Bukefalos 28 år!

Kyla i bilen, era bästa tips

Ja, vad har ni för lösningar för att hålla svalt för hunden i bilen? Kylfiltar, kylklampar, kyltäcke? Själv har jag en reflekterande filt som jag lägger över bilen, den är bra och det blir inte alls lika varmt, men behöver nog något mer. Med två unga hundar i träning behöver de faktiskt kunna vara i bilen trots allt som sagts om den saken.

Jag har väldigt pälsade hundar som tidvis har varit/är mycket i bilen vid träningar osv, och jag har solar plexus-tonade rutor i hela bakre delen av bilen, inte bara bagageutrymmet alltså utan även i baksätet, båda sitter i varsin bur, öppnar luckan 2-4 dm beroende på hur solen ligger och drar ner framrutorna helt och lägger en jacka eller något över en bit av den bur som står mest i solen om det är väldigt soligt, annars går det bra om jag bara drar ner rutorna 1 dm på varje sida för att få lite genomströmning och så klart vatten till båda två. De ligger oftast bara och sover när jag tittar till dem, inte det minsta påverkade av värmen.

De tonade rutorna gör mycket, och det är oftast mycket svalare i bilen än utanför, så de mår nog faktiskt bättre inne i bilen än när jag tar ut dem för träning..
 
De tonade rutorna gör mycket, och det är oftast mycket svalare i bilen än utanför, så de mår nog faktiskt bättre inne i bilen än när jag tar ut dem för träning..

Det här undrar jag över. Jag har tonade rutor bak + sidor och jag har då aldrig varit med om att det under en solig dag är svalare inne i bilen än utanför. Vad har ni för bilar som upplever detta?
 
Jag har tänkt köpa ett sånt Silver Shade Mesh. Det finns i olika storlekar, största är stort nog att täcka hela bilen.
Vad jag förstått så reflekterar det bort solen plus att det ska vara genomsläppligt för vind så att man får in luft även om det skulle hänga för ex ett öppet fönster.

Jag har ett sånt och är väldigt nöjd med det. Jag lägger det över bakre delen av bilen och låter radioantennen sticka igenom för att hålla det på plats. Klämmer fast det med bakdörrarna så att det täcker delvis sidorutorna bak som är nedvevade för luftinsläpp, och bakrutan förstås. Det hindrar insyn och solinsläpp och reflekterar bort värmen. Det jag har täcker halva bilen ungefär.


Gräver upp den här tråden med en fråga, om det går bra? :)

Ni som har ett sådant nät, hur bra funkar det egentligen? Hur stor skillnad upplever ni att det gör? Hur glesa är maskorna? (Och/eller hur mörkt blir det i bilen, hur väl ser man ut, hur fritt går luften igenom?) Är det genomsläppligt bara vid fönstren, eller är det "hål" även över takplåten till exempel? Täcker ni hela bilen, delar, hur stor del, hur stor skillnad gör täckningsgraden? Är det ömtåligt? Lätt att hantera? Tungt?

Och om ni har några svar ni tror jag glömt fråga om så tas de tacksamt emot också. :D
 
Jag som inte ens haft fungerande AC i mina senaste bilar har kört med solarplexius + kulbädd. Inga problem att parkera och hundarna har inte ens flämtat. Mycket nöjd med den kombon :)
 
Gräver upp den här tråden med en fråga, om det går bra? :)

Ni som har ett sådant nät, hur bra funkar det egentligen? Hur stor skillnad upplever ni att det gör? Hur glesa är maskorna? (Och/eller hur mörkt blir det i bilen, hur väl ser man ut, hur fritt går luften igenom?) Är det genomsläppligt bara vid fönstren, eller är det "hål" även över takplåten till exempel? Täcker ni hela bilen, delar, hur stor del, hur stor skillnad gör täckningsgraden? Är det ömtåligt? Lätt att hantera? Tungt?

Och om ni har några svar ni tror jag glömt fråga om så tas de tacksamt emot också. :D
Jag har inte hunnit använda mitt så mycket, köpte det så sent på sommaren.. Men ska försöka svara på dina frågor.

Jag tycker det verkar göra stor skillnad. En träningskompis testade med termometer i bilen när den stod i solen, tempen inne i bilen sjönk under träningspasset med silver shade på.
Hittills tycker jag det verkar bli som om bilen stod i skugga.

Maskorna är inte direkt hårda men inte heller glesa. Svårt att förklara.
Jag har inte tänkt på om det blir mörkt i bilen..

Hela är i samma material så det är genomsläppligt överallt.

Jag har ett som täcker hela bilen. Verkar hittills inte så ömtåligt, väger typ ingenting. Är ju dock rätt så stort..
 
Jag har inte hunnit använda mitt så mycket, köpte det så sent på sommaren.. Men ska försöka svara på dina frågor.

Jag tycker det verkar göra stor skillnad. En träningskompis testade med termometer i bilen när den stod i solen, tempen inne i bilen sjönk under träningspasset med silver shade på.
Hittills tycker jag det verkar bli som om bilen stod i skugga.

Maskorna är inte direkt hårda men inte heller glesa. Svårt att förklara.
Jag har inte tänkt på om det blir mörkt i bilen..

Hela är i samma material så det är genomsläppligt överallt.

Jag har ett som täcker hela bilen. Verkar hittills inte så ömtåligt, väger typ ingenting. Är ju dock rätt så stort..

Stort tack! :up:
 
Det är lätt att hantera och jag har det liggande i bilen för det mesta så det finns tillgängligt. Slänger det över taket så att det täcker sidorutorna + bakrutan. Det verkar skönt svalt i bilen om jag frågar hundarna. En vinst är också att de inte ser så bra vad som händer utanför bilen. Så kopplar de av och lever inte rövare. Jag är väldigt nöjd.
 
Det är lätt att hantera och jag har det liggande i bilen för det mesta så det finns tillgängligt. Slänger det över taket så att det täcker sidorutorna + bakrutan. Det verkar skönt svalt i bilen om jag frågar hundarna. En vinst är också att de inte ser så bra vad som händer utanför bilen. Så kopplar de av och lever inte rövare. Jag är väldigt nöjd.

Det låter ju jättebra, min är ju något lättstörd. Men då är det ganska små maskor då, om det begränsar sikten så pass?

Blir liksom inte klok på det där nätet, luftigt nog att det blåser in genom öppna rutor men tätt nog att reflektera solstrålning - det är fel "sort" som är minst. :o:laugh:
 
Lyfta ut buren ur bilen och ställa den i skuggan. Man kan vid behov kedja fast buren vid bilen och låsa buren med hänglås.

Ett annat alternativ är att ha bilen igång med ac:n på och alla fönster stängda. Man kan ändå låsa bilen om man har två nycklar med sig. Så kan man bara göra om det gäller en kort stund.
 
10592782_764003906994137_4413311486511657396_n.jpg

1908313_696622000398995_4213624499512530574_n.jpg


Hittade 2 bilder iallfall. Han har alltså satt dit två datafläktar. Egentligen var tanken att det skulle sitta en på varje grind men av någon anledning satte han de sådär först och där har de blivit kvar. :angel:
@AraSlei
 
Det låter ju jättebra, min är ju något lättstörd. Men då är det ganska små maskor då, om det begränsar sikten så pass?

Blir liksom inte klok på det där nätet, luftigt nog att det blåser in genom öppna rutor men tätt nog att reflektera solstrålning - det är fel "sort" som är minst. :o:laugh:

Nej blåser in skulle jag inte säga. Det är ju som "stickat" eller vad man ska kalla det.
Luft kommer igenom men själva poängen är ju att det inte ska släppa igenom solljus och så det är inte genomskinligt. Men om du håller upp det framför ögonen ser du igenom så vad ska man säga, en halvtät stickning av silvertrådar om du kan föreställa dig det.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 255
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 722
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 782
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp