Finess

Trådstartare
Min häst diagnostiserades i april med kissing spines, en mild form som vet. sa att hon kunde leva med om hon reds och tränades korrekt. Vi började tömköra och arbeta mycket från marken vilket gav resultat. När jag precis började sätta igång och rida lite smått efter ett par månader, var hon vid andra passet snubblig, och vilade ofta på bakbenen. Vid återbesöket (för ryggen) ett par dagar senare uppvisade hon hälta på båda fram. Vet. bedömde det som fång då hon var ohalt när hovarna bedövades + hade "svällt upp" i kroppen bara under de senaste en-två veckorna. PPiD togs som var negativt dock. Åkte hem och fick vila, få smärtlindring samt åka på besök hos hovis två veckor senare för omskoning, som inte kunde se några yttre tecken på fång på hovarna. Skoddes om och stod och sov under proceduren.. Åkte åter igen på återbesök hos vet. och hon uppvisade återigen hälta fram. Böjprov ua, röntgades ua. Bedövade höger fram och då haltade hon även mindre på vänster.. Behandlades i båda hovlederna fram.
Nu är vi hemma igen och ska tömköra på mjukt underlag för att hålla KS-ryggen i schack och se om det blir bättre. ska ringa vet. om två veckor och stämma av läget.
Men, jag känner att hoppet rinner ifrån mig. Kan det ens fungera när hon är halt, behöver vila men inte FÅR vila pga KS. Har en nära dialog med vet., tränare och hovslagare så litar såklart på deras råd, vill mest höra om andra har haft liknande diagnoser (i kombination...) och hur det isåfall gått. Hon kommer ju aldrig kunna gå som sällskapshäst/promenadhäst då hon måste tränas ordentligt för sin rygg.
Kan tillägga att detta fuxsto varit väldigt svårriden i perioder, vilket nu fått sin förklaring.
I övrigt var rygg ua (inga direkta skador på tornutskotten, mer att de satt för tätt för vad som är normalt), SI-leden ua. Böjprov ua.
Någon som varit i en liknande sits?
 
Hej! Min häst diagnostiserades med KS på ett ställe (mellan tornutskott 14-15) år 2007, då han var 9 år. (Han hade gått som galoppör fram till ca 7 års ålder) Med arbete på töm fungerade han fint dock ingen hoppning och inte bli blött/ kall över ryggen. Sedan kom det 2010 urkalkade strålben, skoddes med specialsko och efter ca 1 år sa vet att cystorna försvunnit. Men hovbenen (taggiga, även tunna sulor) på detta äldre fullblod (idag 18 år) medförde att han blev så att säga lite sämre med tiden. Nu är han pensionär, tränar Frihetsdressyr (helt OK enl. vet) men försiktigt. Jag slutade rida honom för drygt ett år sedan. Underlagskänslig. Frihetsdressyr i ridhus optimalt. Promenader ute rakt fram i skogen också ok ca 1-2 ggr vecka. Ohalt rakt fram och på böjt spår på mjukt underlag, på hårt halt på böjt spår, ohalt rakt fram (klinikgolv). Den utredningen gjordes i våras. Han går på lösdrift sedan 10 år men den är mjuk (gräs) och han mår efter omständigheterna väl. Han går med tre ston ("tre fruar") så han verkar nöjd med livet. Förlåt lång utvikning. Jag trodde precis som du , att utan arbete på töm kommer denna häst att "rasa ihop". Men icke. Veterinären är imponerad över hans ryggmuskler fast han nästan inte gör något. Vet dom vad hältan beror på?
 
Mitt förra halvblod hade ks och fick pålagringar båda fram rätt fort efter att vi "släppt" på ryggen. För att hålla honom i gång var jag ute på promenader off road en timme om dagen. Även att skritta för hand över cavaletti är ett bra sätt att träna ryggen, sätt dem gärna lite oregelbundet och på olika höjder.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
907
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 228
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 761
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 268
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp