Kylning av benen eller inte?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Hästbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 432
H

Hästbiten

Sitter hemma och funderar på vilken skillnad det egentligen gör...
Själv kyler jag alltid hästens ben efter större ansträngningar och stretchar alltid (förutom efter skritturer). Men hur många här inne sköter sin hästs ben? Och varför eller varför inte?

Jag har alltid gjort det och skulle nog aldrig sluta. Jag märker ju skillnad om jag inte stretchar honom en dag. Men hur är det med kylningen? Finns det bevis på att det är bra att kyla hästens ben? Det enda jag har hört och läst är att lera t.ex drar ut värmen ur hästens ben, kyler ner blodkärlen som har vidgat sig vid ansträngningen och förebygger senskador. Men man ska ju oxå linda hästens ben över natten för att öka blodcirkulationen så att skador förebyggs och gallor förvinner. Men om man kyler benen borde inte blodcirkulationen minska då?

Kan någon hjälpa mig att förklara detta? Och jag vill gärna veta hur ni sköter era hästars ben!

kylande vid tex slag, värmning vid ansträngning.
Jag är av den sorten att jag tycker hästar är hästar, linimentar VÄLDIGT sällan mina hästars ben och lindar aldrig efter ridpass.
Har varken hästar med gallor eller andra åkommor.
Stretchar inte heller däremot tar jag ut massör ibland.

Kyler gör man direkt efter en ansträngning eller vid akut skada. Syftet är då att den blödning som då finns i benet skall stoppas genom kylningen och att blodkärlen därmed drar i ihop sig. Vid hård ansträngning ökar ju risken för bristningar som man då kan hejda skadeförloppet på. Man kyler med is i max 20 minuter eller med rinnande vatten, samma tid. Kyllera och isbalsam har en kylande verkan under ungefär samma tidsrymd. När man sedan har fått hejd på den akuta skadan är det dags för läkning. Läker görs genom att man ökar blodgenomströmingen i det skadade området. Då skall man värma. Så först kyla och sedan värme. Ett omslag av kyllera som man sätter tidningspapper runt och sedan lindar med fleecelindor över är en bra lösning efter t.ex. en tävling. Då kyler leran först och värmer därefter om det blivit lindat om.
Hälsning Maja

Syftet är då att den blödning som då finns i benet skall stoppas genom kylningen och att blodkärlen därmed drar i ihop sig. Vid hård ansträngning ökar ju risken för bristningar som man då kan hejda skadeförloppet på.

Blödning? :confused: Menar du att det går sönder inuti benet vid hård ansträngning? Eller är det OM hästen får en skada som det blir en blödning? Kan du förklara lite närmare vad du menar tack :bow:

Jag gör inget speciellt med min medryttarhäst, såvida han inte har skadat sig.

Däremot får han massage från diplomerad massör ca. var tredje vecka.

Okej.. Om man inte kyler benen, vad händer med blödningen då? Läker den ut av sig själv?

Som jag har fått det förklarat för mig så blir det små blödningar eller rättare sagt nedbrytning av muskelfibrer/fästen/senor när man har ansträngt hästen hårt, den nedbrytningen fortsätter tills hästen är avkyld, vill avbryta den snabbare så kyler man. Sen är det säkert nån vits med nedbrytningen, kanske att fibrerna snabbt byggs upp och blir starkare än innan....men det vet jag inte säkert.

Blödningen i fråga är en liten blödning i musklerna, det är inte fråga om något sår, eller någon egentlig skada. Den läker ut av sig själv. Men, självklart är det inte bra om det ständigt upprepas.
Kyla drar samman och värme utvidgar, kan man kort säga.
Jobbade på ett travstall-91 och en morgon när jag inspekterade hästarna hade en av hingstarna en "fotboll" mellan bakbenen, där skapet sitter. Vi blev som yra höns allihop och visste inte om vi skulle ställa honom i vattenspiltan och kyla honom. Vet. kom och sa att det hade varit helt riktigt. Hästen hade (håll i er) penisframfall och hamnade på Ulltuna, där han ådrog sig BaronGruff och dog!

Visst läker det ut så småningom, men man kan minska skadeverkningen genom snabb kylning. Det är ju samma sak om en människa skadar sig, slår i huvudet, då kan ett kylpack minska svullnad och skadan...t.ex. en bula.
Vid ansträngning vill man ju som sagts utsätta musklefibrer och ben för en större belastning än vad de är vana vid och därmed tala om för kroppen att den behöver växa sig starkare. Risken finns då alltid att man tar i lite för mycket och överanstränger. För att förebygga skador kan man därmed kyla efter en sådan ansträngning. Det där med brustna muskelfibrer är man inom medecinen (som jag förstått det) mer osäker över - förr sas det så och därför uppkom t.ex. nautulus för människor. Men man kan anstränga sina muskler och sedan låta dem läka/växa sig starkare genom 48 timmars vila. Det är det som är syftet med träning. Om man däremot bara rider för att upprätthålla konditionen på en häst, då behöver man inte kyla.
Hälsning Maja, som kyler ibland

Tack för alla era svar! Nu har jag mer koll på varför!
Tack tack :bow:

Liknande trådar

Hästvård När jag var aktiv inom ridsporten för 20 år sedan var det en del av rutinen att spola tävlingshästarnas ben med kallt vatten eller lägga...
Svar
6
· Visningar
1 188
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Pållan har en längre tid, minst sedan flera år tillbaka, haft lite gallor bak. Hon har aldrig haft några besvär av dem och de har...
Svar
6
· Visningar
1 493
Senast: caballus
·
Hästvård Jag är nyfiken på hur Du upplever din hästs digitalpuls och hur den ändras med dygnet och väder/värme. Är den mer distinkt när det är...
Svar
17
· Visningar
6 748
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 504
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka