Kvot sbrp/MJ vid digivning

mahlmt

Trådstartare
Har suttit o räknat på foderstater till digivande ston och det var inte det lättaste. Hur i hela fridens namn kommer man upp i kvoten 12 utan att spendera massor med pengar? Detta gäller 6 varmblodsston (ej mina). Hade det bara varit 1 så hade man väl haft råd att spendera lite extra.
Kvoten på grovfodret ligger på 7,9 så det är inte dåligt men tydligen för lågt.
Hur gör ni?
// Linda
 
Men totalkvoten blir ju inte 12..! De extra MJ du har för digivning/dräktighet är de som ska ha 12 g smrp. Underhållsbehovet är fortf. gånger 6.

Räknar du för i vår eller ska de ge di nu? :confused:
 
Totalkvoten hamnar ju på 8 nånstans. Men bästa sättet är att få tag på riktigt bra hö! Själv "ruinerar" jag mig på ETT sto med föl för tillfället... huu.
 
Nej men nu fattar jag inget. :confused:
Jag har räknat på mitt sto som är i 4:e månadens digivning.
Då behöver hon bara 70% i Mj.
Underhållsbehovet är 56 MJ x 70%= 95 Mj.
95 x 12 (har jag räknat där) blir 1142 MJ!!! Är det fel?
Ska jag räkna x 6 där? alltså 95x6=570??? :bow:
 
Du räknar vanliga underhållsbehovet * 6, och sen 70% av det och *12 och sen plussar ihop. Så om underhållsbehovet är 56 tar du först 56*6=336 och sen 56*0,7*12=470 och så plussar du 336+470=806. Energibehovet alltså 95 och proteinet 806 ger en kvot på ca 8,4.
 
Ok tack! Ska genast räkna om detta. Hon får just nu 1142 smrp och 95 Mj. kanske lite för mycket. :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
3 691
Senast: super
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 562
F
Foder & Strö Det gäller en häst på 12 år, halvblod som tränas i dressyr. Varierat, ut i skogen, ridhus, ridbana, tömkörs, alltid i rätt form och...
Svar
6
· Visningar
1 766
Foder & Strö Har suttit o räknat (för hand, därför jag vill ni ska kolla med, var ett tag sen jag räknade för hand) på min hästs foderstat nu, och...
Svar
8
· Visningar
995
Senast: marti130
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp