Kvinnor som dras till Mördare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan inte förstå hur man kan älska en seriemördare. Även om det är ens barn.
Om det nu inte är så att man sympatiserar eller håller med om det barnet har gjort. I så fall har man nog en skruv lös ja...
Tror du Breiviks mamma älskar sin son efter dådet ?


Jag är ingen psykolog så jag vet inte...

Ja, jag tror hon älskar honom men det betyder ju inte att hon kan hata hans handlingar samtidigt?
Det går även att ta avstånd från någon och utesluta denne ur sitt liv trots att man älskar personen. Det sker hela tiden för mindre saker än mord.

Nu var det ju psykologi angående kvinnor du i sak ville diskutera så jag trodde du kanske ville gå tillbaka till kvinnornas barndom och se om du kunde hitta någon teori där. Du undrade hur kvinnorna kunde attraheras av dessa män? Elektrakomplexet skulle ju kunna förklara att kvinnorna som gillar fängelsemän har fått detta beteende genom hur deras far var. Alltså skulle en man ha skapat den här problematiken för kvinnorna. Fäderna var dåliga förebilder och kvinnorna växte upp med det här och såg upp till sin pappa för att det var hennes pappa och stora idol och därför väljer de män som är bad boys eftersom de liknar pappan. Men det hade varit intressantare med din egen teori än min eftersom jag riktade frågan till dig.
 
Ja, jag tror hon älskar honom men det betyder ju inte att hon kan hata hans handlingar samtidigt?
Det går även att ta avstånd från någon och utesluta denne ur sitt liv trots att man älskar personen. Det sker hela tiden för mindre saker än mord.

Nu var det ju psykologi angående kvinnor du i sak ville diskutera så jag trodde du kanske ville gå tillbaka till kvinnornas barndom och se om du kunde hitta någon teori där. Du undrade hur kvinnorna kunde attraheras av dessa män? Elektrakomplexet skulle ju kunna förklara att kvinnorna som gillar fängelsemän har fått detta beteende genom hur deras far var. Alltså skulle en man ha skapat den här problematiken för kvinnorna. Fäderna var dåliga förebilder och kvinnorna växte upp med det här och såg upp till sin pappa för att det var hennes pappa och stora idol och därför väljer de män som är bad boys eftersom de liknar pappan. Men det hade varit intressantare med din egen teori än min eftersom jag riktade frågan till dig.

Nu är det ju kanske inte jämförbart med en kärlek mellan en mor och son.
Men när mitt ex var otrogen så försvann min känslor för henne mkt fort... Man kan styra sina känslor till viss del.

Jo, det kan mycket väl bero på kvinnornas uppväxt också...
Men nu får du det att låta som att det är bara männens fel ? Förmodligen finns det en mor som träffat hennes badboy pappa och skaffa barn med honom ?
 
Om vi håller oss till Sverige då ?

I så fall tror jag mer på Männens teori om Alphahanen...

Alltså, jag vet att du tror det. För det har du redan bestämt (se trådstart om 'bad boys')

Jag tror inte att vi i Sverige har tillräckligt med underlag för att kunna göra någon form av bedömning av detta. Endast ca 350 personer har blivit dömda till livstid sen 60 talet i Sverige.

Fotnot; i de artiklar jag läste noterades att inget förhållande som inlets medans ena parten är i fängelse hållt någon längre tid efter att personen blivit frigiven. Det borde nog då mer styrka alternativ nr 2.
 
Alltså, jag vet att du tror det. För det har du redan bestämt (se trådstart om 'bad boys')

Jag tror inte att vi i Sverige har tillräckligt med underlag för att kunna göra någon form av bedömning av detta. Endast ca 350 personer har blivit dömda till livstid sen 60 talet i Sverige.

Fotnot; i de artiklar jag läste noterades att inget förhållande som inlets medans ena parten är i fängelse hållt någon längre tid efter att personen blivit frigiven. Det borde nog då mer styrka alternativ nr 2.

Vi kan ju ta med alla länder där inte livstid är "livstid".

Varför tror du det ? De flesta förhållanden håller inte någon längre tid...
Sannolikheten att den ska hålla med en seriemördare är nog ändå lägre...
 
Nu är det ju kanske inte jämförbart med en kärlek mellan en mor och son.
Men när mitt ex var otrogen så försvann min känslor för henne mkt fort... Man kan styra sina känslor till viss del.

Jo, det kan mycket väl bero på kvinnornas uppväxt också...
Men nu får du det att låta som att det är bara männens fel ? Förmodligen finns det en mor som träffat hennes badboy pappa och skaffa barn med honom ?

Nu var det ju dock du själv som tog upp Breivik och ville jämföra.

Varför skulle det inte kunna bero på fäderna? Elektrakomplexet är en vetenskaplig teori men du får gärna motbevisa den :)
Vi kan vända på steken och ta oidipuskomplexet son vs mamma där samma sak kan uppstå. En sons ovillkorslösa kärlek till sin mamma kan göra att denne vill träffa en kvinna så lik som mamma som möjligt då han avgudar sin mor, om hon så vore en mördare.
Angående mamman som träffat en bad boy så är det vida känt att arv och miljö påverkar ens liv och har mamman haft en liknande uppväxt så är det ju inte förvånande om beteendet ärvs i generationerna och miljön är densamma? Man kan alltså bryta mönstret om uppväxtmiljön förändras för andra generationen.
 
Du får gärna ta upp andra exempel ?

Jo, jag sa ju att det kunde bero på det...
Men du tror inte att hennes mamma är en del i det hela också ?? Hennes mamma såg förmodligen också upp till hennes badboy pappa...
Men visst är det så att vissa barn ser upp mer till sin mamma eller pappa.
 
Men måste alla dina trådar handla om dig och dina relationer? Vad har detta med mördare och deras fans att göra?

Att de som har relationer med mördare har inget rationellt tänkande utan bygger det bara på känslor som dom inte kan styra ?
 
Ok, du nämnde bara fädernas inblandning...
Tyckte inte det var riktigt tydligt :).

Nja, jag kan inte tänka åt dig. Arv= mamman har en ärftlig sårbarhet att falla för bad boys samt dåliga uppväxtförhållanden. Sårbarheten kan ärvas och miljön inte förändras. Alltså har generation 2 samma förutsättningar som mamman. Men med det sagt så är det ju inte barnets fel att hon växer upp på detta missgynnsamma vis så det går inte säga att hon har skruvar lösa. Det går inte att lägga skulden på flickan/kvinnan för ens arv och uppväxt (detsamma för pojkar men du ville diskutera kvinnor). Vissa har det tuffare och får sämre förutsättningar i livet. Istället för att säga att de skulle ha lösa skruvar så skulle man kunna tänka steget längre och ta reda på orsaken till att vissa dras till mördare - män som kvinnor.
 
Nja, jag kan inte tänka åt dig. Arv= mamman har en ärftlig sårbarhet att falla för bad boys samt dåliga uppväxtförhållanden. Sårbarheten kan ärvas och miljön inte förändras. Alltså har generation 2 samma förutsättningar som mamman. Men med det sagt så är det ju inte barnets fel att hon växer upp på detta missgynnsamma vis så det går inte säga att hon har skruvar lösa. Det går inte att lägga skulden på flickan/kvinnan för ens arv och uppväxt (detsamma för pojkar men du ville diskutera kvinnor). Vissa har det tuffare och får sämre förutsättningar i livet. Istället för att säga att de skulle ha lösa skruvar så skulle man kunna tänka steget längre och ta reda på orsaken till att vissa dras till mördare - män som kvinnor.

Felciterat av mig. Jag kan tänka i flera steg.
Men jag fastnade lite på ditt första inlägg om ämnet. Där nämnde du endast fädernas inblandning och uppfattade det som att du ansåg att det bara var mäns fel till att barnen blir mördare.

Nej, fast kan man verkligen skylla allt på sin uppväxt ? Även om man haft en schitty uppväxt , måste man bli en seriemördare eller älskare av seriemördare?
Du tycker inte att man kan säga att man har en skruv lös då...
Agree to disagree då...
 
Nu är det ju kanske inte jämförbart med en kärlek mellan en mor och son.
Men när mitt ex var otrogen så försvann min känslor för henne mkt fort... Man kan styra sina känslor till viss del.

Jo, det kan mycket väl bero på kvinnornas uppväxt också...
Men nu får du det att låta som att det är bara männens fel ? Förmodligen finns det en mor som träffat hennes badboy pappa och skaffa barn med honom ?

I all välmening... ha inte ihjäl någon för att få en dejt.

Sedan... du verkar ha fastnat i ett ekorrhjul av fruktlösa analyser varför du inte får någon dejt. Det här är nog inte rätt forum för att lufta det utan det görs nog bäst hos någon professionell.
 
Många av Hitlers värsta mördare var omtyckta o älskande makar o fäder.
Det är ju en aning svårare att jämföra, då dessa arbetade inom och för det system de tjänade. Vi, idag med vår inställning , vår lag, ser deras verksamhet som kriminell. Ser man till dem som ledde aktionerna så var de ofta akademiker, bildade och som i fallet Heidrich, musikaliska. Hantlangarna på lägre nivå var ofta B eller C material vad det gällde urval till SS och arme´n. Jag tror inte dessa råbarkade fyllesvin gjorde succe i sällskapslivet eller bland damerna..
På samma sätt som de terrorbombningar som många städer i Centraleuropa o Japan utsattes för bröt mot krigets lagar, så som vi ser det idag.
 
I all välmening... ha inte ihjäl någon för att få en dejt.

Sedan... du verkar ha fastnat i ett ekorrhjul av fruktlösa analyser varför du inte får någon dejt. Det här är nog inte rätt forum för att lufta det utan det görs nog bäst hos någon professionell.

Hehe, så desperat är jag inte. Men jag skulle förmodligen ha större lycka. Sen har jag något som kallas för emapti även om det är svårt att förstå.

Jo, att analysera människor som inte agerar rationellt är inte lätt och fruktlöst. Det håller jag med om . Men man kan ju vara nyfiken ändå...
 
Senast ändrad:
Nja, jag kan inte tänka åt dig. Arv= mamman har en ärftlig sårbarhet att falla för bad boys samt dåliga uppväxtförhållanden. Sårbarheten kan ärvas och miljön inte förändras. Alltså har generation 2 samma förutsättningar som mamman. Men med det sagt så är det ju inte barnets fel att hon växer upp på detta missgynnsamma vis så det går inte säga att hon har skruvar lösa. Det går inte att lägga skulden på flickan/kvinnan för ens arv och uppväxt (detsamma för pojkar men du ville diskutera kvinnor). Vissa har det tuffare och får sämre förutsättningar i livet. Istället för att säga att de skulle ha lösa skruvar så skulle man kunna tänka steget längre och ta reda på orsaken till att vissa dras till mördare - män som kvinnor.

Att du orkar (försöka) föra en saklig, relevant diskussion :bow:

@Hero Vad vill du diskutera? Du verkar ju ha din teori klar för dig (#1 #20 t.ex.) och jag får inte riktigt känslan av att du är så öppen och mottaglig för andra teorier, så... Vad är frågan? Vad ska diskuteras?
 
Hehe, så desperat är jag inte. Men jag skulle förmodligen ha större lycka. Sen har jag något som kallas för emapti även om det är svårt att förstå.

Jo, att analysera människor som inte agerar rationellt är inte lätt och fruktlöst. Det håller jag med om . Men man kan ju vara nyfiken ändå...

Att du har svårt att få dejter har inget att göra med att andra är irrationella.
 
Att du orkar (försöka) föra en saklig, relevant diskussion :bow:

@Hero Vad vill du diskutera? Du verkar ju ha din teori klar för dig (#1 #20 t.ex.) och jag får inte riktigt känslan av att du är så öppen och mottaglig för andra teorier, så... Vad är frågan? Vad ska diskuteras?

Jag har en teori eller flera. Men dom får gärna motbevisas.
 
Felciterat av mig. Jag kan tänka i flera steg.
Men jag fastnade lite på ditt första inlägg om ämnet. Där nämnde du endast fädernas inblandning och uppfattade det som att du ansåg att det bara var mäns fel till att barnen blir mördare.

Nej, fast kan man verkligen skylla allt på sin uppväxt ? Även om man haft en schitty uppväxt , måste man bli en seriemördare eller älskare av seriemördare?
Du tycker inte att man kan säga att man har en skruv lös då...
Agree to disagree då...


Mitt första inlägg handlar dock om vem som har de lösa skruvarna..
Att jag nämnde elektrakomplexet beror ju på att det var just kvinnor du ville diskutera och då kom det naturligt att ta upp elektrakomplexet som en teori och den vänder sig ju då till dotter - far. Likaså har jag tagit upp arv och miljö från båda föräldrarnas sida och inte lagt skulden på varken mamma eller pappa huruvida dottern dras till mördare, du ville dock ha teorier från andra och jag gav mina.

Det där med "shitty uppväxt" så går det inte att komma ifrån att uppväxten har stor betydelse för hur man blir som person och påverkar ens liv både inom arbete, hälsa och kärleksliv. Man kan inte skylla allt på barndomen men faktum är att den formar en som person och ger en vissa förutsättningar i livet och har då kvinnan ytterligare ärftliga faktorer så kan det påverka såpass att hon dras till bad boys. Vissa drag som följer en genom livet kan man nog "skylla" på ens uppväxt men andra inte.

Du är ju dock ute efter att döma kvinnan utan att veta hennes bakgrund och istället säga att hon har en skruv lös. Det blir inte riktigt en vetenskaplig teori utan bara en dömande mans åsikt. Du kommer själv inte med några teorier?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp