Bukefalos 28 år!

Kvoten smrp/MJ

Guldaskig

Trådstartare
Jag har alltid fått höra att kvoten smrp/MJ ska ligga på 6 till en "vanlig" ridhäst även om proteinbehovet och energibehovet är uppfyllt. Nu har jag kontaktat ett foderföretag som har räknat ut en foderstat åt min häst där de har räknat att min hästs energibehov är 82 och proteinbehovet är 492 men när de räknat ut foderstaten så hamnar hon på 106 i MJ och 520 i protein vilket blir en kvot på 4,9.

Då säger företaget att det inte gör något eftersom hästens proteinbehov är uppfyllt. Stämmer det eller försöker de bara sälja in sig? :grin:
 
Sv: Kvoten smrp/MJ

Jag skulle säga att det till viss del beror på vilken typ av häst det gäller. Är det en väldigt svårfödd häst så skulle jag kunna tänka mig att acceptera en lägre kvot. Är det däremot en lättfödd häst så funkar det inte alls enligt min erfarenhet.

Kan även bero på klimatet, är det väldigt kallt och hästen behöver extra energi för att hålla värmen så kan man ev. acceptera en lägre kvot.
 
Sv: Kvoten smrp/MJ

Min häst har lätt för att bli lite för rund om magen men svårt att sätta muskler, därför har jag alltid varit väldigt noga med just den kvoten.
 
Sv: Kvoten smrp/MJ

På din beskrivning av din häst så hade jag aldrig godtagit en föreslagna foderstaten.

Ingick det möjligtvis en del kraftfoder från foderföretaget i fråga, i den? ;)
 
Sv: Kvoten smrp/MJ

Nej men det var St. Hippolyt och efter vad jag läst om dem är jag inte förvånad ;)
 
Sv: Kvoten smrp/MJ

Jag fick också en konstig foderstat av dem där just kvoten blev helt fel. Drygt 5 vart den.
Jag ifrågasatte och fick svaret att deras foder tas upp på ett helt annat sätt än andra.
Jag bad då om lite forskningsunderlag för detta, och SE det visade sig att de visst glömt att skriva med en massa lucern i foderstaten, som varit med i beräkningen...

Först sa de att jag skulle få en foderstat från tyskland, men sedan var det en svensk representant som svarade som om denna var den som gjort foderstaten...

Jag har inte orkat räkna om med lucernet för att se om kvoten blev bättre, ännu.
 
Sv: Kvoten smrp/MJ

Jo, det är väl ungefär vad jag kom fram till också. Man måste ju kunna jämföra och räkna på sin foderstat själv.
Dessutom är de så mycket dyrare än andra foder att det faktiskt inte känns värt det, även om de skulle ha lite bättre upptaglighet..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 262
Foder & Strö Jag tror alla med lättfödda hästar är bekanta med problematiken: årets hö kommer in med en kvot på 3-4. Hur rackarns ska man få ihop...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 388
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Sitter och räknar ut foderstater såhär på kvällen, helt nytt för mig! Om man sett till att hästen fått sitt Energibehov och proteinbehov...
Svar
2
· Visningar
422
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
3 803
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp