Krubbskrammel istället för morot

Sv: Krubbskrammel istället för morot

Nu kanske jag är helt ute och cyklar... Men luzern ? Jag har lärt mig att man ger det till hästar som behöver gå upp i vikt. Jag sitter i samma sits som malumbub, behöver krubbskrammel.. men jag har en överviktig häst och hon behöver inget annat än grovfoder egentligen.. Har gett henne knäckebröd och några kulor kraft pellets ( bara för att jag har kvar och vill inte kasta bort det :P ) Men över till frågan : Törs jag alltså ge henne lite luzern utan att det sätter sig på hennes hull ? :)

Mina hästar har alltid fått lucern som krubbskrammel, oavsett om det har behövts eller ej. Nu snackar vi liten mängd, typ en näve. De har varit väldigt nöjda med det!

Du får ju titta på vad givan innehåller energimässigt.

Lucernhack fyller mkt i krubban och ett kg är en rejäl hög. En näve eller två ger inte många gram.

Dessutom ÄR lucern ett grovfoder, ett proteinrikt sådant.

Nu kanske jag är helt ute och cyklar... Men luzern ? Jag har lärt mig att man ger det till hästar som behöver gå upp i vikt. Jag sitter i samma sits som malumbub, behöver krubbskrammel.. men jag har en överviktig häst och hon behöver inget annat än grovfoder egentligen.. Har gett henne knäckebröd och några kulor kraft pellets ( bara för att jag har kvar och vill inte kasta bort det :P ) Men över till frågan : Törs jag alltså ge henne lite luzern utan att det sätter sig på hennes hull ? :)

När man pratar just krubbskrammel, alltså någon enstaka deciliter eller näve eller ännu mindre, så spelar det egentligen ingen roll vilket foder man väljer, eftersom det blir så liten mängd att det knappt påverkar hästen alls.

Ett helt kg havre ger ca 9 MJ, och till en häst som äter kanske 80 MJ per dag totalt så gör de tiondels MJ som någon dl havre ger ingen skillnad alls. :)
Lusernhack som är ännu mer "luftigt" blir ästan helt och hållet försumbart är man ger små ävar av det.

Shettisen jag snart får hem har jag tänkt ge lusernpellets typ morgon sedan linfrökaka kväll som krubbskrammel.
Lusernet någon dl då han inte kommer få så mkt hö då han sätts på bantning (super fet) så han inte faller ur de få muskler han har.
Sedan linfrökaka då det gjort underverk de senaste vintrana på "storhästen" som var dålig i magen, tog bara 2 dagar med linfrökaka så blev han bra. Så det kör jag på den lilla med sen både för att hjälpa vid foderbytet samt att det är aldrig fel med något som är bra för magen :D

Shettisen jag snart får hem har jag tänkt ge lusernpellets typ morgon sedan linfrökaka kväll som krubbskrammel.
Lusernet någon dl då han inte kommer få så mkt hö då han sätts på bantning (super fet) så han inte faller ur de få muskler han har.
Sedan linfrökaka då det gjort underverk de senaste vintrana på "storhästen" som var dålig i magen, tog bara 2 dagar med linfrökaka så blev han bra. Så det kör jag på den lilla med sen både för att hjälpa vid foderbytet samt att det är aldrig fel med något som är bra för magen :D

Fast u tror jag nog vi får reda ut begreppet "krubbskrammel" här. :D

För mig inebär det att häste får något den egentligen inte behöver, bara för att de andra hästara får.

T.ex. när man står inackorderad och det SKA fodras kraftfoder tre gånger om dagen, me jag anser att höet inte behöver kompletteras med annat än mineraler. Då måste jag hitta på något som landar i krubban när de adra får, så att min häst inte blir ledsen.

Det du räknar upp har ju ett syfte, en plan för att komplettera foderstaten. Då är det väl inte krubbskrammel? :p

fasst linfrökakan är ju krubbskrammel men som har ett bra syfte ser jag det som :p Vet ej om han behöver det men då det varit så bra till dom andra får han det som skrammel så kanske hans mage mår bättre som det lilla extra :D Lusernet dock blir till komplettera.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 204
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 029
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 254
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 660
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V