Kvalitetsbedömning?

C

chimoza

Jag vet inte om detta är rätta sidan för denna tråden, men annars får moderatorn flytta den!

Det är så här att jag skulle behöva lite hjälp och info om vad som gäller vid kvalitetsbedömningar.
Jag har precis köpt ett 4 årigt sto. Hon är e. Rambo och har gått på lösdrift tills i augusti, när min vän köpte henne. Alltså reds hon inte in som tre åring. Hon har sedan dess lagt grunden i all hantering, tömkört, longerat, tränsvan, sadelvan, ridits i skritt, trav och idag för första gången galopp med ryttare något varv. Men inte i form lr något mer. Löshoppad ett par ggr är hon också. Jag ska hämta henne i början av mars (köpt henne av min vän pga. att hon blivit gravid) och jag älskar hästen.
Hon är ju därför inte visad på 3 årstestet, men jag vet inte om hon kommer bli helt klar och redo inför kvalitetsbedömningen som är i höst. Hon ligger ju i princip ett år nästan efter, i utbildningen. Jag funderar på att föl på henne sedan om något eller några år, så då kan det vara bra att fått henne bedömd eller? E jag helt ute och cyklar nu? Eller finns det senare visningar som man kan visa som 5 eller 6 åring istället?
Så min fråga till er är; jag undrar om ni tycker att jag ska satsa på bedömningen i höst eller inte? Är den viktig? Jag vill ju inte stressa hästen. Är det för tidigt kanske man ska lägga ner tanken?Vad bör hästen kunna och hur mkt tittar domarna på ridbarheten?..eller dum fråga kanske...de tittar troligtvis mkt på gångarterna och hur balanserade de är. Ska man i sådana fall lämna henne till någon som visar och rider henne åt mig eller ska jag göra det själv?skriv gärna ner hur ni skulle gjort och ge mig era åsikter....

Och om någon har visat sin häst så får ni gärna berätta hur det gick.
Tack på förhand!//:confused:
 
Sv: Kvalitetsbedömning?

Vill du bara ha ett utlåtande på henne så finns det en del "vanliga" utställningar att visa dem på, i alla åldrar.
Jag tycker du ska ta det lugnt, ni ligger så pass långt efter så det är dumt att pressa fram något.
 
Sv: Kvalitetsbedömning?

Okej tack så mycket för rådet...:)
ska nog ta det lugnt och ge henne tid, så att hon får en bra grundutbildning! och som sagt inte pressa henne.
 
Sv: Kvalitetsbedömning?

Jag skulle anmäla stoet och sedan träna på i hennes takt. Är hon färdig så visa henne annars blir du några hundralappar fattigare. Hellre det än att stå med en häst som blev klar i tid och inte få vara med.

Du kan alltid visa henne löshoppad, löshoppa 1 ggr/v fram tills betet och ägna lite mer krut på ridningen istället. Halvblod har inte direkt så många utställningar de kan visas på.

Jag köpte ett sto i april som 4 åring som då var helt ohanterad. Vi blev färdiga i tid + några veckors bete där hon var helt fri från arbete.
 
Sv: Kvalitetsbedömning?

Okej kan man bara avboka då om hon inte skulle vara färdig? jag kanske ska göra det då! och se hur det går...:)
 
Sv: Kvalitetsbedömning?

förresten glömde fråga hur det gick? lite *nyfiken..*
 
Sv: Kvalitetsbedömning?

Ingen kan tvinga dig att åka så längde du har betalat;) Du eller hästen kan ju bli sjuka samma dag eller några dagar tidigare. Är hästen sjuk och man har veternärintyg så får man delar av anmälningsavgiften åter. Huvudsaken är att man ringer och berättar att man inte kommer så arrangörerna vet om det.

Mitt sto gick fint i alla gångarter men var ingen stjärna varken på gångarter el hoppning. Fick 6-7 or på det mesta. Dock hade hon inte kunnat fått bättre då hon var en medelmåtta. Idag tävlar hon 1.30 med nuvarande ägare. Har vuxit i sin kropp och höjt sina exteriörpoäng från 36 till 38p.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 013
Senast: tuaphua
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 545
Senast: Boj
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 824
Senast: Happimess
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp