Bukefalos 28 år!

Kutzmann maratonvagn

Ryver

Trådstartare
Jag har planer på att beställa en maratonvagn.. Funderar på Kutzmann.. Jag har en islandshäst i c-ponny mått.. Dom hade en vagn på 135kg som verkar ok. Förutom konstigt placerade groomhandtag men det kunde beställas annorlunda:). Någon med erfarenhet av vagnen? Är det en ok vagn till ett bra pris?
 
Sv: Kutzmann maratonvagn

Oj, vad svårt att svara på.

Jag tror faktiskt detta är högst personligt, hur man väljer maratonvagn. Märk väl att jag inte vet vad en Kutzman kostar alls och vet inte om den är dyr eller "billig", prisvärd eller bäst modell. Jag har inte kört en maratonvagn av det märket. Däremot en dressyrvagn som jag gillade jättemycket men som tyvärr var lite tung för min häst.

Har man möjlighet så kan man säkert få komma och testa vagnar på respektive märke (det finns ju en del märken och återförsäljare). Ta med sig sin fasta groom om man har någon så man tillsammans kan känna på vagnen. Både groom och kusk måste ju känna hur den känns bra.

Har man inte möjlighet att testa en så får man nog chansa.

Det bästa som finns är ju om man kan hitta en skön vagn att köra och grooma för mindre pengar än en dyr, vilket märke det än är.
Det sämsta vore att ha köpt en dyr vagn för att man tror att den är bättre och inte trivas med den.

Det är nog mer smak (pengar?) än märke som bestämmer vilken vagn man vill ha i slutändan. Jag tvivlar på att själva materialet, hållbarheten och komforten i stort påverkas av märket.

Om vi pratar service och hjälp så kan jag säga med gott samvete att de märken jag haft att göra med i sverige är ärliga och inte några försäljar-försäljare som bara vill kränga vagnar utan att bry sig. De vill att man ska vara nöjd.

Inte blev det lättare av mitt svar, inte?
 
Senast ändrad:
Sv: Kutzmann maratonvagn

Ja, lätt är det ju inte att välja.. Jag har bara kört Tidaholm innan och älskar x-tremen! Men jag är tveksam om den kanske blir lite för stor för c-ponny... Fast jag vet ju att många har den till det..
 
Sv: Kutzmann maratonvagn

Tror inte den är för stor till en C-Ponny och Mats på Tidaholm kan ju anpassa den också om du vill ha något särskilt tillpassat.

Vi har också en Extreme efter haft div Polen tillverkade vagnar och jo vi tycker det är stor skillnad på kvalitén och anpassningen av konstruktionen och hade utan vidare valt en Tidaholmsvagn nästa gång också :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
312
Senast: ryujaneiro
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 541
Senast: WBanna
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 117
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 006
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp