Kycklinghjärta som tillskott

• Katthälsa
  • Trådstartare Trådstartare Elo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 306

Bukefalos 30 år!

Elo

Trådstartare
Jag har två katter varav den ena är underviktig och mycket kräsen med maten. Svårt att få henne att äta och nöjer sig helst med att slicka såsen av lite sheeba. Och kanske jaga runt på två torrfoderbitar.

Av en slump köpte jag frystorkade kycklinghjärtan som godis och katten blev helt galen. För att testa köpte jag färska kycklinghjärtan i affären och hon fullkomligt slukar dem.

Men hur mycket hjärta kan jag ge innan det blir problematiskt? Målet är att få i henne lite mer (kalorier) än vad hon självmant vill äta, utan att för den delen fucka up något annat.

I princip kan du ge henne så mycket hon vill ha. MEN med bara rent muskelkött så får katten inte i sig mineraler och fibrer (antingen växtbaserade kostfibrer eller senor, bindväv som fyller samma funktion) samt fett. Så detta behöver du se till att hon får tillräckligt av.

En kompis som hade samma problem med sin katt köpte ormmat, dvs hela djupfrysta möss, i djuraffären. Lät tina vid servering. Katten levde upp, "jagade" och lekte med musen innan den åt upp. Lite läskigt för människan men katten fick matlusten åter.

En kompis som hade samma problem med sin katt köpte ormmat, dvs hela djupfrysta möss, i djuraffären. Lät tina vid servering. Katten levde upp, "jagade" och lekte med musen innan den åt upp. Lite läskigt för människan men katten fick matlusten åter.
Det är en bra idé! Jag har alltid gett eventuella möss som ormen av någon anledning inte ville ha till hund och katt. Hela och rena. :D

Liten uppdatering. Kattskrället rycker så mycket om hjärta att hon till och med åt lite torrfoder som jag lagt uppepå. Vore skönt att slippa handmata tre gånger om dagen.

Tack för input om hela möss men tror inte att jag pallar det, även om jag haft plats i frysen :crazy:.

Just nu får hon 2 st om dagen och tänker att det kanske blir lagom? Speciellt om det kan få henne att äta lite extra torrfoder.

Willys brukar ha (även om jag inte vet vilken din vanliga affär är)
Jag har sett det i grannkommunen, frågan är om det finns på butiken här som inte håller lika stort utbud. Annars får hon nöja sig med burkmaten tills jag har någon mer anledning att fara iväg dit.

Jag har två katter varav den ena är underviktig och mycket kräsen med maten. Svårt att få henne att äta och nöjer sig helst med att slicka såsen av lite sheeba. Och kanske jaga runt på två torrfoderbitar.

Av en slump köpte jag frystorkade kycklinghjärtan som godis och katten blev helt galen. För att testa köpte jag färska kycklinghjärtan i affären och hon fullkomligt slukar dem.

Men hur mycket hjärta kan jag ge innan det blir problematiskt? Målet är att få i henne lite mer (kalorier) än vad hon självmant vill äta, utan att för den delen fucka up något annat.
Kycklinghjärtan innehåller väl inte i första hand "kalorier" och det är väl heller inte det en katt behöver utan vad katten i första hand behöver är protein... KÖTTprotein. Katten är som bekant inga vegetarianer. ;)

Kycklinghjärtan innehåller väl inte i första hand "kalorier" och det är väl heller inte det en katt behöver utan vad katten i första hand behöver är protein... KÖTTprotein. Katten är som bekant inga vegetarianer. ;)

Du verkar ha missuppfattat det där med kalorier... alla födoämnen innehåller kalorier. Ett gram protein alt kolhydrater innehåller 4 kcal, ett gram fett 9 kcal.

Du har också missuppfattat grundläggande näringslära... ett hjärta är en muskel, dvs innehåller en övervägande andel protein (och kalorier, 147 kcal/100g).

Dvs ditt försök till att idiotförklara TS samt de som svarat föll rätt platt.

Va?

Jag förstår inte ditt inlägg alls.

Min katt får i sig för lite energi (oavsett energikälla) och du snackar om att katten inte är vegetarian?

Katter är obligatoriska köttätare och det är inget nytt. Mina katter äter kattmat som är till största delen kött. Min fråga handlade om hur mycket rent muskelkött jag kan ge utan att hennes hälsa tar stryk för att hon inte får i sig tillräckligt med de andra viktiga näringsämnena (inget djur kan leva på enbart protein). Hjärtanen kan jag klippa i små bitar och blanda med torrfoder så att jag slipper sitta och handmata henne.

Liknande trådar

• Tillskott till hund som är hård i magen
  • Vilka foder är bra?
  • kronisk njursvikt hos katt: min katts historia
  • Allergisk katt som inte äter

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd