Kryptochid/kastrering

glimmer

Trådstartare
Undrar om riskerna vid kastrering av kryptochid hanhund med ena kulan i buken?
Vet att det är en omfattande operation i jämförelse med vanlig kastrering.
Men hur är riskerna för t.ex. Inkontinens efter en sådan operation när man "rotar" runt inne i buken? Vad för andra komplikationer kan uppkomma som inte är vanliga vid vanlig kastrering?

Och cancerrisken med en testikel i magen sägs väl ligga på 30% mer, är det att få cancer som gammal hund eller är risken hög att få det även som ung? Någon som vet statistik på detta?
 
Jag har opererat bort kulan i buken på min ena hund, i november 2017. Jag valde att inte kastrera, vilket tydligen var ovanligt, men var helt på det klara med att jag inte ville det. Han ska givetvis inte gå i avel ändå. Enligt min vanliga veterinär så finns det inga medicinska skäl till att kastera i dessa fall, ofta görs det som rutin. Operationen utfördes med titthålskirugi och gick väldigt smidigt. Han var lite groggy samma dag men sedan som vanligt, hade inte ont och allt läkte fint. Jag valde att operera bort den p g a den ökade tumörrisken, flattar har ju redan en ökad tumörrisk.
 
Angående kastrering kan du här läsa vad Sveriges Veterinärförbunds norm säger: http://www.svf.se/Documents/Sällskapet/Smådjurssektionen/Normgruppen/Riktlinje angående kastration av hund.pdf

Står bland annat för och nackdelar med hänvisning till vetenskapliga källor.

Fast den upplyste inte skillnaderna mellan vanlig kastrering och kastrering av testikel i buken som jag mer undrade över.
Om det exempelvis blir mer inkontinenta efter bukingrepp än vanlig kastrering, då tikar exempelvis lättare får inkontinens efter kastrering än hanar.

Övervikt eller pälsförändringar har jag aldrig upplevt av de kastreringar jag gjort som varit "vanliga" ej i bukhålan, har heller ej fått inkontinenta hundar efter sådan kastrering. Undrade väl mer om en bukkastrering som i sig är mer omfattande har mer biverkningar som inte är övervikt, pälsförändringar som för övrigt går att hålla i schack med mer motion och ändrad kost.
 
Jag har opererat bort kulan i buken på min ena hund, i november 2017. Jag valde att inte kastrera, vilket tydligen var ovanligt, men var helt på det klara med att jag inte ville det. Han ska givetvis inte gå i avel ändå. Enligt min vanliga veterinär så finns det inga medicinska skäl till att kastera i dessa fall, ofta görs det som rutin. Operationen utfördes med titthålskirugi och gick väldigt smidigt. Han var lite groggy samma dag men sedan som vanligt, hade inte ont och allt läkte fint. Jag valde att operera bort den p g a den ökade tumörrisken, flattar har ju redan en ökad tumörrisk.

Så kulan i magen var det enda som togs bort? Så den vanliga testikeln är kvar?
Om man googlar runt på kryptochid så rekommenderas kastrering av de flesta veterinärkliniker då testikeln i magen kan utvecklas till cancer elakartad.

Hoppas din flatte får vara frisk och bli gammal! :love: Har själv förlorat ett antal flattar till cancer tyvärr :cry:
 
Så kulan i magen var det enda som togs bort? Så den vanliga testikeln är kvar?
Om man googlar runt på kryptochid så rekommenderas kastrering av de flesta veterinärkliniker då testikeln i magen kan utvecklas till cancer elakartad.

Hoppas din flatte får vara frisk och bli gammal! :love: Har själv förlorat ett antal flattar till cancer tyvärr :cry:
Så kulan i magen var det enda som togs bort? Så den vanliga testikeln är kvar?
Om man googlar runt på kryptochid så rekommenderas kastrering av de flesta veterinärkliniker då testikeln i magen kan utvecklas till cancer elakartad.

Hoppas din flatte får vara frisk och bli gammal! :love: Har själv förlorat ett antal flattar till cancer tyvärr :cry:
Så kulan i magen var det enda som togs bort? Så den vanliga testikeln är kvar?
Om man googlar runt på kryptochid så rekommenderas kastrering av de flesta veterinärkliniker då testikeln i magen kan utvecklas till cancer elakartad.

Hoppas din flatte får vara frisk och bli gammal! :love: Har själv förlorat ett antal flattar till cancer tyvärr :cry:
Som jag skrev tidigare i tråden, risken för cancer i testikeln i buken är mindre än komplikationsrisker vid kastrering.
 
Fast den upplyste inte skillnaderna mellan vanlig kastrering och kastrering av testikel i buken som jag mer undrade över.
Om det exempelvis blir mer inkontinenta efter bukingrepp än vanlig kastrering, då tikar exempelvis lättare får inkontinens efter kastrering än hanar.

Övervikt eller pälsförändringar har jag aldrig upplevt av de kastreringar jag gjort som varit "vanliga" ej i bukhålan, har heller ej fått inkontinenta hundar efter sådan kastrering. Undrade väl mer om en bukkastrering som i sig är mer omfattande har mer biverkningar som inte är övervikt, pälsförändringar som för övrigt går att hålla i schack med mer motion och ändrad kost.

Nej det har inte mer biverkningar än en vanlig kastrering hos tik. Ingreppet är inte lika stort heller som hos tikar. Inkontinensrisken hos hanar är mycket liten och inte större för att en testikel ligger i buken. Åtminstone har jag aldrig sett någon forskning som säger annat.
Det är ffa hos tikar som risken för inkontinens finns även om den inte heller är så stor. De flesta kastrerade tikar är inte inkontinenta.
För övrigt så ”rotas det inte runt” i buken utan buken öppnas, testikeln lokaliseras och knyts av. Den ligger oftast ganska ytligt och brukar sällan vara särskilt svår att hitta. Snittet är således ofta ganska litet framförallt om kirurgen är erfaren. Titthålskirurgi är också en möjlighet och mindre invasivt hos medelstora-större hundar.
 
Nej det har inte mer biverkningar än en vanlig kastrering hos tik. Ingreppet är inte lika stort heller som hos tikar. Inkontinensrisken hos hanar är mycket liten och inte större för att en testikel ligger i buken. Åtminstone har jag aldrig sett någon forskning som säger annat.
Det är ffa hos tikar som risken för inkontinens finns även om den inte heller är så stor. De flesta kastrerade tikar är inte inkontinenta.
För övrigt så ”rotas det inte runt” i buken utan buken öppnas, testikeln lokaliseras och knyts av. Den ligger oftast ganska ytligt och brukar sällan vara särskilt svår att hitta. Snittet är således ofta ganska litet framförallt om kirurgen är erfaren. Titthålskirurgi är också en möjlighet och mindre invasivt hos medelstora-större hundar.
Tack för svar!
 
Som jag skrev tidigare i tråden, risken för cancer i testikeln i buken är mindre än komplikationsrisker vid kastrering.
Jo jag läste det. Men vilka komplikationsrisker tänker du på? Att narkosen kan vara en risk? Att inkontinens är en risk?
Eller bara att hunden kan gå upp i vikt och få lite ful päls?
 
Så kulan i magen var det enda som togs bort? Så den vanliga testikeln är kvar?
Om man googlar runt på kryptochid så rekommenderas kastrering av de flesta veterinärkliniker då testikeln i magen kan utvecklas till cancer elakartad.

Hoppas din flatte får vara frisk och bli gammal! :love: Har själv förlorat ett antal flattar till cancer tyvärr :cry:
Ja, det var bara kulan i buken som togs bort, den andra finns kvar. Förstår dock inte riktigt varför kastrering rekommenderas om man opererar bort den testikeln som ligger i buken. Om man låter den vara kvar så förstår jag det men tumörrisken borde ju vara borta just vad det gäller den testikeln?
Jag hoppas också innerligt att bådd han och min andra flatte håller sig friska!! Den äldre är 7 1/2. Har haft en tidigare som blev 9 år, och klarade sig utan cancer.
 
Min hund hade en kula i ljumsken (alltså inte helt inne i värmen) och vi lät den vara tills det blev problem. Han blev personlighetsförändrad över en natt. Två veckor stod jag ut, sen bokade jag tid. Han var sitt normala jag direkt efter kastrationen. Den felplacerade kulan var pytteliten och hade börjat avge en massa hormoner extra, därav personlighetsförändringen. Han mådde bra då och bra nu, inga som helst bekymmer.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag var hos vet i dag för att ge vår lille kryptokide cockerkille ettårsvaccinstionen, och tog då upp frågan om ev kastrering alt...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 522
Senast: ako
·
Kropp & Själ Ni som steriliserat er, vilken metod har ni genomgått? Jag har fått två alternativ och funderar på om det ena är bättre än det andra...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
12 168
Senast: Wonderwoman
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 893
Senast: Hoarfrost
·
Kropp & Själ Kära Buke, som ni vet så kostar det ju en slant att gå till tandläkaren, och jag besöker dom åtminstone 2 gånger per år så jag hade...
Svar
1
· Visningar
2 486
Senast: Zeli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp