Kunna ringa video till 112?

Så länge det inte handlar om brand eller annat som det är risk för hälsa och liv så lär operatörerna be om att gå fram och hjälpa och inte bara filma från håll.

Kl
Tycker det verkar som en bra idé. Framförallt bedömning om vad som är mycket/stort eller lite skiljer ju en hel del.
Jag kan tänka mig att kan gå bättre att lugna ner folk som ringer och få en gemensam situationsförståelse genom att prata. Att behöva tänka till om vad de ser för att verbalisera det tror jag kan bidra till mer närvarande hjälp på platsen än om de börjar flänga runt för att maximera vad som kan fångas med bild.

Om det ska användas så tror jag man ska vara hård på att det är operatören som tar initiativ och styr vad man vill ha bild på och vad som är meningen att få fram med bilderna.
 
Jag tror snarare på att utbilda den generella människan mer i att ta hand om sjuka och skadade personer så att de blir bättre på att beskriva vad som har hänt. Dvs inför betydligt mer regelbunden träning i HLR, omhändertagande vid olyckor, hur man bör hantera diverse otrevliga situationer osv i skolan och på arbetsplatser och diverse andra kurser. Just pga att det blir väldigt svårt för både allmänheten och utryckningspersonal att se skillnaden på att försöka larma eller att filma någon i en utsatt situation av andra anledningar.

Det som kom upp i tråden som jag själv aldrig funderat alls över är hur olika typer av larmsystem fungerar för personer med en hörselnedsättning, och då har jag ändå bott tillsammans med en person med det :o Väldigt nyttigt att bli påmind om det.
 
Jag ser nog ett problem med detta hur vet man att den som filmar raderar filmen eller iallafall inte sprider det vidare? Den kan ju användas i många sammanhang och det har ju varit stora problem med folk som filmar olycksplatser och lägger ut det på diverse ställen. Filmandet i sig är ju inte olagligt men att sprida det kan vara olagligt.

Nu kan jag inte regelverket för sekretess hos SOS Alarm men utifrån hur det fungerar med digitala tjänster i resten av vården så skulle jag gissa att man skulle behöva en specifik, säkrad app för ändamålet. Och då hade man ju kunnat bygga in en spärr som omöjliggör inspelning/delande.
 
Ringer tillbaka, tror jag? Får de inga svar och det är för lite info antar jag de får släppa det. Eller kanske pejla telefonen/kolla ägarens hemadress och larma ut någon att leta på den info som finns (beroende på hur mycket de fått veta och vad problemet tycks vara).

Jag tror det är en skillnad i hur mycket sådant det blir med video/sms mot samtal där det är en person som tar emot?
Jag tänker att det är i princip samma sak man behöver isåfall göra vid sms. Men du har nog en poäng i skillnaden mellan antalet sms och samtal.
 
Hur är det med bildtelefoni med teckentolk?
Det får vad jag förstår alla använda fritt. Behövs det att man gör något extra, som t.ex. att ladda ner någon app för att det ska fungera?
Jag har en app (till tolk) som man ska kunna ringa till 112 på förutom vanliga (tolkade) samtal. Det är en texttelefoni-app dock.

(Glömde dock totalt bort appen när det var någon som bad mig att ringa i vintras :banghead: blev så häpen att jag stammade fram att jag inte kunde ringa 🙄 Men tackolov så fanns det en annan person som kunde ringa, fick dåligt samvete dock.)

Jag är dock typen som trivs bättre med skriven svenska än teckenspråk när det gäller mobilen. Jag tror att de har även en bildtelefoni app och då borde det nog finnas en 112 knapp där också.

Även om man kan (antar jag) ringa direkt till teckentolk med bildtelefoni så är det ju inte ett enkelt nummer att komma ihåg, som 112. Apparna som jag nämner ovan har en särskild knapp för detta, antagligen tar de emot samtalet betydligt snabbare och mera akut då.

Tillägg: Apparna finns som hemsidor också så det går att "ringa" samtal via Internet också.
 
Jag tror snarare på att utbilda den generella människan mer i att ta hand om sjuka och skadade personer så att de blir bättre på att beskriva vad som har hänt. Dvs inför betydligt mer regelbunden träning i HLR, omhändertagande vid olyckor, hur man bör hantera diverse otrevliga situationer osv i skolan och på arbetsplatser och diverse andra kurser. Just pga att det blir väldigt svårt för både allmänheten och utryckningspersonal att se skillnaden på att försöka larma eller att filma någon i en utsatt situation av andra anledningar.

Det som kom upp i tråden som jag själv aldrig funderat alls över är hur olika typer av larmsystem fungerar för personer med en hörselnedsättning, och då har jag ändå bott tillsammans med en person med det :o Väldigt nyttigt att bli påmind om det.
Det är verkligen otroligt mycket med ljud!

Blir det krig så är det adjöss typ :grin:
Så här står det på krisinformation: "Om du hör beredskapslarmet ska du omedelbart gå inomhus och lyssna på Sveriges Radio P4 för att få mer information."
...
Ja du.
Vi kommer iallafall att undra varför alla hörande rusar in :cautious:
 
Det är nog talande när jag säger att jag har på min höjd hört testerna av hesa Fredrik typ tre-fyra gånger under mitt hela liv. Och jag är ändå "bara" gravt hörselskadad.
 
Jag kan tänka mig att kan gå bättre att lugna ner folk som ringer och få en gemensam situationsförståelse genom att prata. Att behöva tänka till om vad de ser för att verbalisera det tror jag kan bidra till mer närvarande hjälp på platsen än om de börjar flänga runt för att maximera vad som kan fångas med bild.

Om det ska användas så tror jag man ska vara hård på att det är operatören som tar initiativ och styr vad man vill ha bild på och vad som är meningen att få fram med bilderna.
Lär ju vara samma personer som springer runt och talar om vad denna ser som kommer springa runt och filma.
Ser ingen som tycker att det bara ska filmas utan att samtala med operatören, är ju operatören som leder samtalet idag och inget som jag tycker ska ändras utan bilder/film ska vara ett komplement inte ersätta något.
 
Nu kan jag inte regelverket för sekretess hos SOS Alarm men utifrån hur det fungerar med digitala tjänster i resten av vården så skulle jag gissa att man skulle behöva en specifik, säkrad app för ändamålet. Och då hade man ju kunnat bygga in en spärr som omöjliggör inspelning/delande.
Det finns ju en app SOS Alarm, tänker att filmandet är del i den appen. Dvs man kan inte spara då appen stoppar det. Men tja osäker hur alla olika telefoner/OS mm fungerar med sådana spärrar…
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp