Bukefalos 28 år!

Kvalregler till SM

skjona

Trådstartare
Är det någon som vet hur många ekipage som kvalat till ponny SM i år efter att de nya reglerna har införts?
Själv tycker jag att reglerna är väl hårda!Förr räckte det ju med att starta och slutföra en MSV A men nu måste ju C-ponnysar ha en felfri runda och D-ponnysar till och med två felfria,det kan inte vara många som fixar det.....
Därtill är ju inte kvaltillfällena så överdrivet många heller.
 
Sv: Kvalregler till SM

Men de tidigare kvalreglerna medförde tyvärr att allt för många startat SM fast de egentligen kanske inte "hör hemma där". Dvs att de egentligen inte är redo för den typ av tävling och svårigheter som en SM bana medför. Och det är väl varken schysst mot hästen eller ryttaren? Tycker faktiskt de nya kvalreglerna verkar rimliga. Ska man rida ett SM bör man ha en viss stabilitet på den aktuella nivån, annars är det bättre att avvakta och kanske satsa på SM året efter:)
 
Sv: Kvalregler till SM

Jag vet inte om jag köper det... Nu var det visserligen ganska länge sedan jag var i "SM-svängen", det var på den tiden då det antingen räckte med att gå runt Msv A eller gå runt med högst 8 fel (beroende på år). På den tiden tycker jag inte att det var många som startade SM fast de inte "hörde hemma där", jag själv kvalade inte på felfria ritter men tog mig ändå till A-final flera gånger och tog även ett brons som bäst. Det man ska tänka på, tycker jag, är att Msv A är svårt! Att man har en rivning eller två betyder inte att man inte är stabil i klassen, utan helt enkelt att det är en svår klass. Nu måste ekipagen ha blivit bättre än vad de var förr, för med dagens regler hade vi inte varit många som tävlat SM då. 1996 var det ganska få som klarade 8 felsgränsen på inomhus-SM om jag inte minns fel... Det jag försöker säga är att jag tycker att TS fråga är befogad!
/Lady_S
 
Sv: Kvalregler till SM

Tack för ditt stöd!
Tror knappast att det var problemet att det var för många som kvalade till SM med de tidigare reglerna. jag vet inte riktigt varför det ändrades och därför ställer jag frågan här.
Klassens svårighetsgrad är ju den samma det går ju också i MSV A precis som kvalomgången.Att vara stabil i den klassen kan man vara även om man får ett litet tidsfel t.e.x för tiden är väldigt knapp eller ett litet pet.
Hörde men vet inte om det är sant att det var 5 stycken D ponnysar som kvalat i år.....
 
Sv: Kvalregler till SM

Tror det är fler än fem, för jag har 3 st kompisar som har kvalat in på D-ponny så det är nog fler än bara dem och två till. Men ja, jag tycker också att gränsen är lite för hög, den borde åtminstone sänkas till en felfri ritt för C och D.
 
Sv: Kvalregler till SM

Jag fick svar på just denna frågan idag från Svenska Ridsportförbundet.
Man ansåg att ekipagen som kvalat innan inte varit mogna för detta utan därför höjdes kvalkraven.

Tycker ändå att det blir tokigt eftersom kraven inte höjts på B ponny och det är väl där de mest orutinerade ekipagen kommer ifrån?
Rider man en C eller D.ponny på den höga nivån måste man vara ganska rutinerad och rida bra.
Nu blir det en kraftig snedfördelning mellan en stor mängd kvalade B ponnysar och få C och D ponnysar.
 

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 328
Senast: TinyWiny
·
Tävling Jag har lite olika frågor angående att kvala unghäst då det finns väldigt lite information om detta. Jag har en 6årig D ponny som jag...
Svar
1
· Visningar
990
Senast: miniola
·
Dressyr hej! Jag är så himla besviken och depp just nu! Tänkte ännu en gång läsa på Om SM då jag aldrig hittar ngn bra källa. Har längtat sååå...
Svar
10
· Visningar
2 096
Senast: Thathorse
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 227
Senast: Ewelina02
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Var vill vi bo?
  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp