 
En häst jag hade på foder för längesedan krubbade mycket och det blev värre när hon tyckte att fodret var väldigt gott. La man ett äpple i krubban t ex så krubbade hon något hemskt men gav man det i handen så blev det inte så. Hon skyddade också sin mat i boxen på ett mycket aggressivt sätt. Min egensnickrade teori var att när hon fick ur handen gick inte hennes stress igång, alltså stressen över att någon skulle ta hennes mat men var hon i boxen så kom den där stressen genast och krubbningen blev så mycket värre. Mängden foder spelade alltså in, ju mer foder desto mer stress.

Den här hästen började krubba på betet som åring. Dvs. där mat fanns i överflöd men där hon uppenbarligen kände sig så stressad att krubbningen startade. Hade det varit idag och det veterinärt inte gick att hitta orsaken hade jag provat med citronmeliss som kan underlätta för magen och kanske också andra rent lugnande örter som kamomill och liknande. Jag hade också gett munkpeppar året runt.

Jag frågade tidigare i tråden hur mycket yea-sacc hon får. Det för att ibland räcker inte grunddosen på 50 gram utan man kan behöva höja till både det dubbla och trippla för att just den individen ska få tillräcklig hjälp.

Jag skulle också tolka det som du gör med stressen vid matning.

Min började senare (typ "enligt boken" vid 3-4 års ålder) men åt ju trä som en galning redan som liten. De säger ju att en mycket stor procent av de som utvecklar krubbitning är träätare som små men inte alla träätare blir krubbitare.
 
En häst jag hade på foder för längesedan krubbade mycket och det blev värre när hon tyckte att fodret var väldigt gott. La man ett äpple i krubban t ex så krubbade hon något hemskt men gav man det i handen så blev det inte så. Hon skyddade också sin mat i boxen på ett mycket aggressivt sätt. Min egensnickrade teori var att när hon fick ur handen gick inte hennes stress igång, alltså stressen över att någon skulle ta hennes mat men var hon i boxen så kom den där stressen genast och krubbningen blev så mycket värre. Mängden foder spelade alltså in, ju mer foder desto mer stress.

Den här hästen började krubba på betet som åring. Dvs. där mat fanns i överflöd men där hon uppenbarligen kände sig så stressad att krubbningen startade. Hade det varit idag och det veterinärt inte gick att hitta orsaken hade jag provat med citronmeliss som kan underlätta för magen och kanske också andra rent lugnande örter som kamomill och liknande. Jag hade också gett munkpeppar året runt.

Jag frågade tidigare i tråden hur mycket yea-sacc hon får. Det för att ibland räcker inte grunddosen på 50 gram utan man kan behöva höja till både det dubbla och trippla för att just den individen ska få tillräcklig hjälp.

Hon får 1dl Yea-Sacc för tillfället vilket vi vägde till 80g. Men kan defenitivt testa att höja.
 
Är hon utredd med gastroskopi, kollade både i den röda och den vita delen av magen? Om inte så be om det för att utesluta magsår. Att hon blir så uppblåst, har mild kolik och svårt att hålla till kan också vara symtom på inflammatory bowel disease (IBD), utreds genom ultraljud av tarmarna (buken).
Ville utesluta detta först.

Min egen krubbiter också, startade antagligen pga smärta och dubbelsidig frambenshälta. Är kollad och har inte haft magsår utan nu känns det mest som en dålig vana. Det förstärks och tenderar dock att bli som din om det finns något i miljön som hon inte trivs 100 procent med. Det som hjälper när hon trivs i övrigt är att ha hö och krubba i varsitt hörn, gärna motsatt så att hon behöver gå fram och tillbaka för att bita, oftast vinner matvraket efter ett par vändor och hon blir stående och äter (men om hon inte är nöjd"/glad generellt vandrar hon fram och tillbaka). Samt att fodra minimalt i krubban och hellre i en sån typ flexispann på golvet. Har också en haybar gjord av nät så hon inte kan ta stöd på den.

Min har dock *peppar peppar* aldrig varit sjuk eller generad av sitt bitande.
 
Ni som har krubbitare bör se till att de KAN ta stöd och uppmuntra det mekaniska bitandet Genom att frigöra utrymme och kanske ta bort metallkanter och ersätta med något trä eller plast.
Vill man bli av med bitandet så får man helt enkelt se till att hitta orsaken.

Bitandet blir inte en dålig vana utan försvinner om de är tillfreds. Min höll på från att han var 3 år tills han var 17 och han hade perioder han inte krubbet alls och perioder man tänkte att det gick på rutin men det är ju egentligen det som är definitionen på ett stereotypt beteende, att det ser ut som om det är inlärt då det sker Och att djuret är i sin ”bubbla”.
Hade det varit ett inlärt beteende så hade han inte haft bitfria perioder alls.
 
Vad är hästens EPG på maskproven? Haft liknande problem en gång för många år sedan och hästen fick både magsår, kolik och vart boxvandrare delux, plus började krubbita. I samråd med veterinär och mantorpsveterinärerna så gjorde vi ett tarmflorabyte och en ordentlig avmaskning, något som även tog bandmask osv. Plus något pellets för magen som veterinärerna rekommenderade för magen, det var dyrt kommer jag ihåg men man behövde bara dosera någon dl per dag. Hur som helst vet inte vad det var som fungerade men hästen blev helt fri från alla problem och levde ytterligare i fjorton år. Det som tog längst tid var att sluta springa i boxen så det blev gångar, men gissar att det blev invant beteende pga ont i magen, men sen en dag så bara slutade han. Behandlingen från start till att han slutade helt med allt tog ca 6 månader. Efter det så fanns inget av problemen kvar.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
13 897
Senast: warg
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
2 777
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 754
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp