Kunskapen om bettet

Sv: Kunskapen om bettet

Tigertofflan skrev:
Alltså.. nu är detta inte riktat bara till dig, men jag förstår inte varför folk alltid envisas med att försöka sätta kedja på pessoat? Pessoat är inget stångbett, det är ett gagbett. Det är konstruerat för att höjas i hästens mun vid tygeltag, inte verka mot laner och i nacke som ett stångbett.
Är man ute efter ett stångbett så tycker jag att man köper ett sådant, istället för att göra enmassa hemmabyggen.

Jag använder inte pesso själv och kommer aldrig att göra det. Utan var bara nyfiken på hur effekten blir av det ;)

jag har hyfsad kunskap anser jag. Därför rider jag med sidepull, mitt mål är att komma till halsrem.
Bett fungerar genom obehag/smärta/tryck och jag vill inte rida på ett sånt sätt.

Jag vill ha samspel.

_swe3tbaby_vbg_ skrev:
men hallå då är det ingen sport man ska kunna klara hästen på ett så milt bett som möjligt!!

Det där har jag tänkt på många gånger och måste här hoppa på dressyrsporten lite :angel: Vad är det för sport där man MÅSTE ha kandar på högre klasser, det är det löjligaste jag vet :rofl: Det borde ju vara så att man på den nivån är så duktig att man får hästen att utföra allt så "perfekt" som möjligt med minsta möjliga hjälper och därav inga sporrar och inte en miljon (ok två..) bett i munnen! :smirk:

Det finns andra orsaker till att man har kandar på den nivån.
Inte att bettet är starkare.

Stången har en helt annan inverkan än tränsbettet har.

Sedan att de i dressyren fastnat halvvägs, om man ser historiskt, är en annan femma.
Historiskt sett (om man nu koller på 1700 och 1800talet t.ex.) så började man träna hästarna på tränsbett/kapson, för att gå över till kapson och stång (senare kom öven bridong och stången som man använder idag) för att till sist rida på enbart stång så man fick andra handen fri till annat.

Att man använder stång ska inte ha att göra med styrka eller kontroll på det sättet. Det har med att göra att den har en annan sorts inverkan.

Samma sak med sporrar. Korrekt använt är det en hjälp som blir 100ggr finare än en skänkel (när man behöver skänkeln).
Dock är det extremt sällan man ser en sporre korrekt använt.

Ja, men du missar ju min poäng helt.

Korrekt använt är det en hjälp som blir 100ggr finare än en skänkel (när man behöver skänkeln).
Vad jag menar är att om man är så duktig så att man kan tävla World Cup, VM och OS i dressyr så ska man kunna allt detta med minimala hjälper UTAN sporrar som HJÄLPER skänkeln att bli starkare. För säga vad man vill, det är PRECIS det den gör.

ang kandaret:
Att man använder stång ska inte ha att göra med styrka eller kontroll på det sättet. Det har med att göra att den har en annan sorts inverkan.
Samma sak där - jag vet att det ger en annan inverkan, men återigen: om man är så duktig som de påstås vara ska de kunna få samma effekt även utan dessa hjälper.

hopp_o_galopp skrev:
Det tror jag alla strävar efter...

Jo det får man väl hoppas!
Det ultimata samspelet enligt mej är när man kan rida och jobba med hästen utan en massa bett,inspänningstyglar och sporrar.
Det var det jag menade. Jag vill ha så lite skrot som möjligt på min häst helt enkelt.

Spider84 skrev:
Lillan_tuff
Jag tycker då inte vi gjort annat än att diskutera hackamore. finns hur många trådar som helst om det längre bak.
Där de allra flesta är eniga om att det bara slutar på ett sätt; en avknäppt häst oavsett ryttare.

Citerar mig själv:

"Men, jag kanske är född i fel ände av hästvärlden eller nåt, men varför är det så få som diskuterar hackamore? Ja missförstå mig rätt, här på buke finns det ju gott om trådar om allt möjligt, men IRL är det INGEN som har frågat mig om råd vad gäller hackamore och andra bettlösa alternativ. Å andra sidan är inte de "betten" mina starka sidor då jag aldrig fått möjlighet att använda dem i större utsträckning."

Lite allmänt
Alla har ju inte tillgång till Bukefalos utan frågar andra människor om råd i förhoppningen om att få en objektiv och problemfri lösning. Så är ju inte alls fallet många ggr.

Som i pessoa-fallet jag tog upp tidigar i ett inlägg:
Jag rekommenderade det till EN SPECIELL ponny som drog alla ur sadeln, därför behövde de ett bett så att ryttaren orkade hålla upp huvudet på ponnyn. Därefter skaffade ALLA utom en i det stallet pessoabett utan att ha någon som helst aning om varför vilket ledde till problem. Hästarna blev båda dumma att rida och halta (utom den som jag rekommenderade bettet till, efter en tid bytte de till ett vanligt tränsbett med gummi på (happy mouth) och han såldes senare till en liten tjej som tävlar på hög nivå). Idag står de andra med samma problem som de hade från början + en del andra också och funderar på vilket bett de ska prova nu.

De fick helt enkelt för sig att bara för att det passade på den ponnyn så skulle det funka på alla hästar i stallet.

//Lillan

En häst som är stark och drog folk ur sadeln.
Varför skulle ett pessoa vara bättre än pelham/jaktkandar eller något annat liknande bett?

Varför just pessoa?

*knapplån*

en liten fråga till er här inne...på tal om hackamoore, folk säger att man kan knäcka nosbenet om man inte är tillräckligt försiktig.:eek: .men vart sjutton sätter folk sitt hackamoore i sådana fall:confused: inte ska man väl sätta det såå himla långt fram att det sitter på det lilla tunna nosbenet, det ska väl ändå sitta på nosryggen och det går väl ändå inte att knäcka sönder?? jäklar vad folk måste sitta och dra i sina hästar i sådana fall.:mad: ..stackars djur..någon som förstår vad jag menar??
tacksam för svar...

Det är en myt... Det vill till bra mkt mer styrka än ett krafigt tygeltag och ett isf väldigt illasittande hackamore för att knäcka nosbenet på pållen. Så du kan vara lugn... ;)

hopp_o_galopp skrev:
Nej, inte i munnen. Men vad är det som säger att hästen inte upplever obehag på nosrygg eller halsen (när du tar i halsremmen)? Har hästen sagt detta till dig eller? :smirk:

Ett huvudlag sitter utanpå huvudet, det finns ingen plats för ett bett i hästens mun, därför blir det obehagligt att har det där, även om tygeln bara hänger!

Måste ju sen bara tillägga att jag tycker bettlöst är kanon, men man kan heller inte såga bett helt och hållet heller. Bettet är aldrig hårdare än handen som kontrollerar det.

Jo, det kan man. Av precis samma anledning som ovan. Det finns inte plats för något bett i hästens mun, så även om det inte gör ont, är det obehagligt. (prova själv att gå runt med en grejj i munnen som du inte kan tugga på, inte kan svälja och inte får spotta ut. Märker du hur mycket saliv man utsöndrar? bara det är väl obehag nog för att välja andra alternativ!)
/Migo
varför alltid envisas med att göra som man alltid gjort?

edit:
kan tänka mig att det är som att gå runt med en JÄTTESTOR piercing i munnen.

Senast ändrad:

Migo skrev:
varför alltid envisas med att göra som man alltid gjort?
Det har jag väl inte sagt att man ska heller? :confused: Jag är för bettlösa alternativ och testar en hel del själv. Fast å andra sidan så stämmer det ju in på mig då: att göra som man alltid gjort - för jag red ju med grimma o grimskaft ibland på min ponny.

Ett huvudlag sitter utanpå huvudet, det finns ingen plats för ett bett i hästens mun, därför blir det obehagligt att har det där, även om tygeln bara hänger!
Likväl inte svar på min fråga :smirk: Jag frågar därför igen!
Vad är det som säger att hästen inte upplever obehag på nosrygg eller halsen (när du tar i halsremmen)?

Kan tänka mig att det är som att gå runt med en JÄTTESTOR piercing i munnen.
Lite väl överdrivet med tanke på att bettet inte genomborrar någon del av hästen... :smirk:

jo..men jag undrar bara var folk får allt ifrån igentligen..sj rider jag på hackamoore ibland och nån gång har man fått den kommentaren att hackamoore är jätteskarp och man kan knäcka nosbenet på hästen så det ska man absolut inte rida med...tycker bara att det är en sån dum kommentar av folk som inte ens har ridit med det och inte klarar av att ta reda på fakta...:cool:

vilse skrev:
En häst som är stark och drog folk ur sadeln.
Varför skulle ett pessoa vara bättre än pelham/jaktkandar eller något annat liknande bett?

Varför just pessoa?

För att pessoat är lyftande...
O nåt måste jag ju ha haft rätt i eftersom det löste problemet hos just den ponnyn som jag rekommenderade det till.
Ärligt talat så föreslog jag först ett gag-bett (alltså det som sidstyckena går igenom bettringen på) men det ville de inte alls höra talas om.
Annars är jag ingen stor anhängare av pessoa, har ridit med det några gånger och tycker inte att jag får den kontakt som jag får med andra bett.

Å andra sidan kan man ju fårga sig varför de frågade mig, ägaren i fråga har 20 års MER erfarenhet än mig.

//Lillan

Kan härstamma från LÅÅÅÅÅNGT bak i tiden då hackamore inte var särskilt snällt utformat och kanske alldeles felplacerat (superlågt ner) och en stark man som rykte till och hade sönder hästens nosben?? :confused: (OBS! Spekulationer och ingen fakta!)

Sånt lever ju kvar sen och det folk hört en gång i tiden sitter kvar och nu tror de att de ska bryta alla ben i kroppen på häststackaren bara de rör på tyglarna lite :rofl:

Eller så är det bara antaganden, att någon gång har någon antagit att ett hackamore borde kunna knäcka nosbenet? Vad vet jag...

Ska en häst aldrig gapa om den är nöjd med sitt bett??
Eller kan den göra det lite ibland ändå? Det borde den egentligen göra..
Jag red min pålle utan nosgrimma en bra tag men satte på den eftersom han blev alldeles för stark och jag ville inte byta bett.
Men nu har jag liksom lärt mig att "rida" fram bromsen och då borde det väl gå att ta bort nosgrimman igen?? :S

*knapplån*

Om det nu var en tråd om bett kan vi inte hålla oss till det då?
Det är väldigt intressant att diskutera tycker jag. Sen kan man väl starta en tråd för eller mot bett o.s.v också istället så slipper vi hamna på villovägar i denna?

-Lånar delvis knapp (för jag har för mig att du kan sånthär? :D )-

Det här med balanserade stänger då? Jag tycker man ser det överallt, speciellt på western- och AR-sidor, att det är "mycket välbalanserade" stänger de säljer. Vad innebär detta?

Vi hade nån spån-tråd om detta för ett tag sen, men jag vet inte om vi kom fram till särskilt mycket. Någon som vet hur detta med balans och stänger fungerar? Är det egentligen så stor skilnad mellan ett handgjort, välbalanserat bett, och ett massproducerat globusbett där ingen ens tänkt tanken?

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
521
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
542
Senast: Edla
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 522
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka