Kusk åtalas – piskade sin häst för hårt: "Vitsen är ju att orsaka lidande"

Eftersom veterinären kan upptäcka detta under travet och agera så tycker jag inte det borde vara orimligt med samma kontroll inom ridsporten.
Eftersom travet kan lyckas ha veterinär på plats vid varje tävling så borde det inte vara omöjligt att försöka med samma sak på ridtävlingar.

Travet har 1-4 tävlingar/dag.

Hur många hopp/dressyr/fälttävlan är det under en helg i hela landet?
 
Travet har ofta sina egna så kallade banveterinärer som de knutit till sig. Tex Solvalla har en veterinär som under avelssäsong jobbar på ett större stuteri. Varför jag vet de? För att hon har seminerat min häst men även kollat henne inför löp så hon varit fräsch och alert inför start 😆 Oftast har de två som är knutna till varje banan iaf den ena måste utgå pga av olika orsaker.

Men vi har veterinär brist i Sverige och de börjar märkas speciellt här på landsbygden.
 
Travet har 1-4 tävlingar/dag.

Hur många hopp/dressyr/fälttävlan är det under en helg i hela landet?
Hur många tävlingar har redan en veterinär som besiktar hästarna innan start? hur många tävlingar saknar veterinär på plats?
Varför är det fel att försöka eftersträva att försöka ha veterinär på plats?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En man fångades på film när han red en liten ponny samtidigt som han upprepade gånger piskade ponnyn på kroppen men också på huvudet...
Svar
0
· Visningar
649
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter ett lopp på Åbytravet förra året misstänktes en kusk för djurplågeri. Länsstyrelsen ansåg att han hade piskat sin häst för hårt...
Svar
0
· Visningar
301
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu åtalas en travkusk för brott mot djurskyddslagen efter att ha piskat en häst under ett lopp på Bergsåker i september förra året .
Svar
0
· Visningar
400
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En travkusk från Sörmland åtalas för djurplågeri efter att ha piskat sin häst på ett sätt som inte är tillåtet. Det framgår av en...
Svar
0
· Visningar
268
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp