Sukralos är sötningsmedlet som smakar minst vidrigt enligt mig.

Aspartam och acesulfam-k är riktigt vidriga, på nivå spotta ut.

Stevia går an.

Är det verkligen genetiskt specifikt för aspartam, eller handlar det om tränade smaklökar mer generellt?
Jag förstod att det handlar om att det finns 1 sorts receptor för sött på tungan, men ett antal för beskt. Hos majoriteten binder sötningsämnet bara till sötreceptorn, på samma vis som socker. Men hos en del människor binder sötningsämnet också till någon eller några av besk-receptorerna, varpå det smakar mystiskt. Olika hos olika personer hur det smakar och vilka sötningsämnen som funkar eller inte.

Jag tycker acesulftam-k är värst, tätt följt av aspartam. Stevia går an, men ger en sliskig obehaglig eftersmak.
 
Sukralos är sötningsmedlet som smakar minst vidrigt enligt mig.

Aspartam och acesulfam-k är riktigt vidriga, på nivå spotta ut.

Stevia går an.

Är det verkligen genetiskt specifikt för aspartam, eller handlar det om tränade smaklökar mer generellt?
spännande! Jag tycker aspartam är helt OK.
Stevia däremot är fullkomligt vidrigt.

Är det som med korander? Somliga klarar det inte andra tycker det är gott.
 
Lindahls har väl sötningsmedel i typ alla sina kvargar och yoghurts?

Nä. Jag skulle bli rätt grinig om jag köper en naturell produkt och den visar sig vara sötad, oavsett om det är socker eller sötningsmedel. :confused:

20240123_212759.jpg
 
spännande! Jag tycker aspartam är helt OK.
Stevia däremot är fullkomligt vidrigt.

Är det som med korander? Somliga klarar det inte andra tycker det är gott.

Jag tycker att koriander både smakar diskmedel och kan vara gott 😂. Men det är för att jag vant mig vid det, med mening, för att det passar så bra till indisk, thai, och vietnamesisk mat.
 
Jag tycker att koriander både smakar diskmedel och kan vara gott 😂. Men det är för att jag vant mig vid det, med mening, för att det passar så bra till indisk, thai, och vietnamesisk mat.

Dito! Det tog ett par försök att vänja sig, men nu tycker jag att det är gott (och snudd på livsnödvändigt) i vissa rätter.

Kriek är en annan sak som kan vara klurigt, och det tycker jag både kan vara gott eller mest smaka blod. Där finns det inte vad jag vet någon känd orsak till fenomenet, men eftersom det är troligt att det är hemjärn man känner så har jag en gissning om pH i munnen.
 
Dito! Det tog ett par försök att vänja sig, men nu tycker jag att det är gott (och snudd på livsnödvändigt) i vissa rätter.

Kriek är en annan sak som kan vara klurigt, och det tycker jag både kan vara gott eller mest smaka blod. Där finns det inte vad jag vet någon känd orsak till fenomenet, men eftersom det är troligt att det är hemjärn man känner så har jag en gissning om pH i munnen.

Körsbärsöl? Smakar lite blod/metall enligt mig, men gott!
 
Jag var länge förvånad över att folk kan äta produkter sötade med aspartam och andra sötningsmedel. De smakar enligt mig helt förskräckligt. Så läste jag någonstans att det är genetiskt, alla känner inte den söta smaken av sötningsmedlen på samma sätt. Så vi som tycker att de smakar äckligt är tydligen i minoritet, medan det är vanligare att bara känna dem som söt smak.

Aspartam smakar äckligt kemiskt. Men det som är i saften zeroh funkar bra för min del. Men allt med aspartam går helt bort!
 
När jag bodde i Norge fanns det där en lätt sötad vaniljkvarg som verkligen var supergod! Har försökt hitta något liknande i Sverige men nä, finns inte någon som ens kommer i närheten. :(
 
Jag vill ha vaniljkvarg utan socker så jag är väldigt glad att det är poppis :rofl: gillar dock inte alla sorter, en del är ju så sjukt sträva.
Men det var ju inte svar på din fråga. Finns inte kesella på större burk? Fick för mig att jag sett det? Den är det väl socker i?
 
Jag vill ha vaniljkvarg utan socker så jag är väldigt glad att det är poppis :rofl: gillar dock inte alla sorter, en del är ju så sjukt sträva.
Men det var ju inte svar på din fråga. Finns inte kesella på större burk? Fick för mig att jag sett det? Den är det väl socker i?

De är inte riktgt jämförbara. Lindahls kvarg har 0,2% fett. Kesella vanilj 7,5%. Jag vill ha en lågfett (inte så hysteriskt låg som Lindahls men lägre än Kesella) som är lättsockrad (Kesella Vanilj har 12% sockerarter) och utan sötningsmedel. Kesella Vanilj är jättegott! Men mer som en efterrätt än ett mellanmål.
 
De är inte riktgt jämförbara. Lindahls kvarg har 0,2% fett. Kesella vanilj 7,5%. Jag vill ha en lågfett (inte så hysteriskt låg som Lindahls men lägre än Kesella) som är lättsockrad (Kesella Vanilj har 12% sockerarter) och utan sötningsmedel. Kesella Vanilj är jättegott! Men mer som en efterrätt än ett mellanmål.
Jag förstår! Lindahls gillar jag inte heller. Vad typiskt att det inte finns någon mitt emellan då!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 487
Senast: liiinnea
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 314
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 026
Senast: MJLee
·
Hästhantering Jag kikar efter häst/ponny, i en relativt moderat prisklass. Dvs om man inte köper en riktigt ung (oinriden) eller en som börjar närma...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
30 634
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp