Krubbitning

Elizette

Trådstartare
Ang. Muskeluppbyggnad, luftsnappning och uppsväld buk.

Hur ser man huruvida hästen har uppsväld buk pga luftsnappning, gentimot dåligt balanserad foderstat & bukig för det? Hur påverkas hästens muskeluppbyggnad av kurbbitning & Luftsnappning ? Teorier om att luft i tarmsystemet ska påverka hästens förmåga att uppta näring ur tarmarna har nått mitt öra, någon som är insatt på den biten?

*fundersam elizette, tacksam för svar*

Den senaste tiden studier har visat att hästar som krubbiter inte sväljer luft. Därför påverkas inte heller matsmältningen. Att hästar som krubbiter ofta har problem med mag-tarmkanalen beror snarare på att både magproblemen och beteendeströrningen kommer av dåliga utfodringsrutiner och dålig stallmiljö.

Hur som helst blir rekommendationerna desamma för att förebygga magproblem och beteendestörningar: Bra utfodrings- och stallrutiner. Mycket grovfoder!

Var kan man få ta del av dessa "senaste studier?" likväl som i den andra krubbitar tråden, står det att man har läst eller hört de "senaste studierna"

Skulle väldigt gärna ta del av dessa.

Ang. rekomendationer var det inte det jag ville ha, utan fakta på fakta ang. just luftsnappning,muskelbygge och näringsupptag i samband med krubbitning.

Jagh ar tyvärr endast fått studien återberättad, dock av Margareta Rundgren på inst. för huv. på SLU. Därför har jag inte själv tagit del av materialet, men för mig räcker Margareta som referens.

I och med att hästen inte sväljer luft ligger det närmare till hands att misstänka att ett dåligt näringsupptag grundas i andra magproblem, t.ex. magsår.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka