Krubbitning

Lady_D

Trådstartare
Jag har ett fullblod som krubbiter något helt vansinnigt även med rem.
Några förslag på vad jag kan göra för att minska/få bort det??? :confused: :confused:
 
Det kan opereras (det är dock inte säker tatt det försvinner helt), ta kontakt med vet.

Ge henne en boll eller något hon kan leka med för att få henne att tänka på annat. Hon står väl inte i en stressig miljö?
 
nej tvärt om! när han stod i galoppstallet på jägers krubbet han aldrig men hos oss där det är lugn o ro o han får vara ute mkt då krubbiter han
 
Är du säker på att han får tillräckligt med grovfoder då?
Grovfoder = sysselsättning.
 
Kanske behöver han aktiveras mer, han har kanske tråkigt? Kanske är han en häst som behöver arbeta mycket både fysiskt och psykiskt för att må bra. :)
 
Ont i magen?

All ny forskning på detta område tyder på att de allra flesta hästar som krubbiter har problem med magen - ofta magkatarr eller magsår. Detta lindrar de själva genom krubbitningen - så att sätta på en sådan häst krubbitarrem är inte speciellt snällt. Förr trodde man ju att hästarna FICK kolik därför att de "svalde luft" - men nu har man kommit på att sambandet är omvänt - som sagt, de krubbiter därför att de HAR ont i magen.

Rekommenderar:

-Fri tillgång på grovfoder
-en kur magsårsmedicin - t ex Pronutrin (finns att köpa på hästkliniker - t ex Mälarens Hästklinik)
-Ta bort allt spannmål - försök få ihop en foderstat på helst bara grovfoder (hö, hösilage, halm, lucern) - om grovfodret är väldigt proteinfattigt så att det inte räcker med lucern så lägg till lite Krafft Protein.
-Ha inte krubbitarrem - se bara till att det inte finns för hårda material som han kan skada tänderna på eller som kan gå sönder och bli farligt.
-Som extra sysselsättning - se till att det alltid ligger ett par fräscha asp/gran-grenar i boxen att tugga och gnaga på.

I en artikel jag läste så minskade krubbitningen med i genomsnitt 70% hos en grupp krubbitare som blivit behandlade med magsårsmedicin.

Om ditt fullblod gått löp tidigare är det ännu större risk att han kanske gått med magkatarr/magsår en längre tid. Det är mkt vanligt hos galopphästar.

Lycka till!
 
Re: Ont i magen?

Ca 90% av alla galoppörer har någon grad av magsår, denna studie är ganska nygjord. Så att kolla upp magen kan vara en god idé på denna kuse. ;)
 
Re: Ont i magen?

hej!

låter intressant det du har läst...
Gälleer detta även hästar som är luftsnappare?? Min var krubbitare men gick över till snappning sen vi tog bort alla potetiella bitar stödsställen. Så nu snappar han, febrilt, även med rem...å gör det till å med när han kommer ut i hagen när vi tex kört...det har nu blivit en ful ovana som han säkert inte ens tänker på att han gör...amn skulle kunna jämföra honom med en storrökare.... och jag har svårt att tro att ett sånt inrutat beteende skulle kunna sluta av en mededin?! :confused:
 
Re: Ont i magen?

All ny forskning på detta område tyder på att de allra flesta hästar som krubbiter har problem med magen - ofta magkatarr eller magsår.

Vart kan jag hitta mer information om detta? Jag skulle garna vilja lasa mer om det hela, da jag har en mycket fin hopp-ponny som tyvarr krubbiter. Han ar av det hetare typen, och det skulle inte forvana mej om han hade nagonslags stress-sjukdom!!
Men det hela stammer ju inte om man tanker pa det, for da hade de blivit battre nar de varit ute pa bete osv, och min ponny ar inte battre. Han ar likadan. Jag tror att det ar en ovana och inte en sjalvmedicinering.
Men jag laser jattegarna mer.

Vart hittar jag mer information??
 
Du jar fått bra tips, men ibland så kan man få hästar som TRIVS i vimlet, jag har haft en del travare som vantrivs på landet och med att gå ute i hagen i 10-12 timmar...dom blir så stressade av att "inget" händer...förmodligen har du en sån häst....och av stress(vilken form det än kommer i) mår magar aldrig bra, vilket troligtvis visar sig i krubbitning på just din häst.....
 
Som jag har förstått det

så läker magsår mkt sällan ut av sig själva - trots ändring av foderstat, stallmiljö, ev. betesgång osv - utan kräver medicinering för att läka ut.

Vi hade ett fullblod i stallet som tävlades i dressyr. Var alltid otroligt kräsen med maten. Dålig på att äta grovfoder, var ointresserad när man kom med maten. På tävlingsdagar slutade hon äta och dricka osv. Efter en kur Pronutrin blev det som en annan häst! Helt plötsligt såg hon - liksom de andra - ut som en orm när man kom med kvällsmaten och kastade sig över höet.

Pronutrin kan man ge som en kur och sedan i samband med förväntad stressituation - t ex ge dagen innan tävling, samma dag och dagen efter.

En annan intressant grej är VARFÖR högpresterande hästar får magsår. En av orsakerna är att magsäcken är konstruerad för att ha maginnehållet längst ner i magsäcken - men när hästen ansträngs under längre stunder och har muskelanspänning hela tiden (vilket ju inte "vildhästar" har - de gör bara korta snabba rusher) så pressas magsäcksinnehållet upp (av bukmuskulaturen) till överdelen av magsäcken - vilken INTE är skyddad mot "magsyran" - och får irritation och sår som följd. Magsår sitter nästan ALLTID på överdelen av magsäcken.

Jag kan rekommendera bl a den amerikanska hästtidningen EQUUS - där skriver man om ny veterinärmedicinsk forsknig och annat intressant. Kan beställas genom Hästbokhandeln t ex. Där har jag läst om amerikansk forskning på krubbitning - har också läst om engelsk forskning på det i tidningen Your Horse som är en engelsk tidning.

/Dobben
 
Re: Som jag har förstått det

då kommer en följdfråga...(teorin om magsåren i magsäcken är mycket intressant, men vad gör man åt det?).....Varför får fullblod ofta beteenden som vävning o krubbitning, när travare väldigt sällan får det :confused:
 
Ja - visst är det konstigt?

Undrar jag också - varför är det så? Har inte haft med travare att göra så mycket men jag har ju märkt att de ofta har en mycket bra temperament. Det tycker jag i o f s att fullbloden också har men jag uppfattar dem som otroligt mycket mer känsliga (mentalt). Absolut inte nervösa och "hetsiga" utan mkt känsliga och samarbetsvilliga - kräver en lugn hantering. Har uppfattat travarna som att de har samma goda temperament och samarbetsvilja men utan den "extrema" känsligheten. Någon som håller med?

Sen har väl fullbloden med sin stängda stambok kanske fått för mycket av "magsårsgenen" någon gång för hundra år sen och det är så spridd att typ alla fullblod har lätt att få magsår??

Äh - jag har ingen aning, men konstigt är det.

Ja - jag får i alla fall dras med halvblodens något sämre temperament (enligt mig) eftersom jag vill rida dressyr och det är de ju bäst på generellt.

/Dobben
 
Re: Ja - visst är det konstigt?

men katarrer och magsår får dom ju travarna, men inte de "oönskade" beteendena...... :)
 
Re: Som jag har förstått det

För att det hetsas mer med galoppörerna? Jag tycker åtminstone att det är mer "hets" vid galoppstarterna..?

Sedan så har jag de fördomarna, att jag tror att travare får gå i hagen mer än fullbloden, och att de får mer grovfoder än fullbloden. Ofta får fullbloden 4-5 kg hö och minst lika mkt krafftfoder. Travarna får ofta fri tillgång på hö- även om det innebär att de kanske äter 7-8 kg så är det ju iaf bättre än 4-5 kg.
Ang hagvistelsen så är det ju hemskt många fullblod som aldrig sett ett grönt grässtrå verkar det som.. De som står på täby i små sandpaddockar i bästa fall..?

Så, nu är jag färdigskriven med mina fördomar. :D
 
Var på en förelösning me den etolog, och hon sa det gammla vanliga att krubbittning beror på att hästen inte får sitt födosökande behov tillfredställt, men det kanske kan vara så att din häst inte får sitt sociala behov tillfredställt, du kanske kan aktivera honom mera, ställa honom där det är mycket folk, kanske öppna box gallret så han kan se ut bättre.

Etologen sa oxå att krubbitar rem bara gör något åt bettendet och inte anledningen till det. och att vi genom att sätta på hästen krubbitar rem hindrar hästen från att få uttlopp för sin stress och hästen mår sämre, och hästen blir ju inte dålig för den krubbiter,
 
Re: Ja - visst är det konstigt?

Jag har egentligen ingen aning, men fodras inte travhästar ordentligt med stråfoder (hö, hösilage etc), medan galopphästarna faktiskt INTE får det?
För några år sedan fick vi in ett fullblod som kom direkt ifrån banan och den var van att äta 4 kg hö och 7 kg havre, eller nåt i den stilen... I princip tvärtom mot vad som anses vara riktigt!
 
Re: Ja - visst är det konstigt?

Har hört en teori om detta..vet ej om den stämmer..men..i galopp stimulerar man ju flyktbeteendet hela tiden eftersom man gasar på i full fart hela tiden i just galopp (som ju är flyktgångarten), detta stressar dels direkt men dels så avlar man ju då också på de hästar med starkast flyktbeteende, kanske är dessa individer i regel mer lättstressade?
Tycker personligen också att galopphästar ofta är bra mycket nervigare än travare, men det är ju en personlig uppfattning.
En sak man sett minskar stereotypier frånsett alla de saker som redan tagits upp är direktkontakt med andra hästar. I många stall står hästarna ganska avskilt från varandra.
mvh Maria
 
visst kan en häst må mycket bättre med krubbbitarrem. Vi har ett sto med mycket fullblod i sig. När vi köpte den, så luftsnappade hon. Hästen var tunn i hullet och det var omöjligt att få upp i hullet. hon satte inga muskler och svarade inte på träning. När vi började att ha rem på henne, så började hon äta upp maten och lägga på sig lite grann. Det har överlag blivit en helt annan häst ,trevligare temprament, musklar sig, orkar med träningen mycket bättre, Denna häst mår mycket bättre både fysiskt och psykiskt, efter den har fått gåmed rem.
Angela L menar att krubbbitning inte är farligt. Jag vill påstå att det klart är ohälsosamt för hästen. Framförallt så ökar ju risken för kolik avsevärt. Tvärt imot vad du säger, så anser jag att en krubbbitar rem kan va den hjälp som hästen behöver för att ha ett drägligt liv.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
34
· Visningar
2 349
Hästvård Vilka är era knep för att få bort klistret efter snögg? Min stackars konvalescent har ett tjockt lager vid hasen, och även kvar en liten...
Svar
13
· Visningar
1 139
Senast: Awake
·
Hästvård Vi har köpt en ponny som det har visat sig att han krubbiter/snappar luft. I efterhand har vi fått reda på att han gjort detta sen han...
2
Svar
21
· Visningar
1 930
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
751
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp