• Fälttävlan
  • Trådstartare Trådstartare millan1986
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 587
M

millan1986

undrar bara om kvalen är som förra året, en 90cm å en 100cm klass med max 4 fel gäller fortfarande för debutant.är inte så jättevan å duktif med ft än men tycker det är buskul =) får någon annan kvala hästen? jag ahr flera hästar eller måste jag själv rida allihopa om jag ska starta deb?

Sv: kval??

Hej!

Ja det är samma regler som förra året, men man får räkna resultat från och med 1 oktober året innan, vilket är tillagt för i år.
Du måste själv kvala alla hästar själv, de tär ekipaget som räknas och inte ryttare och häst var för sig.
Nya regler för FT finns på ridsport.se där du kan söka på TR fälttävlan så får du fram alla regler!
Lycka till! :)

Men ni har de ju ändrat nåt med ryttarboken, om inte jag fattat fel? Att ens tränare ska fylla i att man får tävla eller nåt sånt väl? Men jag har redan fälttävlanskortet, räcker det att kvala som vanligt då? Tävlade fälttävlan första gången förra säsongen och då räckte det ju med kortet, och ingen tränare som behövde godkänna nåt.

Jag förstökte läsa TR om hur det var med fälttävlanskortet om man behöver det numera men jag blev inget klok. Räcker det med att en tränare godkänner oss som ekipage och sedan man kvalar med två rundor med max 4 fel i 90 cm för att få starta en debutant?
Från en som vill ut och tävla fälttävlan igen efter 12 år uppehåll!!

*KL*

Angående kvalen, är det max 4 (eller 8?) fel per klass eller totalt på två starter?

Måste man kvala i 100 cm om man ska starta FT i 90 cm?

Är det bara två kvalstarter som krävs om man får "godkänt" antal fel?

*KL*

Angående kvalen, är det max 4 (eller 8?) fel per klass eller totalt på två starter?

Måste man kvala i 100 cm om man ska starta FT i 90 cm?

Är det bara två kvalstarter som krävs om man får "godkänt" antal fel?

Det är totalt på två starter som gäller. Endast grundomgång räknas. För att starta 90 cm ft kvalar du i 100 cm banhoppning. Nej nu blev jag lite fundersam - jag tror du får rida ett av kvalen i 90 också. Måste kolla TR.
Endast 2 kvalstarter räcker.

Jag passar på att låna tråden lite om det är okej.
Förra året red jag lätt klass, innebär det att jag kan starta på lätt klass iår den första starten jag gör eller måste jag kvala i debutant igen? Det enda jag behöver är väl hoppkvalen i 1.10?

Mom 410 Kvalificeringsregler och övriga åldersbestämmelser i Tr kan man läsa "2 hoppkval med max 8 fel (ex 0+8 eller 4+4) (säsongskval)......
”H”
För 90-klass ska ett hoppkval göras på minst samma hopphöjd som terränghindrens höjdmått och ett kval på hinderhöjd överstigande denna med 10 cm.
”P” och ”H”
För övriga klasser ska kvalificeringen ske på nivå med hinderhöjder överstigande terränghindrens höjdmått i resp klass med minst 10 cm."

Men jag hittar inte hur det är med fälttävlanskortet!!

Det står på ett ställe i TR att det räcker med kval och fälttävlansmärke I men på ett annat står det att det krävs fälttävlanskort

"90 och P70-klass
Grönt kort och fälttävlansmärke I (antecknat i ryttarboken enligt nedan)"

"Ryttare på ridhäst respektive ponny, som tidigare inte genomfört någon fälttävlan, ska före första start ha avlagt godkänt prov för Fälttävlanskortet."

Jag passar på att låna tråden lite om det är okej.
Förra året red jag lätt klass, innebär det att jag kan starta på lätt klass iår den första starten jag gör eller måste jag kvala i debutant igen? Det enda jag behöver är väl hoppkvalen i 1.10?

Putta upp!

Under förutsättning att du kom runt lätt klassen du red så räcker det med hoppkval.

Till FirstAttempt: det är nog bara skrivfel de lyckats med, det heter fälttävlansmärke (men kallas ofta Fälttävlanskort)

Hette från början fälttävlanskort. När man lade till ett ytterligare prov inför 1* så "döptes " det om till märke I och II. Felskrivning bara, det betyder samma sak, fälttävlanskort och märke I. Numera är märke II en specialträning med konditionskontroll istället för banhoppningsträning som innan.

Om man inte startat debutant förut men har FT-kort så måste man alltså rida en 90 och en 100 cm hoppklass på tävling och få resultat i sin ryttarbok?
Går detta bra på vilken lokaltävling som helst eller måste det vara något speciellt kval? De ska ha nån form av träningshoppning med kval för FT här i länet den 8 feb men jag kan inte vara med då, tycker det måste gå att kvala på en vanlig tävling?

Tilläg till Betsibets kommentar:

Klippt från TR:
För att få starta i klass ska ryttare och häst, förutom att tillsammans ha genomfört hoppkval enligt ovan, under kvalificeringsperioden, dvs innevarande och föregående kalenderår, antingen ha genomfört klass med samma svårighet eller med kvalificerande resultat minst genomfört:
90 och P70-klass
Grönt kort och fälttävlansmärke I (antecknat i ryttarboken enligt nedan)
100 P80 och P90 Två klasser på lägre nivå
CNC*/CNCP*/CCNP* Godkännande genom auktoriserad fälttävlanstränare av ekipagets tillräckliga kvalifikation för klassen. Härutöver krävs ”H” fyra klasser på närmast lägre nivå varvid dock två av de genomförda klasserna får innehålla max 20 straffpoäng vardera för hinder i terrängmomentet resp ”P” två klasser på närmast lägre nivå.

Slut klipp TR.

DVS dina 90kval gäller en period oavsett om du kom runt eller ej.

/Anna

Kalas, blev lite orolig där när de anordnade en speciell kvaldag och tänkte att 'hjälp, måste man kvala på speciella tillfällen :crazy: ' men det var ju tur det var som jag trodde!

Då är det bara att ha is i magen och kvala när jag ändå ska ut och tävla hoppning :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 429
Senast: Edla
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 192
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
13 354
Senast: Valle
·
Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
1 065
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka