Kunskapen om bettet

Sv: Kunskapen om bettet

Det är en enorm skillnad på massproducerade stänger och handgjorda! Om de handgjorda är gjord av någon som kan dem.

Du kan ta ett stånbett och lägga det i din hand eller längst ut på fingrarna (så du har landelarna i din hand). Kolla sedan hur skänklarna hänger. Hänger de rätt upp och ned är den balanserad på det hållet. Sedan svingar du skänklarna med hjälp av din handrörelse. Ligger bettet kvar på ett och samma ställe i handen trots att skänklarna gungar har det en bra tyngd (för de allra flesta hästar) och är troligtvis välbalanserade i sidled också.

Sen är det, ursäkta mig men, ofta mycket bullshit de har på hemsidor.
Folk vet inte vad ett välbalanserat bett är, som regel, och då skriver de i det för att det låter bra.
Många av de betten de skriver som är välbalanserade är det inte för fem öre.

Ska man ha en stång tycker jag man kan titta på Roldans produkter. Han har mycket välbalanserade stänger oavsett vilken variant man tittar på!
Lopez ligger snäppet under, men kan ofta duga. Det mesta andra tycker jag oftast bara är dåliga replikor. Det finns givetvis undantag.

Engelska bett är ofta väldigt dåligt balanserade, men det ser man också på priset. Det finns ju även där stänger som kostar betydligt större summor än de man ser i t.ex. H**ks eller så och de är ofta också bättre balanserade.

Hoppas att det där redde ut någonting för dig. ;)

Jag ska också lägga till att om bettet inte är välbalanserat så ligger det och inverkar hela tiden utan att man använder bettet och det är inte så önskvärt.

Spider84 skrev:
Ligger bettet kvar på ett och samma ställe i handen trots att skänklarna gungar har det en bra tyngd (för de allra flesta hästar) och är troligtvis välbalanserade i sidled också.
Jag förstod allt utom detta. Om jag "gungar" bettet med handen så ska själva mundelen ligga kvar på samma sälle den låg på från början? har jag förstått det rätt då?

Men då var det som jag trodde alltså. Då borde man väl också kunna anpassa balansen efter hästen. Dvs en häst som tex gärna kryper bakom lod kan ha ett annorlunda balanserat bett än en som går långt framöfr lod?

Hur är det då med böjda skänklar? De måste ju ha en annan balans än de som har raka?

port%20bett%20rost%20li.jpg
BETT%201506KOP%20LI.jpg

Det med att gunga är svårt att förklara skrivet, men lätt att visa. Du låter bettet ligga i handen så sätter du skänklarna i gungning (svingar fram och tillbaka), men inte genom att göra det med andra handen utan du använder den handen du har bettet i. Ungefär som man kan rulla en penna i handen (fast bettet ska ligga stilla i mundelen).

Visst ska balansen vara anpassad efter hästen. En häst som är "normal" ska ha raka skänklar, en som gärna går högt och/eller över lod ska ha framåtböjda skänklar, och en som gärna går lågt/bakom lod ska ha ett bett som har bakåtböjda skänklar.

Det med framåtböjda skänklar kommer att luta framåt med underskänklarna i din hand (dock inte allt för mycket, någon cm skillnad räcker). Ett med bakåtböjda skänklar kommer att låta bakåt med underskänklarna (samma här med någon cm).

Sen är det ju alltid hästen som bestämmer. De följer inte alltid logiken. :p

Men ett bett med raka skänklar ska hänga rätt upp och ned med skänklarna annars är det inte välbalanserat. Man kan säkert använda det tänkt som ett bett som ska vara bakåt/framåtböjt, men är det illa balanserat där är den säkert illa balanser annars också.

*delvis knapplån*

Pessoa:
har hissverkan = ber hästen höja huvudet
Ger tryck på nacken = ber hästen sänka huvudet
Är ofta tvådelat = har en tendens att resa sig i munnen när man tar i tyglen (trycker mot gommen) = ber hästen höja huvudet
hävstång utan kedja : ryttaren känner oftast inte av hur pass hård man blir i handen, utan kan dra i princip hur mycket som helst.

Är hästen då stark och gärna drar folk ur sadeln, så tar man en hel del i tyglarna. Blir gärna så man flyttar händerna 1-2 dm bakåt.
Hur känns det i hästens mun?
Inte kontigt ert problem löste sig om man tänker efter....

En sporre aktiverar magmusklerna korrekt använd.

Oavsett vilken nivå du är på måste du ändå gå in ge hjälper på ett eller annat sätt.
Till största delen genom sitsen, men ibland kan det även behövas en aktivering av magmusklerna (en extra hjälp), en lägning av överlinjen, en förhållning o.s.v
Bara för att man rider höga klasser betyder inte det att allt är perfekt.
Det blir aldrig perfekt. Man behöver alltid hjälper. Varför då inte ha det finaste möjligt?

Istället för att, när det behövs en aktivering, klämma om med skänkeln eller behöva vinkla in foten så hälen kommer åt (då spänner man också hela benet och höften) så kan man bara vinkla foten lite lätt, ge ett snabbt lätt petande, så är magmusklen igång och aktiverad igen.

vilse skrev:
*delvis knapplån*

Pessoa:
har hissverkan = ber hästen höja huvudet
Ger tryck på nacken = ber hästen sänka huvudet
Är ofta tvådelat = har en tendens att resa sig i munnen när man tar i tyglen (trycker mot gommen) = ber hästen höja huvudet
hävstång utan kedja : ryttaren känner oftast inte av hur pass hård man blir i handen, utan kan dra i princip hur mycket som helst.

Är hästen då stark och gärna drar folk ur sadeln, så tar man en hel del i tyglarna. Blir gärna så man flyttar händerna 1-2 dm bakåt.
Hur känns det i hästens mun?
Inte kontigt ert problem löste sig om man tänker efter....

Som jag tidigare sagt är jag ingen stor anhängare av pessoa och ponnyn i fråga gick över till ett vanligt tränsbett (happy mouth) sedan.
Och sen förstår jag inte riktigt var du vill komma. Vill du säga att jag rekommenderade HELT FEL bett till den ponnyn?:confused:

//Lillan

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
521
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
542
Senast: Edla
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 522
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka