Kvarkan går!

Sv: Kvarkan går!

Vissa är snälla men inte så listiga.
Det är litet tråkigt.
För de vill ju så väl.

Men:
Kvarka sprids i princip bara häst till häst.
.

Visst, från häst till häst MEN även via hovslagare/veterinär/vilken annan person som helst som hanterar eller är i närheten av en kvarkahäst och träffar en annan häst....Kvarka är den sjuksom som anses som MEST smittsam!

Den är inte luftburen och kommer med vinden liksom.
Vilket t.ex. rhodococcer är.

Bakterierna dör också rätt fort i kyla och torka.
Kollade.
Det gör de inte.
Utan de kan ligga länge och lura.
Rackarns.

Senast ändrad:

Kvinnan i fråga var inne i stallet o klappade min ena häst på mulen, "du har fått bra ordning på den där mot hur han var när du köpte honom". Kanske var han den enda häst hon klappade, kanske inte... Hur som helst så retade hon iaf mig med sitt beteende!

Men så gör man ju inte när smittsamma sjukdomar grasserar.
Okunnigt.

Jag har fått kontakt med det drabbade stallet och det verkar vara över.
Så den kvarkan var inte rapporterad förrän den hade blivit inaktuell.
Underligt.

Inte ett dugg.

Vi hade ju streptoccous zooepidemicus i stallet som numer ska anmälas även det. Hade det svart på vitt på papper då jag testade Patsy och sedan fick behandling av veterinär.

Det anmäldes INTE. Och stallet ville tysta ner så de kunde fortsätta åka på träningar :crazy:

Fast funkar det där i verkligheten? Jag finns med på en maillista i mitt län men aldrig fått ett mail trots att kvarkan hägrat på några ställen där jag jobbar...

Jo kors i taket så funkar det trots att det är före detta Ordförande som "sprider" informationen.

Hör med honom om hur du i ditt län kan lyckas lika bra och sprid det till dina kollegor i alla andra län.

Jag förstår inte varför inte SHF på sin hemsida sprider denna information över hela landets kollegor.;)

Nej bakterierna dör inte fort i kyla och mörker , däremot i sol och värme! I kyla och mörker kan de finnas kvar länge! MEN det är som du säger en ren kontaktsmitta och inte som så många tror luftburet!

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin... 2
Svar
27
· Visningar
2 630
Senast: Zetly
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 698
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 324
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 899
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka