kryddblandning som försvunnit

ameo

Trådstartare
Moderator
Kockens har tidigare haft en kryddblandning som kallades Wokkrydda. Den verkar vara borta från deras sortiment. :(
Mitt problem är att det varit en favoritkrydda här hemma, men nu är vårt lager av den slut.
Jag vet givetvis att det går att köpa andra kryddblandningar för wok, men för att slippa prova mig igenom ett gäng såna så börjar jag här... (och jag orkar inte riktigt köpa alla ingredienser för att blanda själv heller)
Är det möjligen någon som har stött på någon kryddblandning som liknar kockens wokkrydda i smaken? Vilken?
1674315701790.png
 
Kockens:
Innehållsdeklaration: 45% salt, paprika, ingefära, kryddor (cayennepeppar, kyndel, rosmarin, timjan, vitlök, vitpeppar), svartpeppar, dragon, koriander, klumpförebyggande medel (E552).

Blanda lite på egen hand?
 
Alltså, jag har aldrig ens hört talas om kyndel. 😅

Edit: sen på bollen.
Jag sökte på kyndel på Wikipedia för jag tänkte att det kunde vara nyttigt att lära sig något nytt :idea:
Resultatet var att det är en krydda.
5954b408c66525ad932faa693a647e3f.jpg

Surprise surprise.

(Eller ja okej, det finns sommarkyndel och vinterkyndel. Sommarkyndeln smakar mera. Används till korv, viltfågel, grönsaker och sallad. Sommarkyndel finns att köpa för att odla då den inte växer vilt här men är ettårig. Går att äta torkad eller färsk. Söta små vitlila blommor.)
 
Har haft sommarkyndel i rabatten, väldigt söta och blommade länge. Man kan ha de i te också :) Har dock inga kvar pga marodör kaniner 🙄

Vet inte om det blir att blanda själv på samma sätt men tyckte @Bison var smart med sin ide om grillkrydda. jag hade haft den som bas och lagt till kryddor och örter så att det smakar sån som jag vill, hade definitivt lagt till koriander :d ^^
 
Kyndel är överkurs, torkad smakar inte mycket. Basen är en grillkrydda med ingefära högt på ingredienslistan. Dragon ger en speciell smak. Korianderfrön lite sötma. Så vanlig grillkrydda med färsk ingefära och vitlök. Tillsätt de torkade örter du har i väldigt liten mängd. Jag jobbade 20 år på R& D och blandat många kryddblandningar på marknaden. Är fortfarande i kryddbranchen.
 
Kockens:
Innehållsdeklaration: 45% salt, paprika, ingefära, kryddor (cayennepeppar, kyndel, rosmarin, timjan, vitlök, vitpeppar), svartpeppar, dragon, koriander, klumpförebyggande medel (E552).

Blanda lite på egen hand?
Alltså innehållsdeklarationen är ett smått mysterium. Varför är vissa kryddor namngivna som just kryddor (och typ specificerad inom parentes) medan andra kryddor listas separat? Enda anledningen jag kan komma på är att de vill få en att tro att det är mer cayennepeppar, kyndel, rosmarin, timjan, vitlök och vitpeppar i blandningen än det är och att enda sättet att flytta upp dem i ingredienslistan är att klumpa ihop dem under samlingstermen ”kryddor” då de som enheten kryddor sammanlagt står för högre del av innehållet än de gör var för sig. Men varför det skulle vara viktigt att få vitpeppar listad innan svartpeppar (om det nu inte innehåller mer) övergår mitt förstånd.
 
Alltså innehållsdeklarationen är ett smått mysterium. Varför är vissa kryddor namngivna som just kryddor (och typ specificerad inom parentes) medan andra kryddor listas separat? Enda anledningen jag kan komma på är att de vill få en att tro att det är mer cayennepeppar, kyndel, rosmarin, timjan, vitlök och vitpeppar i blandningen än det är och att enda sättet att flytta upp dem i ingredienslistan är att klumpa ihop dem under samlingstermen ”kryddor” då de som enheten kryddor sammanlagt står för högre del av innehållet än de gör var för sig. Men varför det skulle vara viktigt att få vitpeppar listad innan svartpeppar (om det nu inte innehåller mer) övergår mitt förstånd.
För att det ska bli svårare att luska ut de inbördes relationerna mellan ingredienserna så att man kan blanda själv?

För att det ser illa ut om det finns så lite av några av kryddorna att de skulle hamna efter E552 i listan?
 
För att det ska bli svårare att luska ut de inbördes relationerna mellan ingredienserna så att man kan blanda själv?

För att det ser illa ut om det finns så lite av några av kryddorna att de skulle hamna efter E552 i listan?
Jamenprecis. Båda de grejerna faller ju dock under paraplybebreppet ”vilja ändra ordningen”. Lingvist som jag är så känns det dock ytterst opakt att helt godtyckligt benämna ett fåtal av kryddorna som kryddor. Det borde helt enkelt inte vara tillåtet eftersom det gör innehållsförteckningen semantiskt inkorrekt. :cool:
 
Alltså innehållsdeklarationen är ett smått mysterium. Varför är vissa kryddor namngivna som just kryddor (och typ specificerad inom parentes) medan andra kryddor listas separat? Enda anledningen jag kan komma på är att de vill få en att tro att det är mer cayennepeppar, kyndel, rosmarin, timjan, vitlök och vitpeppar i blandningen än det är och att enda sättet att flytta upp dem i ingredienslistan är att klumpa ihop dem under samlingstermen ”kryddor” då de som enheten kryddor sammanlagt står för högre del av innehållet än de gör var för sig. Men varför det skulle vara viktigt att få vitpeppar listad innan svartpeppar (om det nu inte innehåller mer) övergår mitt förstånd.
Om man läser vad Livsmedelsverket skriver, så misstänker jag att "kryddor" är hopslagna på ett sådant sätt att så många av dem som möjligt går att få in i den kategorin, dvs det är mindre än två procent av de upplistade kryddorna, men om man skulle ändra så att exempelvis svartpeppar ingår, så blir det mer än två procent, etc...
Blandningar av kryddor som utgör mindre än två procent av livsmedlets vikt kan anges enbart som "kryddor" eller "kryddblandning" men om selleri, sesam eller senap ingår ska dessa anges till exempel "kryddor (selleri)".
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 665
Senast: fejko
·
Mat Jag är på jakt efter en god måltidsersättning, helst något i pulverform som man blandar själv och gärna billigt (men viktigast är att...
2
Svar
20
· Visningar
2 436
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 362
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp