Kunskapsbrist

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare roslagen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 2 376
R

roslagen

Vart är häst-Sverige på väg egentligen, har precis besökt en grossists hemsida och där säljer man muffbett???? Vad i hela fridens namn :devil: :devil: :devil: :devil: Det har hetat eggbett de senaste 30 åren och nu helt plötsligt säljer de dem som muffbett!

Finns det någon här som så att säga aldrig hört talas om ett eggbett? utan är uppväxt med "termen" muffbett???

Sv: Kunskapsbrist

det är precis som i resten av världen....byter man namn på en vara kan man sälja ännu mer eftersom det finns en väldig massa människor som absolut ska ha de senaste även om det är samma grejer som de redan har hemma!!!

roslagen skrev:
Finns det någon här som så att säga aldrig hört talas om ett eggbett? utan är uppväxt med "termen" muffbett???

Nope, men det var tvärtom för mig fram till för nåt år sedan! Alla började kalla eggbetten för Muffbett...

Men vem har börjat med detta? Argumentet att man byter namn på saker för att sälja mer köper inte jag då det gäller bett... Det blir inte lätt att utbilda elever i framtiden när man byter namn på saker och ting, jag vet att den stora postorderfirman brukar komma på "egna" namn på utrustning men detta? Vad har man mer missat? Finns det fler saker som bytt namn som någon vet om?

25. Har ridit på ridskola hela uppväxten, gått hästgymnasium och jobbat som hästskötare i sverige och holland. Och vi har sagt muffbett. Men, det finns ju alltid olika namn på grejor.

Att använda termen eggbett tycker jag tyder på ännu större okunskap samt brist på språkkänsla.

Bettet heter eggbutt på engelska. Äggände, om man översätter det rakt av. Detta just för att mundelen utvidgar sig till en oval där mundelen fäster i bettringen.

Ett ägg och en muff har ju för övrigt hyfsat lika form...

En egg är den vassa delen av en kniv och har knappast med saken att göra.

/Svea, besserwissern, som dessutom vill påpeka att det heter kinnkedja och inte kindkedja.

Jag är ledsen att behöva säga detta men det heter eggbett, för de flesta utom dig, även på svenska. Googla på äggbett och ser hur många träffar du får upp, fyra stycken varav en inte verkar ha med häst att göra.
Googla sedan på eggbett och se vad som händer :devil: där får upp grossiternas och hästaffärenas sidor.

Ska vi gå in på språkkunskaper så vill jag veta vad en muff är för något, och en muff som dessutom har samma form som ett ägg.
Det finns rattmuff, rörmuff, muffen på jackan/tröjan? Ingen av dem liknar ett ägg....

Fast just i holland använde jag nog aldrig det ordet.... :angel: Dom hade nog bara tredelade och kandar där hur som helst. Annars var det ett evigt pusslande och blandande av språ för att få ihop det så folk fattade vad man menade... "Do you know where his grimma is? No? The thing on his head, eh eh...Halster? OK" Så lät det dagarna i ända. För att inte tala om när man skulle försöka kommunicera med farbrorn som mockade (lyx....), som inte kunde ett ord engelska. Puh.
Intressant är att "stå still" uttalas exakt likadant på holländska, fast "sta still", upptäckte beridaren och jag när vi stod och skällde på varsin häst....

Senast ändrad:

Tredelat och kandar.... Det känner jag igen, det var de betten de hade mest av i det stallet jag jobbade i när jag var i Holland.
Fast de har faktiskt en hel del ord som är väldigt lik de svenska orden, så man lärde sig snabbt en del hollänska komando till hästarna!

Vet du inte vad en muff är för något?

Det är en kort, tjock liten tub, företrädesvis gjord av päls, som man stoppar händerna i för att värma sig. Ser ut ungefär som änden på ett tränsbett med fasta ringar och omfamnar händerna på samma sätt som mundelen omfamnar bettringen.

Att i stort sett alla ridsportgrossister är lika obildade är inget jag känner att jag personligen kan eller ska ställas till svars för... Att många personer skriver fel gör inte en sak mer rätt.

I TR används för övrigt det gamla hederliga namnet tränsbett med fasta ringar. En bra benämning, tycker jag.

/Svea the unbeatable besserwisser - som också vet att corral är något man har till hästar, och korall är något som finns i rev i havet.

Kanske du borde ha en plats i Svenska Akademin då :angel:

Undras vad som händer när din häst hetsar upp sig, blir den då uppäggad?!?? :devil:

Senast ändrad av en moderator:

Enligt sveas teorier angående eggbettens stavning så borde ju uppeggad lämpligen stavas uppäggad....allt annat vore ju tydligen fel.
Egg har faktiskt mer än en betydelse...... både på svenska och engelska och en av dessa på varje språk är dessutoma likalydande....

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större... 2
Svar
25
· Visningar
2 051
Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 419
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 967
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 687
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka