Kyla ben vintertid

Clancy

Trådstartare
Hur påverkas hästens leder av att man kyler efter träningspass och sedan släpper direkt i hage när det är kallt ute (under 0 grader)? Jag menar blir blodcirkulationen dålig resten av dagen då? Nattetid står han lindad på alla fyra benen samt B o T hasskydd på ena hasen. Då denne gubbe har problen med bla. höger has så kyler jag i förebyggande/behandlande syfte efter varje ansträngning och värmer på nätterna, dock kanske han blir för kall dagtid??:confused:

Sv: Kyla ben vintertid

Om du släpper ut den efter ridning tror jag inte att du behöver kyla benen? Hästen rör sig i hagen och håller därmed igång blodcirkulationen.

Det skulle jag inte göra.
Variera och kyl hellre till natten isåfall.

Kyla ska man göra direkt efter ansträning, eller på en akut skada... annars har det ingen verkan, eller så gör det mer skada än nytta.

De ska inte vara någon fara att göra så, jag kyler alltid min hästs ben efter ansträngning efter att ha fått rådet av vet. Jag är extremt noga med min hästs ben. Kyler efter ansträngning och lindar på nätterna.

Så de är bara att kyla på.

Jag tror inte heller att det är någon fara, bara onödigt att stå och kyla för att sedan släppa ut hästen i minusgrader där benen kyls av automatiskt.

Benen kyls inte av på djupet så som de görs med kallvatten även om det är kallt ute, då får de nog vara riktigt kallt. Okej om det är snö ute eller så men det är de inte här iallafall.

Jag skulle aldrig kyla benen och slänga ut hästen i minusgrader!! Tänk att gå där med kalla ben. fy..

Efter ett träningspass spolar jag av alla fyra benen med ljummet vatten, lägger in hästen i boxen och benen är kanon dagen efter.

Billigt, enkelt och effektivt. :laugh:

Tror faktiskt inte hästen bryr sej alls, min gör det inte. Benen har ju inga muskler så som dom fryser om. Då skulle man ju inte kunna kyla benen överhuvudtaget.
Sen förstår jag inte vitsen med att spola med ljummet vatten? Vittsen är ju att kyla benen så alla ev. blödningar som uppstått försvinner eller minskas så mycket de går.

Senast ändrad av en moderator:

Ja men tänk efter nu:

Spolar man med ljummet vatten, kyls det ner.
Spolar du med kallt vatten, blir det varmt. Så om du ska kyla ska det vara minst 10min / ben för nån som helst effekt.

Prova! :)

Jag kyler alltid benen minst 10min efter ansträngning, så effekt har de. Spolar inte bara av dom, jag kyler för att kyla ordentligt, bakbenen kyler jag. Inte alla 4 ben.

Jaja, det var ju det jag skrev. Man måste kyla minst 10 min. Annars är det ingen vits.
Men om du vill spara 20min och få likadan effekt kan du spola av med ljummet vatten.
Jag lovar, det är super bra. Har kört med det nu i 5 år på min fälttävlanshäst och vid intensivare träningar kompliterar jag med back on track eller kyllera.
Prova en vecka eller så... :)

Jag har vid flera gånger imponerats av hennes snustorra ben morgonen därpå och kan inte fatta att en sån enkel och billig sak kan vara så effektiv.

Men hey, jag tkr inte att det är fel att kyla ben, men det är ju så tidskrävande.. 40 min om man drar igenom alla ben...

Jag gör bara vad vet. rekomenderar att göra och hitils har jag fått väldig bra effekt av att kyla med kallvatten, och linda på nätterna. Mycket mera effekt än vad jag får förstår jag inte riktigt hur de kan bli.

Jag förstår inte vad du menar, menar du att man ska värma benen efter träningen så att dom sen ska bli kalla? Jag har när jag inte fick kallvatten pga kranen va knepig så kylde jag med ljummet och benen va i princip varma efteråt, sen när jag släppte ut hästen i hagen va benen fortfarande varma. Så nån effekt där blev de inte iallafall.

Okej, då kör jag på som jag har gjort tidigare! Benen består ju mest av senor så hästen tycker nog inte att det är kallt/fryser som någon tidigare skrev, jag undrade ju mest om det blir för länge mellan kyla och värme.

För sista gången.

Det har fungerat på MINA hästar och jag säger inte att det ÄR DÅLIGT att kyla benen. Man kan väl vara öppen mot nya förslag, man behöver ju inte förkasta genast heller.
Men skit samma, vad du gör med din häst är din ensak och bravo om det fungerar för din häst, lovely.

Och ja, när du spolar med ljummet vatten, och de fuktiga benen kommer i kontakt med en kallare luft så kyls de ner. Precis som med kaffe, låter du det stå så blir det kallare. Comprende?

Jaja, det var ju det jag skrev. Man måste kyla minst 10 min. Annars är det ingen vits.
Men om du vill spara 20min och få likadan effekt kan du spola av med ljummet vatten.
Jag lovar, det är super bra. Har kört med det nu i 5 år på min fälttävlanshäst och vid intensivare träningar kompliterar jag med back on track eller kyllera.
Prova en vecka eller så... :)

Jag har vid flera gånger imponerats av hennes snustorra ben morgonen därpå och kan inte fatta att en sån enkel och billig sak kan vara så effektiv.

Men hey, jag tkr inte att det är fel att kyla ben, men det är ju så tidskrävande.. 40 min om man drar igenom alla ben...

Att bara spola av med ljummet vatten kyler inte benet in på djupet, tester har visat att det krävs kring 20 minuter med kallvatten för att kyla senor/leder och därmed minska blödningar/skador.

På tal om snustorra ben så har alltid mitt 20 åriga sto helt torra och fina ben hela dygnet oavsett träning eller stillastående. Så det är nog mkt individuellt.
Vissa hästar har ju kalasfina och hållbara ben (din räknas väl kanske dit :)) medan andra kräver ordentlig omvårdnad (kylning vs värme) för att hålla.

Okej, då kör jag på som jag har gjort tidigare! Benen består ju mest av senor så hästen tycker nog inte att det är kallt/fryser som någon tidigare skrev, jag undrade ju mest om det blir för länge mellan kyla och värme.

Men det säger väl sunt bondförnuft att du inte kan kyla benen och sen slänga ut hästen i minusgrader??

Nu var detta inte riktat till mig men ändå. Jag håller med att benen ju kyls av om man gör som du men dock bara på på ytan. Det räcker kanske för din häst eller så är du en av de lyckliga att ha en häst med fina och hållbara ben! :D
När det regnar ute blir ju hästarna blöta om benen, däremot blir de ju inte kylda på djupet.

Aha okej, sorry :)

Nå, man gör som man själv tycker är bra för sin häst!
Jag kan ju fast testa kyla benen nu ikväll efter ridningen så får vi se :) Jag är ju inte omöjlig...

Jag kyler med isbalsam samt Back on track isspray, dessa slutar kyla efter 30 minuter. Hade jag kylt med kallvatten skulle jag nog vara mkt noga med att torka torr benen samt rugga upp pälsen så att det blir en luftspalt närmast huden. Det skulle nog vara lite väl kallt att först kyla med vatten 20 min och sen ut i 10 minus.

Liknande trådar

H
Hästvård Sitter hemma och funderar på vilken skillnad det egentligen gör... Själv kyler jag alltid hästens ben efter större ansträngningar och...
Svar
7
· Visningar
1 500
Senast: miamiSwing
·
H
Träning Sitter hemma och funderar på vilken skillnad det egentligen gör... Själv kyler jag alltid hästens ben efter större ansträngningar och...
Svar
10
· Visningar
1 432
Senast: Hästbiten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stärka 3 åring
  • Fördelar/ nackdelar med tinker?