Kunder som inte betalar

Inkasso / KFm är för dem som inte betalat efter flera påminnelser.
Med Klarna kan man vara där på kortare tid än man tror... Du får absolut inte hamna på sjukhus i två veckor.
Även om vi har Klarna så undviker jag alltid deras fakturor när jag handlar själv. Då låter jag hellre bli. Grundat på vad våra kunder har råkat ut för.
 
Med Klarna kan man vara där på kortare tid än man tror... Du får absolut inte hamna på sjukhus i två veckor.
Även om vi har Klarna så undviker jag alltid deras fakturor när jag handlar själv. Då låter jag hellre bli. Grundat på vad våra kunder har råkat ut för.

Fast så illa är det väl inte? Klarna är rätt rädda om sina kunder tycker jag. Du kan ju skjuta förfallodatum 10 dagar alldeles själv via appen med ett klick. Sen får man flera påminnelser - jag har bara lyckats uppnå 1 påminnelse, men den var trevlig och det var ju jag som klantat mig. Du hamnar inte hos kronofogden på 2 veckor :). Och jag har aldrig ens haft så korta förfallodatum.
 
Ni andra som också driver företag, hur överseende är ni med kunder som inte betalar sina fakturor i tid?

Kör egen fakturering (ska gå över till klarna i höst tror jag så jag slipper skiten) och 14 dagar. Jag kan ändå tycka att upp till en vecka extra är lugnt, tillomed 2 bara kunden hör av sig. Har kunden inte hört av sig/betalat efter 1 vecka så lägger jag på påminnelseavgift och skickar faktura igen.

Har nu en som inte svarar på mail (vilket hon gjort innan) och inte betalar. Jag tänkte lämna över det till inkasso på måndag. Eller ska man gå till kronofogden direkt? Jag vet att man som företag ska vara lite försiktig med att skicka sina kunder till typ kronofogden eftersom de då inte lär återkomma. Men jag vill ändå inte ha kunder som inte betalar så det gör mig inget. Att strunta i det är inget alternativ, jag lämnar isåfall hellre över till kronofogden även om personen redan finns där för då får ju personen en anmärkning iaf. Jag vet att kunden kan bestrida men hon skulle förlora i rätten så det är jag också lugn med.

Min erfarenhet är att de flesta faktiskt betalar efter en personlig kontakt. Alltså ring upp kunden och fråga vad som gått fel! Har haft några strulpellar som gjort sig oanträffbara, en gav jag upp och en betalade efter att jag skickat allt vidare till kronofogden.
 
Med Klarna kan man vara där på kortare tid än man tror... Du får absolut inte hamna på sjukhus i två veckor.
Även om vi har Klarna så undviker jag alltid deras fakturor när jag handlar själv. Då låter jag hellre bli. Grundat på vad våra kunder har råkat ut för.

Jag har, som kund, precis motsatt upplevelse av Klarna. Lätt att skjuta fram betalningen, ibland upp till 20 dagar, inga problem med kundservice.
 
Generellt, den som inte betalar eller hör av sig efter första påminnelsen kommer heller inte att betala. Så var snabb med första påminnelsen och låt andra kontakten följa kvickt där man bara meddelar att nu går det vidare till KFM. Det ska INTE gå 30 dagar efter förfallodagen för åtgärd inkasso/KFM. 15 dagar, max.
 
Jag skickar alltid påminnelse (fast det kan ha gått en tid efter förfallodag...). Betalas det inte då åker de till inkasso, då betalar de flesta. Sen gör jag och inkassoföretaget tillsammans en utvärdering om det är värt att skicka dem till KFM vilket det oftast inte är... är det riktigt strulpellar så hamnar man ändå långt bak i kön. Jag prenumererar på inkassotjänst vilket jag tycker funkar bra. Visst kunde jag göra det själv inkl ansökan till KFM men det är väl värt de 1750:- per år eller vad det kostar enligt min bedömning.

Det är ändå i min bransch relativt få som inte betalar. Jag har någon restant kvar vartannat år historiskt sett ungefär.
 
Jag skickar alltid påminnelse (fast det kan ha gått en tid efter förfallodag...). Betalas det inte då åker de till inkasso, då betalar de flesta. Sen gör jag och inkassoföretaget tillsammans en utvärdering om det är värt att skicka dem till KFM vilket det oftast inte är... är det riktigt strulpellar så hamnar man ändå långt bak i kön. Jag prenumererar på inkassotjänst vilket jag tycker funkar bra. Visst kunde jag göra det själv inkl ansökan till KFM men det är väl värt de 1750:- per år eller vad det kostar enligt min bedömning.

Det är ändå i min bransch relativt få som inte betalar. Jag har någon restant kvar vartannat år historiskt sett ungefär.

Jag kör inkasso som inte tar någon avgift alls istället, utan bara tar provision på ärenden man skickar. Funkar utmärkt.

Håller med om sista. Det kan låta som att jag hanterat massor av sådana ärenden. I själva verket handlar det om ett par stycken som inte betalat under vårt företags levnadshistoria på 12 år. Att då betala en årsavgift till inkassotjänster är inte intressant.
 
Jag kör inkasso som inte tar någon avgift alls istället, utan bara tar provision på ärenden man skickar. Funkar utmärkt.

Håller med om sista. Det kan låta som att jag hanterat massor av sådana ärenden. I själva verket handlar det om ett par stycken som inte betalat under vårt företags levnadshistoria på 12 år. Att då betala en årsavgift till inkassotjänster är inte intressant.

Du har såklart helt rätt, fast det är väldigt skönt att bara slippa det :).
 
Ringde kronofogden idag. Personen har 64000 i skulder + måååånga anmärkningar. Så kommer inte få pengar. Ser det som läropengar. Jag kommer dock ändå skicka in till kronofogden för jag vill markera och inte bara låta personen slippa.

Det som stör mig är dock att personen jag pratade med hos kronofogden tyckte att jag inte skulle skicka in mitt krav för "hon har ju så många". Inte okej tycker jag. Får hon en extra anmärkning så är det bra tycker jag. Får jag tillbaka pengarna nån gång så är det en bonus.
 
Ringde kronofogden idag. Personen har 64000 i skulder + måååånga anmärkningar. Så kommer inte få pengar. Ser det som läropengar. Jag kommer dock ändå skicka in till kronofogden för jag vill markera och inte bara låta personen slippa.

Det som stör mig är dock att personen jag pratade med hos kronofogden tyckte att jag inte skulle skicka in mitt krav för "hon har ju så många". Inte okej tycker jag. Får hon en extra anmärkning så är det bra tycker jag. Får jag tillbaka pengarna nån gång så är det en bonus.

Tänkte väl kanske att du kunde spara ansökningsavgiftern?
 
Ett annat mycket bra tips för den efterkloke är att ta kreditupplysningar på kunder som beställer för avsevärda belopp. Kostar ett par kronor och undviker TS situation.

Kan med fördel användas i helt andra viktiga affärer också för att se om motparten är av det skrot och korn man vill göra affärer med.
 
Jag har, som kund, precis motsatt upplevelse av Klarna. Lätt att skjuta fram betalningen, ibland upp till 20 dagar, inga problem med kundservice.
Det är ju jättebra när det funkar! :)
Vi kanske får fler besvikna Klarnakunder för att vi hanterar så stor volym. Men varje förtvivlad kund är ett problem som jag ser det. Detta gäller ju de som vi kallar skötsamma kunder. :) Sedan finns det ju dessa strulpellar, och de vill/kan inte betala i tid. Det är ju en annan femma.
Vidare tycker jag det är kass att de inte tar flertalet fakturor vid B2B.
Nu var det ju längesedan vi började med Klarna, så folk har ju vant sig hur de fungerar. Men i början tog det många kundservicetimmar per dag.
 
Vi kanske får fler besvikna Klarnakunder för att vi hanterar så stor volym..

Vad är det som inte funkar för kunderna? Jag tycker det är så otroligt användarvänligt.

Jag går in i appen en gång i veckan, skjuter fram alla betalningar så långt det går. Får en påminnelse när det är några dagar kvar, trycker då på Betala. Allt sköter sig själv.
 
Vad är det som inte funkar för kunderna? Jag tycker det är så otroligt användarvänligt.

Jag går in i appen en gång i veckan, skjuter fram alla betalningar så långt det går. Får en påminnelse när det är några dagar kvar, trycker då på Betala. Allt sköter sig själv.
Vi har många kunder som inte har telefon som hanterar appar... Eller mejladress. Kanske där skillnaden ligger? Procentuellt är kanske inte problemet så stort, men man lider med varje kund.
 
Väljer man en lösning som man inte har täckning för kommer man ju alltid bli missnöjd. Då bör man ju välja att betal med kort eller mot postförskott.
Förstår inte hur du menar riktigt. Ska kunderna sluta att handla, eller ska man som företag enbart fakturera själv?
Har man handlat på faktura på samma ställe i 30 år och företaget väljer en faktureringstjänst, så ska man sluta handla där? För att man som kund inte har tekniken?
Alla har inte kort eller bankdosa heller. Vad ska man göra med dem? Dumpa?
 
Ringde kronofogden idag. Personen har 64000 i skulder + måååånga anmärkningar. Så kommer inte få pengar. Ser det som läropengar. Jag kommer dock ändå skicka in till kronofogden för jag vill markera och inte bara låta personen slippa.

Det som stör mig är dock att personen jag pratade med hos kronofogden tyckte att jag inte skulle skicka in mitt krav för "hon har ju så många". Inte okej tycker jag. Får hon en extra anmärkning så är det bra tycker jag. Får jag tillbaka pengarna nån gång så är det en bonus.

Det du riskerar själv genom att lämna över det till KFM är en ansökningsavgift om 300 kr och om ärendet bestrids och du vill ha det överlämnat till tingsrätten en tilläggsavgift om 600 kr om din fordran är mindre än ca 22 000 kr, är fordran högre än så är tingsrättens avgift högre. Om du får ett utslag eller en dom kostar det sedan 600 kr per år för att ha ärendet för indrivning hos KFM.

Alla dessa avgifter har du rätt att få ut av gäldenären (personen som du ska ha betalt ifrån) men om hen inte har pengar så får du ju inte tillbaka de extra kronorna du har lagt ut.

Det jag skulle göra är att ringa kfm igen och fråga om det finns ett löneutmätningsbeslut som är aktuellt på personen. Finns det så finns möjlighet för dig att få en liten andel av det som dras från lönen varje månad eftersom det som kfm utmäter fördelas proportionellt på alla fordringsägare utifrån hur stora deras fordringar är. Om en fordringsägare har en fordran som utgör 50 % av gäldenärens totala skuldbelopp får den fordringsägaren 50 % av det som utmäts (så länge det inte rör sig om någon som har säkerhet eller liknande.)

Så det är bara att göra en kalkyl av kostander och eventuell chans att få ut några pengar alls och sedan se om det är värt det.
 
Personen betalade till slut. Efter mycket tjat från min sida. Det som bet var att jag skriftligt (för typ fjärde gången) meddelade att nu skickar jag det till kfm och att jag kollat upp henne där. Har absolut inte hotat om nån får för sig det utan varit fruktansvärt trevlig hela vägen.

Nu är det istället en annan som gjort sig oanträffbar. För typ 200kr lol. Aja vi bestämde oss förra veckan att ta bort fakturamöjlighet tills det att vi bestämt om det blir klarna/qliro/collector.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde livdjur i september för 48.000:-, dumt nog mot faktura (företag till företag). Förfallodagen var 24/9. Efter ett flertal...
Svar
2
· Visningar
1 450
Juridik & Ekonomi Lite kort: Jag har ett varumärke som företaget X använder och tjänar pengar på, i sina produkter. Nu har företaget bytt ekonomisk...
Svar
10
· Visningar
831
  • Artikel
Dagbok Efter fyra mejl och två samtal med fakturaavdelningen för färdtjänst, ska jag nu få kopia på den faktura som "de har skickat, via...
Svar
0
· Visningar
307
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Hej! Nu har jag varit sjuk från mitt jobb i två veckor. Jag anmälde inte inte till försäkringskassan då jag dels trodde att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp