Bukefalos 28 år!

Kryper/faller in i mitten vid tömkörning

blamecruella

Trådstartare
Jag har en konvalescent som jag börjar sätta igång nu efter ett par månader vilotid m skada. Vi har tömkört mycket före skadan så jag försöker återgå till det i första hand.

Min lycka över att få tömköra igen svalnade dock igår när jag upptäckte hur stel denna stackars häst hunnit bli. Vänster varv går bra. Försöker jag lägga en stor volt i höger varv kommer han krypande mot mitten direkt. Jag försöker hålla stöd i yttertöm men då känns det som att jag inte får någon böjning alls (det blir en pentagon snarare än en volt). Det känns som om jag försöker ha ett stöd på ytter samtidigt som jag försöker böja i höger o jag känner bara att jag går o drar i honom utan nåt vettigt resultat.

Igår slutade det med att jag gick hela vägen upp vid sidan på honom och använde min egen armbåge som skänkel för att peta ut honom på spåret igen. Hade jag haft ett spö hade jag ju kunnat använda det men det känns inte hållbart att peta, peta, peta, peta för varje steg. Dessutom blir han formad som ett U då plötsligt istället (men det kanske kan avhjälpas med något mer stöd i ytter).

Hjälp! Vad göra?? Han HAR problem att sätta under höger bakben men veterinären och jag har ingen idé kvar annat än att försöka sätta igång honom mjukt och försiktigt och se om det kommer någon bättring av det. Vi har kommit fram till att han ska gymnastiseras lätt för att se om detta lossnar.

Vill hitta en trevlig, vänlig men bestämd lösning på att antingen hålla honom kvar på spåret eller hitta lämpliga, skonsamma övningar för att få honom att mjukna i sin högersida.

Tips?
 
Sv: Kryper/faller in i mitten vid tömkörning

Kanske är lättare att komma åt det där bakbenet genom att byta ut en del av voltarbetet mot sidvärtsrörelser? Det är ju också lösgörande.
 
Sv: Kryper/faller in i mitten vid tömkörning

När du får han lösgjord så kommer han även stanna ute på volten, men du kan inte hålla kvar honom där genom att hålla han på ytter. Jobba sida för sida och släpp yttertömmen. Ställ han inåt och variera med att ställa mycket och lite i lugn takt så han hinner med. När du ska böja igenom honom mer ordentligt så se till att han rör sig framåt. Om de tappar farten där så brukar de tippa in, om de har mer fart brukar de röra sig utåt på volten men det är bättre i detta läge och bara för dig att hänga med. Svårt att förklara, men hoppas det inte blev för virrigt.
 
Sv: Kryper/faller in i mitten vid tömkörning

Det är det svaga inner bak som gör att han trillar in, min tränare gav mig i uppgift att rida på 4-kantig volt, dvs raka spår mellan hörnen, sedan öka till 6-kantig osv, detta för att öva upp styrkan långsamt. Sidvärtsrörelser är också bra.
Det är ingen idé att knuffa ut honom eller försöka hålla honom med tömmen, se till att aktivera bakbenet ist.

Jag har också jobbat med mig på lina, där jag låtit honom gå på en stor volt, välja böjning osv själv, sedan har jag bett om ett liiiitet steg utåt med rumpan, typ lite sidvärströrelse. Sedan "rakt" på spåret igen, sedan ett liiitet steg ut igen. Sedan har vi ökat kraven gradvis vartefter som man ser att han klarar mer och mer.
 
Sv: Kryper/faller in i mitten vid tömkörning

Tack för era svar! Jag har blandat med sidvärtsrörelser men min fantasi på vad jag ska hitta på tar slut snabbt och tanken är att röra på honom 20-30 min.

Jag förstår inte riktigt hur du menar att jag ska göra när jag släpper yttre tömmen. Han kommer inte klara att ge ens en liten böjning utan att komma inåt. Inte om jag rör inre tömmen iaf. Försökte igår även ha honom helt "rak" på volten. Försökte helt enkelt bara styra honom i en stor cirkel men det funkar inte alls i höger varv.

Jag vill också tillägga för att förtydliga mig lite att jag som igår var ute 15 min på grusväg ute först sedan försökte lite mjukgörande arbete på hela banan (ej enbart volt) ca 10-15 min. Så jag utsätter inte min konvalescent för nåt volt och dressyrmaraton :)
 
Sv: Kryper/faller in i mitten vid tömkörning

Just i arbete med konvalecenter/stela hästar tycker jag att signalsystemet jag använder mig av är ovärderligt!

Jag lär in att hästarna ska flytta sig bort från tygeln, inte följa den. Jag vill att de då jag använder innertygel eller longerar ska flytta balansen och vikten i manken utåt. De slutar då pivotera kring inner fram. Man får bort vikten från inner fram. Då får man inga problem med att böja eller ställa hästen inåt i form av att den då faller in/svänger in.
Hästen frågar istället "får jag göra volten större?" och man lägger yttertygeln som en ram utåt "hit men inte längre". Det blir väldigt mycket lättare att rida hästen på yttertygeln.

Iom att hästen inte ska följa tygeln så kommer den inte att få ställningsproblematik och ställa sig "mot sargen" istället för mot voltens mitt.

När signalsystemet sitter kan man justera balansen i en rak häst på rakt spår.

För mig är det ett logiskt system.

Jag förespråkar också att arbeta hästar i träns från backen framför allt. Tömkörning med gjord ger en låst position för tömmarna. Man kan inte inverka lika mkt genom att ändra handens position och med det tygelns inverkan i munnen. De kan lätt bli styva och lite för "mellan skaklarna" av det.
Det finns skäl till varför man säger "rid gärna din körhäst, men kör inte din dressyrhäst". Tömkörning är fortf körning, bara utan vagn. Det finns sätt som gymnasticerar hästarna bättre. :)

Lycka till med din häst!
 
Sv: Kryper/faller in i mitten vid tömkörning

Angående fantasi och sidvärtsrörelser:
- Lägg en bom på marken eller på "sockerbitar", ställ hästen med frambenen vid bommen och be om sidvärts längs med bommen(inte kliva över, utan helt sidvärst).
- Ställ hästen med frambenen på ena sidan och bakbenen på andra och be om sidvärts, både lite klurigt för hjärnan och benen.
- Samma fast med bommen bakom hästen, den ska hålla sig nära men inte kliva över.
- Vänd upp vid kortsidan, rakt fram lite kort, sedan sidvärts tillbaka ut mot endera långsida, dvs antingen "snedda i hönet" eller "byt varv".
- Sidvärts längs långsidan i olika grader av tvärning.
- Variera med ett steg sidvärts, ett steg fram, väldigt bra och stabiliserande enligt min tränare, i sidvärts kan det annars bli att de bara faller åt sidan.
- Stå face-to-face med hästen, be honom flytta sig sidvärts, men inte kliva över dig och inte gå ifrån dig. Nosen mot dig och så får rumpan jobba lite mer än framdelen. Kan varieras med att hästen är lite längre ut ifrån dig, på en större cirkel runt dig, då får frambenen röra på sig lite mer.
- Fyrkantig volt som sagt, trav på raksträckorna, sedan bromsa in, vänd bakdelen runt framdelen i hörnet, sedan trav igen. Det tycker jag samlar bra, mkt tempoväxlingar och hästen får lite tid på sig att göra det svåra momentet. Jag brukar sätta sockerbitar som hörn på volten, så blir det tydligare för oss båda.
 
Sv: Kryper/faller in i mitten vid tömkörning

Jag skulle helt enkelt strunta i ställningen i höger varv till att börja med. Du skriver att han inte vill sätta under sig med höger bakben och då skulle jag helt enkelt börja med att få stöd i yttertömmen för att kunna kontrollera bogen och hålla honom på volten med den. När han väl accepterar yttertömmen och går kvar där du vill ha honom trots att du mjuknar och kan ge små eftergifter då skulle jag börja lirka lite i innertömmen och be om ställningen. Att försöka be om båda delarna på en gång på en stel häst som dessutom är under igångsättning tycker jag är att be om för mycket och leder oftast till spänningar.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 908
Senast: mackan
·
Körning Jag har en femårig fjordvalack som jag nu ägt i ett år. När han kom till mig var han osäker i tömkörningen och blev stressad av att jag...
Svar
11
· Visningar
2 880
Senast: skuggi
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 321
Senast: raggsock
·
Övr. Barn Nu har jag så mycket funderingar i mitt huvud så jag tror snart att det sprängs. Måste ventilera mina känslor lite. Kanske finns det...
Svar
1
· Visningar
1 306
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp