Bukefalos 28 år!

Kyla i bilen, era bästa tips

Lejonelle

Trådstartare
Ja, vad har ni för lösningar för att hålla svalt för hunden i bilen? Kylfiltar, kylklampar, kyltäcke? Själv har jag en reflekterande filt som jag lägger över bilen, den är bra och det blir inte alls lika varmt, men behöver nog något mer. Med två unga hundar i träning behöver de faktiskt kunna vara i bilen trots allt som sagts om den saken.
 
Jag har ingen egen bil, men lånar min pappas när jag ska iväg på hundträningar och tävlingar. Då har jag gallerbur i bilen (I know, det är inte säkert alls jämfört med krocktestad bur men det är det bästa jag har att tillgå just nu). Väl på plats kan jag då ha alla fönster helt nervevade och bakluckan vidöppen. Eftersom bilen är ganska hög så blir det rätt bra med skugga där bak och med lite korsdrag blir det alltså lika svalt som att sitta i skuggan vid ett träd, vilket räcker fint om man har korthåriga vinthundar. Sedan försöker jag alltid parkera bilen så att det blir maximalt med skugga på bilen och framförallt bilens bakre del.
 
Jag är kanske lite väl mesig med det där, men lämnar helt enkelt inte hundarna i bilen när det är varmt. När jag tränar ligger den andra i skuggan någonstans, eller i alla fall utanför bilen (den ena lös, den andra i snöre pga lyssnar dåligt :P).
 
Solar plexus :up:
Alltid parkera så att solen kommer på den sidan med mörka rutor (kommer solen rakt bakifrån så är det en fördel att vinkla bagageluckan så att det ej lyser direkt in i bilen)och så öppna fönster och bagagelucka så blir det oftast svalare än vad det är ute
Men såklart helst helt i skugga
Ja, vad har ni för lösningar för att hålla svalt för hunden i bilen? Kylfiltar, kylklampar, kyltäcke? Själv har jag en reflekterande filt som jag lägger över bilen, den är bra och det blir inte alls lika varmt, men behöver nog något mer. Med två unga hundar i träning behöver de faktiskt kunna vara i bilen trots allt som sagts om den saken.
 
Jag är kanske lite väl mesig med det där, men lämnar helt enkelt inte hundarna i bilen när det är varmt. När jag tränar ligger den andra i skuggan någonstans, eller i alla fall utanför bilen (den ena lös, den andra i snöre pga lyssnar dåligt :P).

Det är nog det absolut bästa man kan göra, om man inte kan vara säker på att bilen hålls sval :)
 
Jag har just varit pa ett tre dagars lager med mina bada da de tillbringat en stor del av dagen bak i bilen. Jag kor just nu en gammal 245:a med delad bak-utrymme. Det ar gott om plats och med alla rutor atminstone halvvags nere, bakluckan oppen och jag flyttade bilen ett par ganger sa att den alltid stod atminstone delvis i skuggan gick det mycket bra. Och naturligtvis vatten till bada hela tiden. Bada madde bra och jag tyckte inte att bilen var varm nar jag gick in i den aven nar framdelen stod i solen.

Nu var det inte sa varm enligt mina hundars satt att se det ... runt 23-25*C i skuggan dar vi var med en mild bris. Min lill-tjej fryser nar det gar ner under 20*C om hon sitter still i skuggan.:angel:
 
Som några andra säger, vi är helt enkelt tvugna att kunna lämna hunden i bilen ibland. Då ALLTID i skuggan, helt öppna fönster och på ett ställe där det blir bra med vind.
Bra solfilm hjälper också en hel del medan man kör, så blir hunden inte utsatt för direkta solstrålar.
Köpte en sån termometer med en lång sladd till ena givaren, så den är bak hos hunden och "klumpen" är framme vid föraren. Har blivit förvånad över hur svalt det faktiskt blir i bilen under dessa omständigheter, som vissa skrev ibland tom svalare än utomhus.
En gång lämnade jag bilen(utan hund) mitt i solen med lite öppna rutor + solen bakifrån(=på solfilmen) på en ganska blåsig plats. Nu var vi väl kanske borta max en timme, men det var rejält varmt att vara utomhus i solen iaf, hunden blev alldeles flåsig. När vi kom tillbaka till bilen så var det typ 23 grader där inne, blev rejält förvånad.

Dock: Under inga omständigheter lämnas hunden i bilen om jag inte är 100% säker att bilen förblir i skugga hela tiden jag är borta.
 
Lämnar aldrig djur i bilen mer än max 5 min om det är varmt trots galler och öppen baklucka

Skulle inte jag heller göra utan fungerande kylning. Det är därför jag behöver en sådan och vill att den ska fungera. Jag är rädd om mina hundar. Men som bruksfolket i allmänhet använder jag bilen väldigt mycket och den blir delvis bostad för hundarna när man är på träning och läger. Jag startade tråden för att hitta bra produkter som stödjer det, det finns mycket skräp på marknaden också.
 
Ja det var inte meningen att "skriva dig på näsan" jag tränar inte med mina hundar annat än hemma i skogen så de är bara med i bilen om vi transporterar oss från plats A till plats B. Är det inte möjligt att ha dem utanför bilen då på nå vis om det blir långa stunder i bilen?
 
Vit skåpbil, nedvevade rutor och öppen bakdörr så det blir korsdrag, skuggar vid bakdörren mha parasoll om det inte finns skuggparkering.

Ser till att de har vattenskål och lägger ev. på kyltäcke om jag stoppar in hunden innan den är sluthässjad.
 
Parkerar så solen kommer från rätt håll. Har tonade rutor, bur i bagaget och bakluckan öppen.
Har varit och tävlat med hästen de två senaste helgerna och då har hundarna fått sitta i bilen. Har varit svalare i bilen än ute.
 
Jag har ett tält också som går att ställa över bilen i nödfall. Jag kan liksom inte låta bli att ha med mig hundarna bara för att det är varmt...
 
Jag har tänkt köpa ett sånt Silver Shade Mesh. Det finns i olika storlekar, största är stort nog att täcka hela bilen.
Vad jag förstått så reflekterar det bort solen plus att det ska vara genomsläppligt för vind så att man får in luft även om det skulle hänga för ex ett öppet fönster.
Vill man inte ha det så har jag vänner som tycker det funkar väldigt bra att täcka framruta med vitt lakan.

I övrigt har jag tonade rutor och låsbar bur vilket innebär att jag kan ha helt öppet där bak i alla situationer.
Försöker alltid parkera i skuggan. Går inte det tar jag ibland med canvasburen och ställer utanför bilen i skugga, tex om vi ska träna sök och har bilarna parkerade där ingen skugga finns och jag är helt säker på att det inte kommer röra sig skumma typer i området.
 
Jag har tänkt köpa ett sånt Silver Shade Mesh.

Jag har ett sånt och är väldigt nöjd med det. Jag lägger det över bakre delen av bilen och låter radioantennen sticka igenom för att hålla det på plats. Klämmer fast det med bakdörrarna så att det täcker delvis sidorutorna bak som är nedvevade för luftinsläpp, och bakrutan förstås. Det hindrar insyn och solinsläpp och reflekterar bort värmen. Det jag har täcker halva bilen ungefär.
 
Jag har korthåriga hundar som älskar värme, så det får vara rejält varm om de ska bli påverkade trots öppen baklucka. Vi har hundarna med oss massor, det är sällan det inte går att lösa med öppen baklucka (har självklart lås bur som sitter fast) och en plats i skuggan. Skulle det mot förmodan bli på det viset löser vi det med att en vaktar eller så får de hänga med.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 255
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 722
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 782
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp