KW äpple, Varför?

lynxlady

Trådstartare
http://www.hooks.se/Butik/docs/zoom_pic.asp?OrderId=893927933&pf_id=SE-500929 Det är alltså ett Kimbelwick med äppelsmak.

Men varför? Alltså med ett http://www.hooks.se/Butik/docs/zoom_pic.asp?OrderId=893927933&pf_id=SE-500421 KW har du "skåror" i ringarna där du kan "välja effekt". Detta saknar skåror. Det "vanliga" är rakt med tungfrihet, detta är 2delat. Det känns som om detta ska vara ett snällt bett, men varför då ha ett kimblewick alls? Känns som om det borde räcka med ett vanligt 2/3-delat? Är det nån speciell skillnad i hästens jobbande som åstundas?

Inget negativt alls med detta, jag är bara nyfiken och skulle vilja veta. :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: KW äpple, Varför?

Hmm...Det ser i praktiken ut som ett "äppeltränsbett" med kindkedja och jag undrar precis som du - varför?
 
Sv: KW äpple, Varför?

*höjer på ögonbrynet åt att äpplebettet dessutom är delat och ställer samma fråga: Varför?*
 
Sv: KW äpple, Varför?

Jag har ett KW som inte har skårorna för tyglarna, nu är det visserligen rakt .. lite hävstång blir det ju alltid och har man en känslig häst men som behöver det där "lilla extra" utan att det blir jätteskarpt tycker jag att det är bra! :)
 
Sv: KW äpple, Varför?

Personligen är jag lite allergisk mot delade hävstångsbett eftersom jag tycker att det känns otrevligt med nötknäppareffekten som jag inbillar mig blir långt värre på hävstång än på vanligt tränsbett...

Men i ditt fall, den raka varianten utan "öglorna" där du kan välja "nivå" för tygeln, hur kan du ha koll på effekten? Jag menar om tygeln i ett ögonblick ligger långt ner i bettringen för att sedan i nästa sekund glida upp i övre delen av bettringen (hoppas nån fattar hur jag menar:angel:) då blir det ju isf olika effekt:confused: Eller hur menar du att det blir hävstångseffekt på den när tygeln inte sitter fast? Blir det inte mer som ett D-ringsbett då fast med kedja? (Om nån ids gå in på skillnaden för d-ring och eggbett får nån gärna göra det också)
 
Sv: KW äpple, Varför?

jo i princip blir det väl som ett d-ring med kedja (kedjan gör att det bli hävstång, eller? vilket skiljer sig från ett d-ringsbett). fast du har ju fortfarande det lilla fästet för nackstycket som gör att den inte löper där uppe. Jag inbillar mig att den verkar fortare då.

Nej, verkan har du inte så stor koll över det har du rätt i, det har jag aldrig tänkt på. man får nog helt enkelt se till att ha en tygel som löper lätt över metallen så den lägger sig där den ska. Men för att den ska kunna fastna i ett läge krävs det nog att du har väldigt stela tyglar just i fästet eller ojämn metall i bettet.
 
Sv: KW äpple, Varför?

Att det är ledat känns skumt men att det saknar skåror behöver inte vara så konstigt. På ponny får du nämligen inte ha tyglarna i skårorna utan måste ha i stora ringen.
Sen gillar jag inte bett med syntet på öht men det är en annan historia.
 
Sv: KW äpple, Varför?

Det alternativet kändes imo så dumt att vi aldrig ens övervägde det när ena ponnyn började gå med jaktkandar i terrängen ;)
 
Sv: KW äpple, Varför?

Jag har faktiskt funderat på att prova det, hade iof gärna haft skårorna till att fästa tyglarna i.

Rider nu på vanligt tredelat men hästen blir ibland lite för stark när vi hoppar.
Sätter då på ett rakt syntet pelham men då känns det lite svårstyrt och frågan är om det inte känns som om jag får svårt att reglera förhållningarna på millimetern som ibland är så viktiga i hoppningen.
Min häst är känslig men stor och busig.

Tycker att detta verkar vara ett bra mellanting, är också lite skeptisk till delade hävstångsbett men detta verkar bra iom den ganska milda hävstångsverkan man får jämnfört med ett vanligt pelham.
Det kan vara precis så mycket/lite som man behöver för att få full kontroll.
 
Sv: KW äpple, Varför?

Älskar mitt KW. Och hade gärna testat ett annat. Men jag skulle vilja ha ett 3-delat med skåror för tyglarna. Detta ser mest ut som ett vanligt D-bett med kedja på=/ Och dessutom så e jag inget stort fan av 2-delat.

Någon som vet om det finns 3-delade KW?
 
Sv: KW äpple, Varför?

Kan du bända upp en sten med två eller tredelad hävstång?

Hävstångsbett ska vara RAKA annars blir det helfel verkan.
 
Sv: KW äpple, Varför?

Kan du bända upp en sten med två eller tredelad hävstång?

Hävstångsbett ska vara RAKA annars blir det helfel verkan.[/QUOTE]

Konstigt att det säljs både pelham och islandsbett som är 2-delade då.....

Och vad jag vet är hävstängerna på dem bra mycket längre...
 
Sv: KW äpple, Varför?

Jorå, här finns en. Jag är allergisk mot delat pelham tex. Men såvitt jag vet är det förbjudet med rakt på ponny? Beklagar verkligen isf, där tycker jag TR gjort en miss...
 
Sv: KW äpple, Varför?

Ptja, jag ser klagomål mot både det ena och det andra härinne. Sen får ju var och en välja vilka argument man köper men man kan åtminstone ha argumenten i bakhuvudet.
 

Liknande trådar

G
Utrustning Behöver akut hjälp om vad jag ska göra med sadel till min lilla pålle!! :confused: Håller på att sätta igång honom efter en skada...
Svar
9
· Visningar
1 315
Utrustning nån som har erfarenhet av dem? eftersom jag inte tävlar så behöver jag bara ett par träningsstövlar och vill inte betala 4000. :D...
Svar
9
· Visningar
3 927
Senast: Nominous
·
S
Utrustning Hejsan hoppsan! :) Jag har köpt gummipluggar till att sätta i broddhålen.. Jag undrar dock över hur man får ut dem sen? Hur gör...
Svar
4
· Visningar
797
Senast: PansParis
·
O
Utrustning Satt och tittade runder i Hööks vår/sommarkatalog. Mycket fint måste jag säga, och mycket man vill ha så klart! :D Men tanken slog...
Svar
15
· Visningar
1 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp