Kulbett (waterford)

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Puh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 16 629
P

Puh

Någon som vet om ett Kulbett (waterford) är mycket starkare än ett tredelat? Isåfall, hur mycket starkare? Mycket tacksam för svar!!

det är väl skarpare för att det har så många brytpunkter. exakt hur skarp det är kan man ju inte säga generellt eftersom det ju beror på hästen.
Skulle dock aldrig sätta ett sådant i min hästs mun.

Varför skulle du inte det?
Det blir ju inte skarpare än vad du gör det..=)
Jag red med det i två år på hästen men nu bytte jag till tredelat när jag köpte henne.

Jag använder mig inte av delade bett mer än 3-delat någon gång ibland, eftersom min häst inte trivs med det. Skulle aldrig falla mig in att stoppa in ett som var delat på ännu fler ställen då, när hon helst har rakt.

Genom tiderna har "skolorna" kring betten ändrats kolostalt.
Den gamla skolan sa att ju fler brytpunkter desto skarpare. Sen var det Ju mindre brytpunkter desto skarpare.

Jag kan säga vad jag tycker om vilken erfarenhet jag har av det bettet, men vad hjälper det dig att lyssna till alla råden.
Man bör pröva för att skaffa sig en egen uppfattning säger jag.

waterford.jpg

Waterfordbett. Formar sig efter käken haren liten anläggningsyta.

Bilden kommer ifån "Bettbiblioteket" ta och kolla den sidan den är nyttig. http://w1.498.telia.com/~u49818651/Bettbibliotek/cabett.htm

Själv har jag den erfarenheten att hästar som inte trivs med varken delade eller tre delade bett trivs bra med detta.

*Ett sto jag haft gick och skakade på huvudet hela dagarna när jag red och flärpade med bettet, provade tre delat men det fortsatte...
så då lånade jag en kompis bett, ett waterford och det gillade hon. Hon plockade med bettet och sög på det och var väldigt harmonisk med det.
*Min valack som bettede sig lika dant provade jag det på men han gillade det inte. Det var för mycket som rörde sig i munnen tyckte han
så då provade jag rakt och han blev såååå lungn och harmonisk... en heeelt annan häst.

Jag tycker inte det är skarpare, bettet är ju vad man själv och hästen gör det till. Prova...

Rider på waterford ngn enstaka gång. Tycker det är bra på min häst då hon ibland blir stark på 3-delat el rakt som jag annars rider på.
Inget bett jag skulle få för mig att rida regelbundet/dagligen på, jag tkr det är ganska skarpt.
Har du bara en lugn o mjuk hand på waterford ska det absolut inte skada hästens mun på ngt sätt, skarpheten beror ju som sagt mkt på din hand, inte bara på själva bettet.

Okejj! Tack för alla tipsen! Jag föreslog bettet för min mamma men hon tyckte inte vi skulle ha de.. Hon sa att det avr skarpt för de stog det i hopplära.. Min häst är ganska känslig av sig även med tredelat. Men jag får se hur jag gör.. Min mamma är alltid med när jag rider så jag kan inte prova de i "smyg". Hon vill inte att vi ska ha de..

Är hästen känslig på 3-delat, lär den bli ännu känsligare på waterford. Om din häst är väldigt stark, kanske du kan prova ett gummiklätt pelham/halvpessoa o rida på nån gång ibland.

Nej! Min häst inte alls stark när man rider dressyr, det är bara de att han hänger i handen. Därför undrade jag om ett Kulbett är starkare än ett tredelat eftersom han e ganska känslig för det också.

Jag har ett waterford som jag rider på ibland. Det är lite i perioder. Det funkar väldigt bra på mina hästar. Har för mig att jag läst någonstans att det är bra när hästen hänger sig på bettet. Jag är posetiv till bettet på rätt häst. Tycker absolut att du skall testa, det är ju inte värre än att du tar ut det om det inte fungerar.

Sv: Re: Kulbett (waterford)

Finns det någon som vet om och var man kan hitta ett sådant här bett men med fasta ringar, typ Muffbett eller D-bett? Helst en affär i Sverige om det finns.

Sv: Kulbett (waterford)

Många hästar trivs jättebra med det bettet, och som många har sagt före mig: bettets skärpa avgörs mycket av ryttarens hand. Det är väl bara att prova och rida på det, prova förlorar man ingenting på. Man märker ju på hästen om det blir för skarpt osv.

Jag har haft Waterford på två av mina hästar, den ena en hetsig liten Djävul :devil: och den andra en stor stark :p bägge två fungerade alldeles utmärkt på detta bett.
Som med allt annat man använder till häst så skall det ju passa både häst, ändamål och i många fall även ryttaren.
Enklaste sättet att testa bett är alltid att låna av andra under en period istället för att rusa iväg och köpa alla olika sorter utan tidigare testperiod. :)

Angående bettfrågor så har jag efter åtskilliga hästar massa bett liggandes så om någon är intresserad att höra av sig för att prova och låna så gör det. Jag finns på Värmdö.
Vill du låna ett bett så får du betala bettet när du lånar det och passar det inte din häst så lämnar du tillbaka det och får pengarna tillbaka.

Jo det bettet är bra för hästar som hänger i handen. Det står i "Hoppning -Strömshplmsmetoden" om jag inte minns fel.
Jag red mina två hästar på det periodvis. Var ingen jätteskillnad men det tog lite mer är tredelat. Tyvärr fick jag inte tävla ponnyn på det. Är bra när man vill ha lite skarpare fast utan hävstänger.

Vet att jag har sett ett waterford med D ringar på någon sida.. Ljusblå sida tror jag men jag kommer inte ihåg vilken det var..

Heej, jag rider en norskfjord häst som har lärt sig att man kan bita tag i sitt 2 & 3 delade bett.. och då blir väldigt stark. Då testade jag ett kulbett och han blev som en helt annan häst och han värkligen gick att rida och lyssnade.. men hon som äger hästen gillar inte att jag rider med kulbett för hon tkr att det är för snällt..

Vad tkr ni jag ska göra?

För det första är tråden urgammal...

För det andra börjar man undra vad ägaren rideer på för bett om h*n tycker att Waterfoord är för SNÄLLT ? ? ?

Jo jag vet att den är jätte gammal men fattade inte hur man kunde uppna en ny dock!

Jadu tror hon rider med 3 delat:S, men jag undrar om skajag fortsätta rida med kulbett elr ska rida med 3 delat?

Hade det varit jag så hade jag bett att ägaren tittade på när jag red med bägge betten och sen fråga varför, om h*n fortfarande inte vill du ska använda waterfoordbettet.

Så gör jag när jag har medryttare till mina hästar...

jag tycker inte alls att är "kulbett" är snällt, inte heller tandläkaren vi brukar åka till. Bettet har för många brytpunkter och lägger sig inte bra på lanerna utan kan nypa hästen och skada tänderna.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Hej, vet någon här något om böckman duo R? Vi funderar på och köpa men för min häst som får panik och blir klaustrofobisk i trailern...
Svar
2
· Visningar
242
Senast: Panikponnyn
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: Sesca
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 901
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka