Kusk åtalas – piskade sin häst för hårt: "Vitsen är ju att orsaka lidande"

"Lätt maning" är tillåtet enligt förbundsjuristen, undrar om han själv skulle acceptera samma typ av lätta maning. I brottsbalken rubriceras det som grov misshandel när det gäller människor.

Jag har testat att ta emot ett lätt rapp på bar hud för att känna hur det känns och det gör så fruktansvärt ont att man knappt kan fatta, jag använde dock aldrig spöet på hästar innan heller, det är liksom ett av de säkraste sätten att förstöra en häst.
 
Senast ändrad:
Jag tycker det är bra att man reagerar när hästar far illa inom sporten. Och jag hoppas man börjar reagera lika kraftigt emot ridsporten där hästar det också som finns hästar som far illa under tävling.
Det är upp till alla som ser en häst fara illa att agera. Ser du detta ofta på tävling menar du? En genuint nyfiken fråga.
 
Både skador i munnen och sår efter sporrar upptäcks då och då på tävlingshästar. Även blå tunga har uppmärksammat de senaste åren.

"Vanligt med bettrelaterade skador på tävlingshästar"
https://www.tidningenridsport.se/vanligt-med-bettrelaterade-skador-pa-tavlingshastar/
Som jag skrev, jag undrade om du själv sett detta ofta på tävling?
Artiklarna är givetvis tråkiga och ingen häst ska fara illa men studierna i dom två artiklarna är gjorda på bla danska hästar och jag skulle vilja ha utvecklat min fråga till om du sett detta på svenska hästar på tävling här i Sverige?.
Skulle gissa att det faktiskt finns ungefär lika många, om inte fler bettrelaterade på hobbyhästar också. 😞
 
Som jag skrev, jag undrade om du själv sett detta ofta på tävling?
Artiklarna är givetvis tråkiga och ingen häst ska fara illa men studierna i dom två artiklarna är gjorda på bla danska hästar och jag skulle vilja ha utvecklat min fråga till om du sett detta på svenska hästar på tävling här i Sverige?.
Skulle gissa att det faktiskt finns ungefär lika många, om inte fler bettrelaterade på hobbyhästar också.
Första artikeln gjord i Finland och andra i Danmark, att tro att svenskar rider så mycket bättre än danskar och finnar, och att det problem därför inte finns i Sverige låter ganska naivt :confused:

"Dressyrryttare ville starta häst med sår i munnen" - Sverige
https://www.tidningenridsport.se/dressyrryttare-ville-starta-hast-med-sar-i-munnen/

Hobby hästar är svåra att komma åt, däremot sker koll av veterinär inom travsporten mycket oftare än inom ridsporten på tävling.
Så ett första steg vore att alla hästar kontrolleras av veterinär efter tävling, och att alla hästar som har skador stryks/diskvalificeras (=inte får något pris) och startförbud en tid. Och om man ser återkommande problem hos samma ekipage flera ggr kanske man behöver ta i med hårdare metoder.
 
Första artikeln gjord i Finland och andra i Danmark, att tro att svenskar rider så mycket bättre än danskar och finnar, och att det problem därför inte finns i Sverige låter ganska naivt :confused:

"Dressyrryttare ville starta häst med sår i munnen" - Sverige
https://www.tidningenridsport.se/dressyrryttare-ville-starta-hast-med-sar-i-munnen/

Hobby hästar är svåra att komma åt, däremot sker koll av veterinär inom travsporten mycket oftare än inom ridsporten på tävling.
Så ett första steg vore att alla hästar kontrolleras av veterinär efter tävling, och att alla hästar som har skador stryks/diskvalificeras (=inte får något pris) och startförbud en tid. Och om man ser återkommande problem hos samma ekipage flera ggr kanske man behöver ta i med hårdare metoder.
Ja, alla travhästar kontrolleras av veterinär innan start, hästar som tävlar "högre klass" inom ridningen kontrolleras. Det hade inte varit dumt om 90-cm klasserna på häst kontrolleras. Det känns som att det skulle behövas.
 
Första artikeln gjord i Finland och andra i Danmark, att tro att svenskar rider så mycket bättre än danskar och finnar, och att det problem därför inte finns i Sverige låter ganska naivt :confused:

"Dressyrryttare ville starta häst med sår i munnen" - Sverige
https://www.tidningenridsport.se/dressyrryttare-ville-starta-hast-med-sar-i-munnen/

Hobby hästar är svåra att komma åt, däremot sker koll av veterinär inom travsporten mycket oftare än inom ridsporten på tävling.
Så ett första steg vore att alla hästar kontrolleras av veterinär efter tävling, och att alla hästar som har skador stryks/diskvalificeras (=inte får något pris) och startförbud en tid. Och om man ser återkommande problem hos samma ekipage flera ggr kanske man behöver ta i med hårdare metoder.
Var ska resurserna till det tas från menar ni som är för detta? Vi har veterinärbrist i Sverige, hur det nu kan ha undgått någon i djurkretsar, det är många gånger svårt att få ut en veterinär för en LA, att få ut veterinär för minsta lokaltävling ser jag som tävlingsarrangör som en omöjlighet med tanke på den arbetsbörda som ligger på veterinärkåren idag.
 
"Lätt maning" är tillåtet enligt förbundsjuristen, undrar om han själv skulle acceptera samma typ av lätta maning. I brottsbalken rubriceras det som grov misshandel när det gäller människor.

Jag har testat att ta emot ett lätt rapp på bar hud för att känna hur det känns och det gör så fruktansvärt ont att man knappt kan fatta, jag använde dock aldrig spöet på hästar innan heller, det är liksom ett av de säkraste sätten att förstöra en häst.
Menar du att en lätt maning gör ont? En lätt maning gör inte ondare än om en vän lägger handen på axeln. Gör det ont är det inte lätt.
Uttalandet om att det är meningen att det ska göra ont är bara genomvidrigt och något man hoppades skulle vara borta ur människors tankevärld vid det här laget. Det finns några enstaka tillfällen när göra ont är ok typ om hästen fryser fast mitt på en väg och det kommer en lastbil, men hur ofta sker sådant?
 
Var ska resurserna till det tas från menar ni som är för detta? Vi har veterinärbrist i Sverige, hur det nu kan ha undgått någon i djurkretsar, det är många gånger svårt att få ut en veterinär för en LA, att få ut veterinär för minsta lokaltävling ser jag som tävlingsarrangör som en omöjlighet med tanke på den arbetsbörda som ligger på veterinärkåren idag.
Jag är i teorin för att ha veterinärbesiktningar på alla nivåer av tävlingar, och har faktiskt upplevt det också eftersom vi hade det så inom islandshästsporten ett tag. Numera är det borttaget och veterinärbesiktning sker bara på de hästar som tävlar passlöp. Det var ju ett j-a meck med att få tag på veterinär till minsta klubbtävling såklart, och det var faktiskt inte på de tävlingarna som det upptäcktes en massa sår i munnar osv, utan på större tävlingar med ekipage på högre nivå. Sorgligt, men sant. (och det är ju min erfarenhet på de tävlingar jag varit på, knappast tillräckligt stort statistiskt underlag, men det berörde mig extremt illa när en elitungdomsryttare skulle försöka "snacka igenom" sin häst som hade sår i munnen - nej, han fick givetvis inte starta!)
 
Första artikeln gjord i Finland och andra i Danmark, att tro att svenskar rider så mycket bättre än danskar och finnar, och att det problem därför inte finns i Sverige låter ganska naivt :confused:

"Dressyrryttare ville starta häst med sår i munnen" - Sverige
https://www.tidningenridsport.se/dressyrryttare-ville-starta-hast-med-sar-i-munnen/

Hobby hästar är svåra att komma åt, däremot sker koll av veterinär inom travsporten mycket oftare än inom ridsporten på tävling.
Så ett första steg vore att alla hästar kontrolleras av veterinär efter tävling, och att alla hästar som har skador stryks/diskvalificeras (=inte får något pris) och startförbud en tid. Och om man ser återkommande problem hos samma ekipage flera ggr kanske man behöver ta i med hårdare metoder.
Du har fortfarande inte svarat på frågan utan länkar bara till artiklar.
 
Jag har varit med om att se renodlat piskande av en häst på en hopptävling (på framhoppningen). Gick då och bytte några ord med överdomaren.
Bra att du agerade. Överdomare här nere står ofta och övervakar framridning och framhoppning men det är svårt för dom att vara överallt hela tiden så det är bra när andra reagerar och säger till.
 
Jag är i teorin för att ha veterinärbesiktningar på alla nivåer av tävlingar, och har faktiskt upplevt det också eftersom vi hade det så inom islandshästsporten ett tag. Numera är det borttaget och veterinärbesiktning sker bara på de hästar som tävlar passlöp. Det var ju ett j-a meck med att få tag på veterinär till minsta klubbtävling såklart, och det var faktiskt inte på de tävlingarna som det upptäcktes en massa sår i munnar osv, utan på större tävlingar med ekipage på högre nivå. Sorgligt, men sant. (och det är ju min erfarenhet på de tävlingar jag varit på, knappast tillräckligt stort statistiskt underlag, men det berörde mig extremt illa när en elitungdomsryttare skulle försöka "snacka igenom" sin häst som hade sår i munnen - nej, han fick givetvis inte starta!)
Nä i teorin säkert en jättebra tanke men som jag ser det en ren omöjlighet i praktiken att få till veterinär på alla tävlingar.

kl
Vi får väl ses som relativt vana tävlingsfolk just nu, har fyra ponnyer på varierande nivå och har sedan tävlingarna öppnade tävlat näst intill varje helg från klubb till nationell, ena medlemsklubben anordnar också ett par enstjärniga och ett meeting på högsta nivå som vi är med och planerar. Det är SVÅRT att få fatt i en veterinär idag, det hade inte fungerat om det ska ut veterinär på varje tävling. Det finns inte veterinärer till det och man får också betänka att de flesta tävlingar går på helger - veterinärer har så hög arbetsbelastning idag att de inte gärna ställer upp att jobba på sin lediga dag.
Jag är fortfarande nyfiken på hur de som förespråkar veterinärer på varje tävling tycker vi ska lösa det när vi faktiskt inte har veterinärer nog att ens kunna ge djur den grundläggande vård som behövs utanför tävling dygnet runt i Sverige idag?

När vi har varit runt och tävlat kan jag dock säga att domarna tar betydligt mycket större ansvar i de enstjärniga (lokala) tävlingarna än i de trestjärniga (nationella). Har sett flera maningar på högre ponnynivå inne på banan som de inte brytt sig om alls trots att det sett allmänt illa ut, medans på lägre ponnynivå är de väldigt tidiga med att säga till ryttaren att vara försiktig med spöt/hjälperna. Sedan är det faktiskt så att ser man som åskådare något som inte är okej, då går man väl till domaren och talar om det? Jag är själv förvånad, för jag kommer ihåg hur det var på ponnytävlingarna när jag var liten själv, men kan konstatera att det blivit betydligt mycket bättre nu och det är betydligt lugnare på lägre ponnytävlingar idag än det var då.
 
Du har fortfarande inte svarat på frågan utan länkar bara till artiklar.
Svarade inte på din fråga eftersom den är så korkad :banghead:
Men som svar: NEJ jag går inte runt på tävlingar och ger hästarna lugnande och öppnar deras munnar med en munstege för att kolla ifall de har sår i munnen.

Däremot ser man på endel tävlingar hur folk sliter hästen i munnen, så man kan ju bara anta hur det känns i hästens mun och hur det troligen skulle se ut ifall man gav hästen lugnande och öppnade munnen. Man ser även endel fula slag med spön och kickar med sporrar, speciellt om hästen vägrar på ett hinder.

Och de artiklar jag länkat till visar att en stor andel tävlingshästar i Finland och Danmark har skador pga utrustning. Att svenskar skulle rida så otroligt mycket bättre än finnar och danskar att svenska hästar inte får skador tror jag inte på.
 
Svarade inte på din fråga eftersom den är så korkad :banghead:
Men som svar: NEJ jag går inte runt på tävlingar och ger hästarna lugnande och öppnar deras munnar med en munstege för att kolla ifall de har sår i munnen.

Däremot ser man på endel tävlingar hur folk sliter hästen i munnen, så man kan ju bara anta hur det känns i hästens mun och hur det troligen skulle se ut ifall man gav hästen lugnande och öppnade munnen. Man ser även endel fula slag med spön och kickar med sporrar, speciellt om hästen vägrar på ett hinder.

Och de artiklar jag länkat till visar att en stor andel tävlingshästar i Finland och Danmark har skador pga utrustning. Att svenskar skulle rida så otroligt mycket bättre än finnar och danskar att svenska hästar inte får skador tror jag inte på.
Hur menar du att veterinären både ska hinna besikta och titta på tävlingarna? När vi ridit, framförallt högre tävlingar på nationell nivå, är det mer regel än undantag att domare kollar bett och utrustning, man får väl förutsätta att de skulle reagera på blod då också, när ryttarna kommer ut från banan. Min uppfattning är också att speakern säger till där det behövs om spöt används på banan. Men de kan inte vara överallt - lika lite som veterinären på travet kan vara överallt.

Undrar fortfarande hur du tycker det ska lösas rent praktiskt med veterinär på varje tävling från lokal nivå med tanke på att vi inte har några veterinärer?
 
Svarade inte på din fråga eftersom den är så korkad :banghead:
Men som svar: NEJ jag går inte runt på tävlingar och ger hästarna lugnande och öppnar deras munnar med en munstege för att kolla ifall de har sår i munnen.

Däremot ser man på endel tävlingar hur folk sliter hästen i munnen, så man kan ju bara anta hur det känns i hästens mun och hur det troligen skulle se ut ifall man gav hästen lugnande och öppnade munnen. Man ser även endel fula slag med spön och kickar med sporrar, speciellt om hästen vägrar på ett hinder.

Och de artiklar jag länkat till visar att en stor andel tävlingshästar i Finland och Danmark har skador pga utrustning. Att svenskar skulle rida så otroligt mycket bättre än finnar och danskar att svenska hästar inte får skador tror jag inte på.
Nu är det du som är korkad. Jag har frågat upprepade gr om du sett något själv på tävlingar. Du hade kunnat svara ett enkelt nej på den fråga. Ironiskt att det alltid är folk som aldrig sett ngt själv irl eller ens är på tävlingar som gnäller om hästars välfärd. 🙄
 
Hur menar du att veterinären både ska hinna besikta och titta på tävlingarna? När vi ridit, framförallt högre tävlingar på nationell nivå, är det mer regel än undantag att domare kollar bett och utrustning, man får väl förutsätta att de skulle reagera på blod då också, när ryttarna kommer ut från banan. Min uppfattning är också att speakern säger till där det behövs om spöt används på banan. Men de kan inte vara överallt - lika lite som veterinären på travet kan vara överallt.

Undrar fortfarande hur du tycker det ska lösas rent praktiskt med veterinär på varje tävling från lokal nivå med tanke på att vi inte har några veterinärer?
Eftersom veterinären kan upptäcka detta under travet och agera så tycker jag inte det borde vara orimligt med samma kontroll inom ridsporten.
Eftersom travet kan lyckas ha veterinär på plats vid varje tävling så borde det inte vara omöjligt att försöka med samma sak på ridtävlingar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En man fångades på film när han red en liten ponny samtidigt som han upprepade gånger piskade ponnyn på kroppen men också på huvudet...
Svar
0
· Visningar
651
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter ett lopp på Åbytravet förra året misstänktes en kusk för djurplågeri. Länsstyrelsen ansåg att han hade piskat sin häst för hårt...
Svar
0
· Visningar
302
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu åtalas en travkusk för brott mot djurskyddslagen efter att ha piskat en häst under ett lopp på Bergsåker i september förra året .
Svar
0
· Visningar
400
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En travkusk från Sörmland åtalas för djurplågeri efter att ha piskat sin häst på ett sätt som inte är tillåtet. Det framgår av en...
Svar
0
· Visningar
268
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp