Kvalite på manen...?

lady_vip

Trådstartare
Jag äger en skäckflicka och har haft henne sedan hon föddes, eftersom hon är skäck så har hon både svart och vit man och svans, vilket ger mig huvudbryderier.

Vi kan börja med manen. Ca 25% av manen är svart, inklusive pannluggen, så ca 20 cm neråt mankammen, resten är vitt. När hon föddes var det svarta helt krulligt, men det vita rakt.

Hon är nu snart 4 år och jag har låtit hennes man växa om man bortser från några ansningar då det har sett ovårdat ut. Hon har alltså rätt lång man vid detta laget. Det vita har passerat halvmetern utan problem, men det svarta är ca 2 dm och har varit så i några år nu, det växer inte...? :confused:
Det är dessutom en helt annan kvalite. Det vita är starkt, lite som människohår, fint och glansig. Ni kan tänka er som på en arab med lång man (jag vet, konstiga förklaringar). Men det svarta är numera rakt, men sprött och ger en rufsig känsla, lite islänning över det hela.

Självklart blir det ju mer tyngd i det vita, därför är det inte så flygigt, men det ser ut som om det satt på 2 olika hästar.

Svansen är också speciell. Det svart är nämligen lockigt, men det vita är spikrakt...

Vad beror detta på?? Nån som vet?? Har svart tagel i allmänhet sämre kvalite och växer långsammare...? Kan ju knappast stämma med tanke på alla travare med lång man...

Löjlig fråga, jag vet, men jag funderar mycket på det och många frågar, men jag har inga svar, hon har ju alltid sett ut så... Kan det bero på att hon har olika raser i sig..? Men varför skulle det slå igenom så att inte lite av det vita är sprött och tvärtom..? Det är helt klara gränser och man ser tydlig skillnad.

//E

Sv: Kvalite på manen...?

Låter skumt :crazy: Men ibland har det ju med färgen å göra. min fux har alla möjliga färger i sin svans å dem svarta e "tåligast" om man säger så. Hade ett sånt stå som armband i en månad på sommaren (då man badar, cyklar, "leker" m.m) utan att det gick sönder. Medans dem andra stråna går "av" rätt lätt. :crazy: :confused:

Intressant fråga! Jag har också en skäck med tvåfärgad man och svans. Hos honom är det precis som du beskriver, det vita är mjukt och yttepyttelite vågigt medans det svarta är mer som tagel i allmänhet, lite grövre och krusit.

Vad gäller hållbarheten så är det svarta taglet väldigt skört. Första dagen i min ägo ryckte jag av misstag av hela pannluggen. Han ville ge sig iväg och jag högg tag i luggen och stod plötsligt med den i handen. Det har aldrig hänt förut.

Även pälsens kvalitet är olika. Det vita är jättemjukt med långa strån fast glest mellan dem medans det bruna är lite kortare och tätare. Man kan känna övergången mellan vitt och brunt genom att dra lätt med handen ungefär som hos leoparden.

/My

Hej
Hoppas allt är väl med er, det var ju så länge sedan. Hur går det för er, du får gärna PM:a.
Jag har en svartskäck. Hans man är lite vit och mycket svart och som bebis hår. Den är som silke. Svansen är mest vit med lite svart i mitten den är lite grövre tagel i den. Jasmin hade silikes man.
M vH Mannis

Jag har funderat på det länge, jag menar, det är ju en och samma häst men helt olika typer av tagel...?

Typiskt skäckar kanske...? Funderade då på ex paint och pinto, om de har samma fenomen där. De är ju avlade länge, min är ju allt möjligt.

//E

Jo, det vita är ju som Jasmins man, fast tjockare, det svarta däremot är som en islandshäst, fast sprödare.

PM:ar om hur det går med tösen.

//E

Det är väl inget typiskt för färgen, men kanske är det så att de gener som gav svart hår även gav en helt annan hårtyp än det vita håret?
Det tycker jag att man ser ganska ofta på skäckar och andra tvåfärgade.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inredningstråden nr3
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka