Kulbett (waterford)

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Puh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 16 629
Sv: Kulbett (waterford)

Men ibland kan det vara bra med ett kulbett speciellt om man har en häst som är väldigt stark i halsen och okänslig i munnen, då brukar även hästen vara omusklad så den inte orkar bära upp sej ordentligt utan "hänger" i stället i tyglarna.

Om man då tillfälligt använder ett kulbett för att under en period orka få tillbaka balansen medans man jobbar upp muskulaturen tills hästen återfått muskulaturen och balansen och sen går över till annat bett... jaa då ser inte jag att det skulle vara fel med ett kulbett.

Hellre det än att man försöker med graman eller annat otyg som får hästen ännu mer på bogarna och hängande i tyglarna...

Min gamla häst gillar att pilla med tungan när hon skrittas, så då växlar vi om med ett mässingskulbett som hon bara "älskar" att pilla med.
Det gör henne nöjd och glad, och då är vi nöjda och glada...

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Hej, vet någon här något om böckman duo R? Vi funderar på och köpa men för min häst som får panik och blir klaustrofobisk i trailern...
Svar
2
· Visningar
242
Senast: Panikponnyn
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: Sesca
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 900
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka