Kunskapsbrist

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare roslagen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 2 376
Sv: Kunskapsbrist

...men hon har faktiskt rätt ang namnets historik. Det kommer av "eggbutt" dvs äggände. Stod om det i Ridsport eller nåt för bara några veckor sen.

Och allt i aftonbladet är oxå sant eller :smirk:

Översätter man ordet egg - butt med nybörjarengelska så får man det verkligen till ägg - rumpa.

Känns lite lustigt att SÅ många grossister, hästsportbutiker och folk i mogen ålder skulle ha fel på stavningen angående eggbetten. Ursprungligen var oxå frågan den om vart muffbett-namnet kom ifrån och när det dök upp?
Jag har själv aldrig sett det namnet förräns idag.
Dessutom kan jag inte se en enda liknelse med en muff beskriven ovanför här.

Jag hänvisade tidigare till att man kunde söka äggbett på Google och konstatera hur FÅ träffar man får upp (fyra stycken) då och sedan söka eggbett och kolla hur många man får då, milsvid skillnad vill jag lova.
Sökning på buke på äggbett ger träffar för fem trådar medan eggbett ger 89 stycken. Alltså så menar ni och står för att merparten av svenska hästmänniskor, grossister och hästsportbutiker är så korkade och har fel medan det fåtal som ni representerar skulle ha rätt angående stavningen :crazy:

Egg på engelska = Ägg
Egg på engelska = Egga (driva på)

Butt på engelska = Tjockända, Kolv, Cigarrfimp, Skottsalva, Stöta/stöta till/stånga/stångas

Du menar alltså att Svea har fel och att eggbutt ska översättas till 1: Eggande tjockända (ända)? 2: Eggande kolv? 3: Eggande cigarrfimp? 4: Eggande Skottsalva? 5: Eggande stöt/stångning?

Senast ändrad av en moderator:

Men nu missuppfattar du - vad svea och de andra menar är att det är fel"översatt" från början. Att eggbett är den gängse benämningen är vi ju alla överens om, men egentligen är det en riktigt tragisk halvförsvenskning av ett engelskt uttryck.

-asfalt - hobbyspråkfascist

Senast ändrad:

Jösses...... :eek: varför hetsar du upp dig så....

roslagen skrev:
Enligt sveas teorier angående eggbettens stavning så borde ju uppeggad lämpligen stavas uppäggad....allt annat vore ju tydligen fel.
Egg har faktiskt mer än en betydelse...... både på svenska och engelska och en av dessa på varje språk är dessutoma likalydande....

Det var du som sa det! Jag bara undrar hur du hade tänkt dig?? :devil:

Jag tycker inte att alla verkar vara överens om att det verkligen heter eggbett, en del vill ha det till äggbett och andra använder sig av muffbett, med tillhörande usla förklararingar om varför det skulle heta så.

Däremot är jag med på att det är ett tränsbett med fasta ringar. :p

...och till och med du har ju upptäckt att butt har mer än en betydelse.

På franska heter detta bett exempelvis Filets á olives direktöversätter man det med nybörjarfranska blir detta typ filé - oliv .....kort sagt kanske första bästa ord i ordlistan inte alltid är det korrekta.

Jag tycker inte att alla verkar vara överens om att det verkligen heter eggbett

Inte att det heter så, nej, men att det är den gängse benämningen. Det finns massor av andra ord som också har blivit förvanskade på vägen mellan två språk, och sedan blivit allmänt vedertagna, och inskrivna i ordböckerna, trots att de egentligen från början är felaktiga.

*knapplån*

WOW ! det kryllar verkligen av besserwissers här :D

Ja, och egg också...

Vad du fick uppäggad ifrån fattar jag dock inte.

Vad du fick uppäggad ifrån fattar jag dock inte
enligt svea verkar ju ordet egg enbart höra ihop med knivar som i knivsegg och då måste ju det följdaktligen heta uppäggad när man hetsar upp sig.... :angel:

Muffbett :rofl: det låter som ett vanligt bett inlindat i nosludd :rofl:

Muffbett :rofl: det låter som ett vanligt bett inlindat i nosludd :rofl:
:bow: :bow: :bow: :bow:
Japp, rattmuff, rörmuff, bettmuff.... :)

Fortfarande har heller ingen kunnat ge någon vettig förklaring till namnet Muffbett,men denna var banne mig bäst :angel:

Muff = smeknamn på kvinnans könsorgan. :D

Äh, nu ska jag sova tror jag... :p

...men de tycker ja låter lite väl långsökt...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större... 2
Svar
25
· Visningar
2 051
Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 419
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 967
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 686
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka